Małopolska. Trwa budowa S7 i rusza obwodnicy Krakowa!

Ponad 78,2 km dróg ekspresowych jest obecnie w trakcie realizacji na terenie województwa małopolskiego. Wartość podpisanych umów z wykonawcami to 6,233 mld zł. Najważniejsze budowane trasy to droga ekspresowa S7 oraz Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52.

Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, na realizowane obecnie trasy szybkiego ruchu składają się 66,2 km ekspresowej S7 oraz ponad 12 km Północnej Obwodnicy Krakowa.

Budowa drogi ekspresowej S7 trwa na dwóch odcinkach górskich, tzw. nowej Zakopianki oraz na trzech odcinkach na północ od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim.

Budowa górskiego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień-Rabka Zdrój o długości 15,8 km rozpoczęła się w 2016 r. Na potrzeby inwestycji odcinek ten został podzielony na trzy zadania, z czego jeden - Skomielna Biała-Rabka Zdrój został ukończony i oddany do ruchu w całości we wrześniu zeszłego roku.

Na pierwszym, 7,6-km odcinku Lubień-Naprawa w grudniu ub.r. została oddana do ruchu lewa jezdnia, po której ruch odbywa się w  obydwu kierunkach. Wciąż trwa budowa jezdni prawej - w lipcu br. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka polsko-ukraińskim konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, a następnie ogłosiła przetarg na kontynuację budowy. Zarządca dróg podpisał też umowę na kontynuację budowy estakady na tym odcinku z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM. Zakończenie budowy tego obiektu zaplanowane jest na jesień 2020 r.

Cały czas kontynuowana jest budowa odcinka środkowego nowej Zakopianki Naprawa - Skomielna Biała o długości ok. 3 km, w skład którego wchodzi dwukomorowy tunel pod górą Mały Luboń o długości każdej nitki ok. 2 km. Prawa nitka tunelu została przebita na wylot w październiku ub. r., a lewa - w kwietniu br. Obecnie trwają prace przy budowie obudowy docelowej wewnątrz obydwu nitek, wykonywane są nisze sygnalizacyjno - alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni przed portalami, a także wiadukt i nasyp przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021/2022 r.

Reklama


Budowa S7 na północ od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim została podzielona na cztery odcinki realizacyjne: Moczydło - Miechów o długości 18,7 km, Miechów - Szczepanowice o długości 5,3 km, Szczepanowice - Widoma o długości 13,1 km oraz Widoma - Kraków o długości 18,3 km.

Najbardziej zaawansowany jest odcinek od węzła Szczepanowice do węzła Widoma, którego budowa rozpoczęła się jesienią zeszłego roku i - dzięki sprzyjającej aurze - trwała także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie prace mostowe są wykonane w 73 proc.  a drogowe w 66 proc. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku.

Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów (z węzłem) została podpisana w kwietniu br., a budowa rozpoczęła się w lipcu. Trwają wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją, badania archeologiczne, wycinka drzew i zdejmowanie humusu. Inwestycja potrwa do 2023 r.

W lipcu br. wojewoda małopolski przekazał GDDKiA zezwolenie na realizację odcinka Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Aktualnie trwają badania archeologiczne, wycinka drzew i wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.

Trwa też przetarg na projekt i budowę odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). To ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, który jest jeszcze na etapie przetargu. Opóźnienie wynika z protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim, które doprowadziły do uchylenia decyzji środowiskowej dla fragmentu trasy projektowanego w rejonie ich miejscowości.

Budowana droga ekspresowa S7 poprzez węzeł Mistrzejowice w Krakowie połączy się z Północną Obwodnicą Krakowa powstającą w ciągu drogi ekspresowej S52. Dzięki tej części obwodnicy domknięty zostanie tzw. ring wokół miasta.

Umowa z wykonawcą ponad 12-km północnej obwodnicy miasta została podpisana w listopadzie 2018 r. Po etapie projektowania przystąpił on w lipcu tego roku do pierwszych prac budowlanych - prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, powstają drogi technologiczne. Trwają także prace przy budowie tunelu w Batowicach - wykopy i ściany szczelinowe. Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej nowej trasy w 2023 roku.(

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy