Najlepsze trasy powrotu z wakacji. Zobacz, jak oszczędzić czas i pieniądze

Półmetek wakacji za nami. Wielu rodaków ma już za sobą wyczekiwane urlopy, inni szykują się na powrót z wakacyjnych wojaży. To właśnie z myślą o tych, których urlop dobiega końca Telematics Technologies, dostawca nawigacji NaviExpert sprawdził, czego kierowcy mogą spodziewać się na trasach powrotów z popularnych kierunków. Ile potrwać może podróż i który wariant trasy wybrać?

Którędy wracać z wakacji? Oto najlepsze warianty popularnych tras
Którędy wracać z wakacji? Oto najlepsze warianty popularnych trasINTERIA.PL

Wracając z urlopu zazwyczaj wybieramy znane, popularne trasy. Jak się jednak okazuje, jeżdżenie na pamięć nie zawsze jest dobrym wyborem. NaviExpert przeanalizowali trasy prowadzące z najpopularniejszych ośrodków wypoczynkowych do Warszawy, Wrocławia i Poznania, biorąc pod uwagę m.in. czas dojazdu, koszt autostrad, kontrole drogowe czy liczbę fotoradarów. Wniosek jest jeden - wybór oczywisty nie istnieje i w dużej mierze zależy od naszych osobistych preferencji. Jakie niespodzianki czekają zatem na nas podczas podróży powrotnych?

Zobacz najlepsze warianty tras powrotnych z popularnych kierunków:

