Niezwykłe znaki na polskich drogach. Wiesz, co znaczą?
Część kierowców, którzy przy okazji weekendu majowego wyruszyli na krajoznawcze wycieczki, w czasie swych podróży po Polsce natrafić mogła na nietypowe znaki drogowe.
Piktogramów próżno szukać w Prawie o Ruchu Drogowym, więc znaczenie poszczególnych plansz dla wielu zmotoryzowanych pozostaje tajemnicą.
Dobra wiadomość jest taka, że cywilni kierowcy nie muszą ani ich znać, ani też - tym bardziej - się do nich stosować. Słowa "cywilni" użyliśmy jednak nieprzypadkowo. Tajemnicze żółte znaki przeznaczone są dla żołnierzy, a ustawiono je w związku z odbywającymi się na terenie naszego kraju międzynarodowymi ćwiczeniami wojskowymi.
Znaki stać mają do 17 czerwca przy wybranych obiektach mostowych i dotyczą wojskowej klasyfikacji obciążenia (klasy MLC).
Spieszymy wyjaśnić, że wojskowe znaki wskazujące klasę obciążenia mostu mają kształt koła o wymiarach 40 cm (dla znaków wskazujących klasę obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym) i 60 cm dla (znaków wskazujących klasę obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym).
Umieszcza się je na początku trasy wykorzystywanej przez pojazdy wojskowe oraz powtarza przed obiektami mostowymi leżącymi na tej trasie (w odległości do 100 m przed przyczółkiem).
Dla wskazania klasy obciążenia mostu stosuje się następujące znaki:
- W-1 "klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym" (rys. 8. 3. 1),
- W-2 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym" (rys. 8. 3. 2),
- W-3 "klasa obciążenia mostu o ruchu jednokierunkowym dla pojazdów kołowych i gąsienicowych" (rys. 8. 3. 3),
- W-4 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów kołowych" (rys. 8. 3. 4),
- W-5 "klasa obciążenia mostu o ruchu dwukierunkowym dla pojazdów gąsienicowych" (rys. 8. 3. 5).
Znak W-6 "szerokość mostu lub środka przeprawowego" (rys. 8. 3. 6) wskazujący wymiary skrajni obiektu stosuje się, jeżeli minimalna szerokość użytkowa jezdni między krawężnikami jest mniejsza niż wynikająca z klasy obiektu mostowego.