Kierowcy wjadą na nowy odcinek S5. Ale to nie koniec budowy
Prawdopodobnie od niedzieli kierowcy będą mogli wjechać na budowany odcinek drogi ekspresowej S5 Poznań - Wrocław między Poznaniem a Wronczynem. GDDKiA poinformowała, że trwają odbiory związane z udostępnieniem jednej jezdni dla kierowców.
Poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już wcześniej zapowiadał, że będzie się starał o udostępnienie przejazdu jedną jezdnią budowanej trasy jeszcze w tym roku.
Jak poinformowała Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA, na trasie o długości ok. 16 km trwa kontrola Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz wykonywany jest audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dopiero po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli możliwe będzie wydanie pozwolenia na użytkowanie szesnastokilometrowego odcinka trasy.
"Udostępnienie drogi do ruchu prawdopodobnie nastąpi w niedzielę, 30 grudnia w godzinach przedpołudniowych. Wcześniej jednak w nocy z 29 na 30 grudnia br. musi zostać zamontowane oznakowanie tymczasowe na autostradzie A2 oraz węźle Poznań Zachód. Ze względu na brak możliwości zjazdu na węźle Stęszew, kierowcy jadący do Stęszewa czy Zielonej Góry będą kierowani na obecną drogę krajową nr 5" - podała Cieślak.
Na nowej drodze będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę, zostaną też odseparowane pasy ruchu.
Pierwotnie odcinek miał być gotowy w listopadzie 2017 roku. W marcu 2018 roku GDDKiA informowała, że zaawansowanie prac wynosi ok. 65 proc. i odcinek będzie gotowy "za kilka miesięcy". Planowano udostępnienie ciągu głównego S5 latem br.
Wykonawcą inwestycji na S5 jest włoskie konsorcjum, któremu przewodzi firma Toto Costruzioni Generali. Ze względu na opóźnienia w realizacji inwestycji GDDKiA rozważała nawet rozpisanie nowego przetargu na dokończenie budowy.
Umowę na realizację przedsięwzięcia o wartości ok. 530 mln zł podpisano w lipcu 2015 roku. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu oraz trzech węzłów drogowych: Konarzewo, Stęszew i Mosina, dwóch miejsc obsługi podróżnych oraz odcinków dróg publicznych uzupełniających istniejącą sieć dróg.