Kiedy zostaną oddane wszystkie drogi ekspresowe na Dolnym Śląsku?
W 2030 r. na Dolnym Śląsku będzie niemalże pełna sieć dróg ekspresowych i zmodernizowana autostrada A4 – powiedział w środę przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku poseł PiS Paweł Hreniak.
We wtorek GDDKiA poinformowała o ogłoszeniu przetargów na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. W środę podczas konferencji prasowej we Wrocławiu przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku poseł PiS Paweł Hreniak podkreślił, że dzięki tym dwóm inwestycjom w 2030 r. w woj. dolnośląskim będzie "niemalże pełna sieć dróg ekspresowych i zmodernizowana autostrada A4". Hreniak dodał, że do 2030 r. zakończone zostaną budowy dróg ekspresowych - S8, S5, S3 - oraz powstaną obwodnice dolnośląskich miast. "Śmiem twierdzić, że w 2030 r. będziemy najlepiej skomunikowanym regionem w Polsce" - powiedział poseł. Pierwszy z ogłoszonych przez GDDKiA przetargów dotyczy opracowania dokumentacji dla odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości ok. 36 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R dla tego odcinka zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy autostrady A4 w istniejącym śladzie. Drugie postępowanie, ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, prowadzone jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy lub rozbudowy A4 wraz z budową S5. Pierwszy wariant przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie zostaną przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków. Drugi wariant przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków. Trzeci wariant przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków. "We wszystkich wariantach budowy lub rozbudowy odcinków A4 i S5 przebieg tras zostanie zaproponowany tak, aby przebiegały one możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto w wariantach 2. i 3., które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, uwzględnione będą m.in. odcinki całkowicie omijające obszary Natura 2000" - podała GDDKiA w komunikacie. Autostrada A4, droga ekspresowa S5 wraz z budowaną obecnie S3 i projektowaną S8 stworzą spójny układ komunikacyjny dróg szybkiego ruchu na Dolnym Śląsku. Realizacja tego przedsięwzięcia planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2026-2029/30. Autostrada A4 na terenie Polski ma ok. 666 km długości, tym samym jest najdłuższą autostradą w naszym kraju. Dolnośląski odcinek A4 od Wrocławia do Krzyżowej o długości ok. 105 km wybudowany został w latach 30. XX wieku, co sprawia, że jest najstarszym odcinkiem autostradowym w naszym kraju. Na niektórych fragmentach trasa nie spełnia wymogów autostrady z powodu braku pasa awaryjnego.
***
Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!