Najlepsze trasy powrotów z wakacji w Polsce

Trasy Zakopane Wrocław. Powrót z Zakopanego do Wrocławia nie należy do krótkich. O ile w dzień roboczy w godzinach wczesnopopołudniowych dystans ten można pokonać w niewiele ponad 4,5 godziny, to już w niedzielne popołudnia trzeba liczyć się z tym, że spędzimy w aucie nawet 5-6h. W celu zminimalizowania czasu jazdy polecamy wybrać trasę rekomendowaną lub alternatywną. Obie co prawda prowadzą przez płatne odcinki A4 (37,20 zł), wiążą się z minimum 5 fotoradarami i kontrolą (lub kontrolami) policji, ale za to gwarantują trasę krótszą aż o godzinę, w porównaniu z trasą przez Maków Podhalański, Wadowice, Katowice, Gliwice i Opole. Tutaj co prawda nie zapłacimy za bramki i oszczędzimy na kosztach paliwa, ale także nie unikniemy fotoradarów (5) ,kamer na światłach (Pyskowice) i odcinkowego pomiaru prędkości (Łosiów). No i godziny dłużej, spędzonej w aucie...
Trasy Zakopane - Warszawa. Kolejny popularny kierunek powrotów, czyli trasa z Zakopanego do Warszawy. Wraz z oddaniem do użytku kolejnych odcinków drogi S7 między Krakowem a Warszawą, trasa przez krajową 1 stała się nieopłacalna czasowo. Dodatkowo, wybór tej drogi wiąże się z przejazdem przez najdłuższy w Polsce odcinkowy pomiar prędkości, który zaczyna się w Częstochowie, a kończy w Kamieńsku (ponad 40 km). Obecnie lepszym wyborem będzie trasa rekomendowana wiodąca przez S7, ale ostrzegamy- należy się na niej spodziewać aż 6 fotoradarów i 3 możliwych kontroli drogowych. Opcją może okazać się także wybór trasy ekonomicznej. Plusem tej propozycji jest najmniejsze zużycie paliwa, minusem gwarancja aż 8 fotoradarów, 4 kontroli drogowych i 2 potencjalnie niebezpiecznych miejsc.
Trasy Świnoujście - Wrocław. Powroty ze Świnoujścia do Wrocławia to dobre 5 godzin w aucie. Wyższy komfort jazdy zagwarantuje nam trasa rekomendowana. Musimy na niej jednak liczyć się z kosztem bramek (31 zł) i większym zużyciem paliwa. Na miejscu będziemy za to nieco szybciej. Druga opcja to dłuższa czasowo, za to krótsza aż o 53 km trasa ekonomiczna. Decydując się na podróż drogą ekspresową S3 mamy też sporą szansę na spotkanie kontroli drogowej oraz gwarantowane: odcinkowy pomiar prędkości (DW323 w Lubinie), kamery na światłach (DK3 w Polkowicach) i niebezpieczne miejsca (2).
Trasy Mikołajki - Wrocław. Powrót z Mikołajek do stolicy Dolnego Śląska, wymaga spędzenia za kierownicą wielu godzin. Sama jazda pochłonie między 6 a 6,5 godziny, o ile nie zakłócą jej nieplanowane postoje w korkach. Na podróż z małymi dziećmi rodzice zarezerwować powinni co najmniej 8 godzin. Rekomendowana trasa wiedzie przez Łomżę, Warszawę, Łódź i Złoczew i liczy aż 600 km. Na szczęście większość z nich pokonamy drogami szybkiego ruchu – trasą S8 i autostradą A2.  
Trasy Mikołajki - Warszawa. Trasa Mikołajki - Warszawa to ponad 3 godziny jazdy. Jeżeli zależy nam na zminimalizowaniu zużycia paliwa, warto wybrać trasę ekonomiczną. Ten wybór będzie się jednak wiązał z tym, że miniemy po drodze aż 8 fotoradarów i spędzimy w aucie nieco więcej czasu. Pozostałe trasy to 1-2 fotoradary i pojedyncze kontrole drogowe, ale też nieco więcej kilometrów do pokonania.
Trasy Mikołajki - Poznań. Przenosimy się do stolicy Wielkopolski. Myśląc o podróży z Mikołajek do Poznania część z nas zapewne będzie rozważać podróż przez A2. Czy taki wybór jest wart uwagi? Na pewno pozwoli nam podróżować najbardziej komfortowo i ograniczyć liczbę fotoradarów (1) na trasie. Dla tych, którzy chcą zaoszczędzić paliwo i pieniądze na bramki, proponujemy krótszą o ponad 100 km alternatywę przez Olsztyn.
Trasy z Kołobrzegu do Poznania. 13 litrów zaoszczędzonego paliwa w baku i brak opłat na bramkach czy pół godziny spędzone krócej w aucie? Zwolennikom oszczędności finansowych proponujemy trasę przez Czaplinek, Wałcz i Oborniki, natomiast ceniącym sobie czas - trasę zdecydowanie dłuższą, ale szybszą dzięki temu, że prowadzącą płatnym odcinkiem autostrady A2 (31 zł). Bez względu na to, którą opcję wybierzemy, szansa na spotkanie przynajmniej 1 patrolu policji jest spora.
Trasy Karpacz - Poznań. Powroty z Karpacza do Poznania będą należeć do jednych z najprzyjemniejszych. W związku z ukończeniem całej trasy S5 na odc. Wrocław - Poznań powrót z Karkonoszy stał się szybki i pozbawiony “dodatkowych atrakcji”. Pojedyncza kontrola drogowa może się Wam przytrafić wyłącznie w przypadku trasy ekonomicznej (Jelenia Góra, Lubin, Góra, S5/E261, Poznań), pozostałe opcje to minimalnie większe zużycie paliwa.
Trasy Gdańsk - Wrocław. Trasy z Gdańska do Wrocławia nie należą do najkrótszych. Ich pokonanie zajmuje ponad 5 godzin. Jeżeli zależy nam na możliwie najmniejszym zużyciu paliwa (6 litrów oszczędności!), najlepiej wybrać trasę ekonomiczną. Pokonamy ją w 6h 17 min. i trzeba uważać na fotoradary. Jeśli jednak chcemy w aucie spędzić mniej czasu - warto rozważyć trasę rekomendowaną lub alternatywną. Choć to to trasy wiodące przez A1/E75, a więc wymagające uregulowania kosztów bramek (17,60 zł), to gwarantują podróż krótszą aż o ponad godzinę!
Trasy Hel - Warszawa. Niezależnie od tego, którą trasę wybierzemy, musimy liczyć się z ponad 6 godzinami w podróży i licznymi kontrolami drogowymi. Kilka minut pozwoli nam zaoszczędzić objazd przez Redę, który dodatkowo omija odcinkowy pomiar prędkości w Rekowie Górnym. Dalszy odcinek możemy pokonać jadąc krajową 7, na której niczym dziwnym nie będzie aż 6 kontroli drogowych oraz 2 potencjalnie niebezpieczne miejsca. Decydując się na trasę wiodącą przez A1 i A2 będziemy na miejscu chwilę szybciej, ale kosztem większych nakładów finansowych (bramki – 29,90 zł) i zdecydowanie większej liczby pokonanych kilometrów. W tym przypadku czekają też na nas aż 4 niebezpieczne miejsca. Są to miejsca, w których użytkownicy nawigacji zaobserwowali zdarzenie wymagające wzmożonej uwagi. Do takich okoliczności zalicza się m.in. remonty zmieniające odczuwalnie organizację ruchu, niebezpieczne skrzyżowania, uszkodzone nawierzchnie dróg czy zepsute pojazdy na poboczu.

***

Kolizja na drodze bez pasów ruchu - kto tu zawinił?Czwórka
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas