Jest umowa na kolejny odcinek drogi S1 na Śląsku
GDDKiA podpisała umowę na na zaprojektowanie i budowę fragmentu trasy S1 Bieruń-Oświęcim. Wykonawcą będzie firma Strabag.
To zakończenie jednego z dwóch przetargów zmierzających do domknięcia całego nowego przebiegu S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą.
Nowy przebieg S1 w woj. śląskim wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne - trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia. Umowy na dwa odcinki zasadniczego przebiegu i obwodnicę Oświęcimia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała po przetargach w ub. roku.
Sytuacja skomplikowała się na odcinku z Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km) wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km). GDDKiA wykluczyła tam bowiem z przetargu najtańszą ofertę firmy China State Construction Engineering Corporation, a następnie - po orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej i sądu - unieważniła postępowanie.
Następnie odcinek Mysłowice-Oświęcim podzielono na dwa zadania: odcinek I/A Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II)-Bieruń. Początkowo Dyrekcja próbowała wiosną br. zamówić pierwsze z nich z wolnej ręki, jednak po kolejnym orzeczeniu KIO także to postępowanie zostało unieważnione i w czerwcu ruszył standardowy przetarg.
Oferty w nim otwarto w połowie sierpnia br.; w kosztorysie na poziomie 239,6 mln zł zmieściło się sześć z dziewięciu ofert. Najtańszą, za 212,7 mln zł, złożyła firma Strabag. Jak wynika z wtorkowej informacji na stronie GDDKiA, z tym wykonawcą podpisano umowę.
Zakres tego zadania obejmuje zaprojektowanie i budowę 2,9-kilometrowej drogi S1 z dwukilometrowym odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i 1,2-kilometrowym łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) między węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Budowa tych połączeń z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. powinna zbiec się z oddaniem do ruchu trasy S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej i skomunikować je z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.
"Podpisana dzisiaj umowa jest już 42. w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszły 42 zadania o łącznej długości nieco ponad 523 km i wartości blisko 16 mld zł" - powiedział cytowany we wtorkowej informacji GDDKiA p.o. jej dyrektora Tomasz Żuchowski.
Dla odcinka I/B (Mysłowice Kosztowy-Bieruń), czyli drogi ekspresowej S1 o długości 10 km, ogłoszono osobne postępowanie, z późniejszym terminem realizacji. 10 złożonych w nim ofert otwarto 20 sierpnia br. Przy budżecie GDDKiA 521,6 mln zł pod koniec października br. wybrano wartą 489,2 mln zł ofertę Budimeksu. Wobec tej decyzji wpłynęło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km - we wrześniu ub. roku podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie).
Kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą (obwodnica Oświęcimia i dwa odcinki na południe od niej w perspektywie 2023 r.; odcinek Mysłowice-obwodnica Oświęcimia najprawdopodobniej później).
Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. Powstają tam m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie liczącego 8,5 km odcinka podpisano w październiku 2019 r. Wykonawca ma od tej daty 34 miesiące na realizację zamówienia.(