Rusza budowa najbardziej kontrowersyjnej obwodnicy

Jeszcze w styczniu rozpocznie się wycinka drzew pod budowę obwodnicy Augustowa (Podlaskie) - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku. To jedna z najbardziej i najdłużej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie.

Wykonawca przejął plac budowy tuż przed Bożym Narodzeniem. Już trwają prace geodetów, którzy w terenie wytyczają drogę. Wycinka drzew ruszy w styczniu, gdy dopełnione zostaną wszelkie formalności - poinformował rzecznik białostockiej GDDKiA Rafał Malinowski.

Obwodnica Augustowa w wariancie przez Raczki jest budowana w systemie "zaprojektuj i zbuduj". W grudniu 2012 wojewoda podlaski wydał pozwolenie na budowę (tzw. zezwolenie na realizację inwestycji). Umowa z wykonawcą - firmą Budimex - była podpisana w marcu 2011 r. Wartość inwestycji to 659 mln zł. Malinowski powiedział , że plan zakłada, iż w 2013 roku na augustowską obwodnicę ma być wydanych 397 mln zł. Cała inwestycja ma być gotowa jesienią 2014 roku.

Reklama

Mieszkańcy Augustowa czekają na obwodnicę od wielu lat. Przez miasto przejeżdża każdej doby kilka tysięcy tirów jadących do i od granicy z Litwą. Pierwotnie augustowska obwodnica miała być budowana w oprotestowanym przez ekologów wariancie przez dolinę rzeki Rospudy. Budowa została wstrzymana w 2009 roku właśnie po protestach ekologów. Budowy domagali się mieszkańcy, wielokrotnie organizując blokady drogi nr 8.

Obwodnica Augustowa ma mieć 36,3 km. Będzie budowana przez miejscowość Raczki, w wariancie, który uwzględnia przebieg międzynarodowej trasy ekspresowej Via Baltica przez Łomżę. Obwodnicę tworzyć będą: jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 8 (23,3 km) i dwujezdniowy fragment trasy ekspresowej S61 (13 km).

W pierwszym kwartale 2013 roku ma też być podpisana umowa z wykonawcą na budowę obwodnicy Bargłowa Kościelnego w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 61. Roboty przy jej budowie będą mogły się rozpocząć na przełomie marca i kwietnia 2013 r. - poinformował Malinowski. Wartość kontraktu to 178,7 mln zł, z czego 124,5 mln zł ma być wydanych na inwestycję w 2013 roku. Obwodnica ma mieć 12 km długości. Znajdować się będzie na odcinku drogi krajowej 61 Szczuczyn-Augustów.

W jednej trzeciej są już zaawansowane prace przy rozpoczętej w sierpniu 2012 roku obwodnicy Stawisk w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61 Via Baltica - poinformował Malinowski. Plan na 2013 rok zakłada wydanie 79 mln zł. Wartość całej inwestycji to 122,8 mln zł. Prowadzone są głównie roboty przygotowawcze: wycinka drzew, karczowanie krzewów, roboty ziemne, budowa kanalizacji deszczowej i przepustów.

Od września 2012 trwa natomiast budowa drugiej obwodnicy w ciągu drogi S61 - obwodnicy Szczuczyna. W 2013 roku na ten cel ma być wydanych 107,3 mln zł. Wartość całego kontraktu to 124,8 mln zł. Trwają głównie prace zimne, wycinka drzew, wykopy. Rozpoczęła się budowa jednego z mostów.

Budowa obwodnic Bargłowa Kościelnego, Stawisk i Szczuczyna jest dofinansowana z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej. Jak podawano wcześniej, łącznie unijna dotacja na te obwodnice wynosi 109,9 mln zł (43,8 mln zł Bargłów, 33,6 mln zł Szczuczyn, 32,5 mln zł - dotacja na obwodnicę Stawisk).

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy