Podpisano umowy na budowę 42 km drogi S19
Umowy na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19, o łącznej długości 42 km, między Lublinem a Kraśnikiem, podpisano w środę w Kraśniku (Lubelskie). Łączny koszt budowy tego fragmentu przyszłej trasy Via Carpatia to ponad 1,1 mld zł. Droga ma być gotowa w 2021 r.
Podpisane umowy dotyczą fragmentu S19 od końca obwodnicy Lublina do końca obwodnicy Kraśnika. Trasa została podzielona na trzy odcinki.
12-kilometrowy odcinek od Lublina do węzła Niedrzwica Duża zaprojektuje i wybuduje konsorcjum Aldesa Construcciones Polska. Wartość tej inwestycji to 312,2 mln zł. Firma Mota-Engil Central Europe, zaprojektuje i zbuduje około 20 km drogi od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ. Koszt inwestycji to 498 mln zł. Trzeci odcinek S-19 będący 10-kilometrową obwodnicą Kraśnika, za 319,5 mln zł zaprojektuje i zbuduje także Aldesa Construcciones Polska.
Nowa droga ekspresowa ma być dwujezdniowa, o nawierzchni bitumicznej, z rezerwą terenu pod trzeci pas. Będzie prowadziła początkowo od Lublina wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a potem ominie od wschodu Niedrzwicę Dużą, Sobieszczany i Wilkołaz. Za miejscowością Wilkołaz przejdzie na zachodnią stronę obecnej "19", a następnie w miejscowości Lasy znów ją przetnie i ominie obwodnicą Kraśnik od Wschodu.
Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych.
Wszystkie odcinki mają powstać w ciągu 34 miesięcy, nie wliczając okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Kierowcy mają zacząć korzystać z nowej drogi w 2021 r.
Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie około 200 km. Gotowe jest obecnie 35 km trasy ekspresowej, z czego około 15 km to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Istniejące już odcinki S19 w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.
W trakcie realizacji jest już 33 km Via Carpatii - od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie w pobliżu granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Umowy z wykonawcami podpisano w październiku ub. roku. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki. Odcinek od Kraśnika do węzła Janów Lubelski Północ, o długości ok. 18 km, zrealizuje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za blisko 390 mln zł. Drugi odcinek stanowi obwodnica Janowa Lubelskiego (ok. 7 km), którą wykona firma Mota-Engil Central Europe za 148,5 mln zł. Trzeci odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie (ok. 8 km) zrealizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 183,6 mln zł. Droga ekspresowa S19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie ma powstać do 2021 r.
W grudniu ub. roku podpisano umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla innego fragmentu Via Carpatii - od Lubartowa do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (81,5 km). Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na trzy części, opracują ją trzy firmy. Ten fragment S19 ma być budowany w latach 2019-2024, a koszt szacuje się na 2,4 mld zł.
W styczniu podpisano natomiast umowę z firma Mosty Katowice na wykonanie koncepcji programowej dla 24 km S19 na odcinku od Lublina do Lubartowa. Trasa Lublin-Lubartów to najbardziej obciążony fragment S19 w Lubelskiem. Według pomiarów z 2015 r. dziennie przejeżdża tędy 20-25 tys. pojazdów; w podlubelskiej miejscowości Niemce, tworzą się uciążliwe korki. Planowana S-19 na trasie Lublin-Lubartów, pobiegnie w większości nowym śladem, omijając od Wschodu miejscowość Niemce. Budowa tego fragmentu drogi planowana jest w latach 2020-2024. Szacunkowy koszt to 920 mln zł.
Łączny koszt budowy Via Carpatii na terenie woj. lubelskiego, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł.
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku Północ-Południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.