Powstało stowarzyszenie "Tak dla S14"

W Konstantynowie Łódzkim powołano do życia Stowarzyszenie "Tak dla S14". Droga S14, to tzw. zachodnia obwodnica Łodzi, która ma połączyć węzeł Łódź Lublinek w ramach istniejącego już odcinka trasy S14 z drogą krajową nr 91 w miejscowości Słowik.

Obecnie istniejące fragmenty S14 mają niespełna 14 km. Cała droga ma mieć ponad 40 km
Obecnie istniejące fragmenty S14 mają niespełna 14 km. Cała droga ma mieć ponad 40 kmPiotr KamionkaReporter

Prezesem Stowarzyszenia został Jacek Lipiński, burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego.

Jak poinformował Urząd Marszałkowski w Łodzi, w spotkaniu założycielskim wzięli udział przedstawiciele: Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa Łódzkiego, województwa łódzkiego, powiatu zgierskiego, powiatu pabianickiego, Pabianic i gminy Ksawerów.

Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień tłumaczy, że poprzez powołanie Stowarzyszenia "chodzi o doping dla rządu, aby decyzja o wyłonieniu wykonawcy została szybko podjęta".

"Stowarzyszenie chce także wspierać realizatorów - być w kontakcie z mieszkańcami, pośredniczyć w uzgodnieniach dotyczących kolizji prac z codziennym życiem, a także przyspieszać decyzje administracyjne tak, aby ta niezwykle potrzebna droga powstała jak najszybciej" - mówi.

Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało, że wkrótce ogłoszony ma być nowy przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi. Poprzedni przetarg unieważniono, gdyż oferty wtedy złożone przekroczyły całkowitą wartość zadania o 264 mln zł. Według resortu po rozpisaniu nowego przetargu podpisanie umowy na realizację będzie możliwe na początku 2018 r., a oddanie trasy do użytku jest planowane na 2021 r.

Wcześniej samorządowcy województwa łódzkiego skierowali do ministerstwa list, w którym zaapelowali o jak najszybszą realizację inwestycji. W piśmie m.in. zwrócili uwagę, że budowa trasy ma istotne znaczenie dla regionu. Odciąży ona ruch tranzytowy w takich miastach jak Aleksandrów Łódzki, Konstantynów Łódzki, Pabianice, Zgierz i Łódź. Droga stanowić będzie zachodnią obwodnicę Łodzi domykając zrealizowany w większości ring wokół miasta łącząc autostradę A2 z drogą S8.

Autorzy listu przekonywali, że trasa jest szansą na rozwój regionu, wpłynie na jakość życia jego mieszkańców. Ich zdaniem jest też ważną inwestycją w kontekście ubiegania się Polski i Łodzi o organizację tzw. Małego Expo w 2022 r.

Według nich, biorąc pod uwagę poniesione dotychczas przez stronę rządową koszty związane z pracami przygotowawczymi, opracowaną dokumentacją projektową i długim procesem uzyskania wymaganych decyzji pozwoleń na budowę trasy, unieważnienie przetargu i przystąpienie do nowych prac projektowych w celu obniżenia kosztów może nie przynieść oczekiwanych oszczędności.

Dlatego zaapelowali o jak najszybsze rozpoczęcie budowy drogi S14 w dotychczas zakładanym kształcie.

W wydanym w kwietniu komunikacie w sprawie S14 ministerstwo przyznaje, że zachodnia obwodnica Łodzi to ważne wyzwanie i istotna dla mieszkańców regionu inwestycja. Dlatego podjęto działania na rzecz jak najszybszego skierowania jej do realizacji. Resort wyjaśnił jednocześnie, że decyzja o unieważnieniu dotychczasowego przetargu, w którym oferty znacząco przekroczyły wartość kosztorysową tego zadania była niełatwa, ale konieczna. Oferty złożone w pierwszym postępowaniu przetargowym przekroczyły całkowitą wartość zadania o 264 mln zł.

Ministerstwo przypomniało, że w ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych na inwestycje o wartości prawie 200 zostało zarezerwowanych zaledwie 107 mld złotych. Jak wyjaśniło, jego zadaniem jest dbałość o jak najbardziej efektywne wydatkowanie środków publicznych. Dlatego przetarg na realizację zachodniej obwodnicy Łodzi został unieważniony. Natychmiast po uprawomocnieniu się tej decyzji, na realizację S14 zostanie ogłoszony nowy przetarg w systemie "optymalizuj i buduj".

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas