Prawdziwa kumulacja manipulacji tachografami

Aż w pięciu na sześć skontrolowanych ciężarówek ujawniono niedozwolone manipulacje w układzie sterującym tachografem. Urządzenia umożliwiające fałszowanie czasu pracy kierowcy odkryto podczas dwudniowego szkolenia inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego w Radomiu.

We wtorek i środę (2-3 lipca) mazowieccy, świętokrzyscy, podlascy, dolnośląscy oraz opolscy inspektorzy transportu drogowego doskonalili swoje umiejętności z zakresu wykrywania manipulacji w tachografach. Warsztaty szkoleniowe były prowadzone na jednym z punktów kontrolnych ITD w Radomiu.

W trakcie dwudniowych działań skontrolowano sześć ciężarówek należących do krajowych przewoźników, z czego aż w pięciu odkryto niedozwolone urządzenia umożliwiające rejestrowanie rzekomego odpoczynku podczas jazdy. Dwa auta prowadzili Białorusini pracujący dla polskich przedsiębiorców.

Reklama

Inspektorzy ujawnili kilka typów skomplikowanych technologicznie manipulacji tachografów. W trzech przypadkach wyłączniki urządzeń rejestrujących można było uruchomić za pomocą pilota. W jednej z ciężarówek z takim zabronionym "wyposażeniem" wewnątrz tachografu był zainstalowany dodatkowy czujnik ruchu i element sterujący bez żadnych zewnętrznych śladów ingerencji. W pozostałych dwóch ciężarówkach rejestrowanie rzekomego odpoczynku kierowcy i postoju auta podczas faktycznej jazdy odbywało się przy użyciu pendrive ze specjalnym oprogramowaniem.

Wszystkie ciężarówki z wykrytymi manipulacjami pojechały w asyście patrolu ITD do uprawnionego serwisu tachografów, gdzie w pełni potwierdzono wstępne ustalenia inspektorów. Niedozwolone urządzenia usunięto i doprowadzono tachografy do stanu zgodnego z przepisami na koszt właścicieli pojazdów. Za ujawnione nieprawidłowości kierowców ukarano mandatami, a w stosunku do przewoźników toczą się postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kar pieniężnych.


ITD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy