Droga S3 już nie będzie kończyć się w polu. Ze Świnoujścia aż do Pragi

Droga ekspresowa S3 w przyszłości ma łączyć się z czeską autostradą D11. Obecnie jednak trasa kończy się w polu tuż przy granicy z Czechami. Wynika to z faktu, że przygraniczny odcinek D11 nie został jeszcze wybudowany. Ale Czesi już pracują nad jego stworzeniem.

Droga S3 obecnie nie ma bezpośredniego połączenia z czeską autostradą D11. Ale nasi sąsiedzi już nad tym pracują.
Droga S3 obecnie nie ma bezpośredniego połączenia z czeską autostradą D11. Ale nasi sąsiedzi już nad tym pracują.GDDKiA

Obecnie droga ekspresowa S3 oferuje 436 km i ciągnie się od Troszyna w województwie zachodniopomorskim przez województwo lubuskie aż do Lubawki przy polsko- czeskiej granicy. Na węźle Lubawka kierowcy zmierzający do kraju naszych sąsiadów zjeżdżają z ekspresówki i korzystając z drogi krajowej nr 5 przekraczają przejście graniczne. Trzykilometrowy odcinek S3 prowadzący od węzła Lubawka do granicy z Czechami jest obecnie niedostępny. To dlatego, że czeski odcinek autostrady D11, z którym ma łączyć się S3, nie został jeszcze wybudowany. W efekcie S3 kończy się dziś w polu. Budowa była opóźniana przez problemy z wyborem wykonawcy, ale ostatecznie udało się dopiąć wszelkich formalności.

Kiedy droga D11 w Czechach będzie gotowa?

W październiku 2024 roku czeski odpowiednik GDDKiA, czyli RSD, podpisał umowę na budowę liczącego 21,2 km odcinka autostrady od Trutnova do granicy z Polską. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że prace w terenie już trwają. Najpierw wykonawca wybuduje przygraniczny, trzykilometrowy fragment, który stworzy bezpośrednie połączenie z S3 i tym samym pozwoli na uruchomienie odcinka od węzła Lubawka do granicy z Czechami.

Czesi planują, że ten fragment D11 zostanie oddany do użytku w 2026 roku. Z całego 21,2-kilometrowego odcinka autostrady kierowcy mają skorzystać w 2028 roku. Co więcej w 2025 roku RSD planuje ogłosić przetarg na realizację odcinka Jaromer – Trutnov o długości 19,6 km. Jego realizacja miałaby zakończyć się w 2028 roku. Ukończenie obu fragmentów D11 umożliwiłoby płynny przejazd od Świnoujścia aż do stolicy Czech.

Droga D11 jest budowana prawie 50 lat

W tym miejscu warto dodać, że budowę autostrady z Pragi do miejscowości Hradec Kralove i dalej do granicy z Polską rozpoczęto jeszcze w czasach Czechosłowacji, w 1978 roku. Obecnie kierowcy mogą skorzystać ze 113 z docelowych 154 km trasy – brakuje dwóch wspomnianych już odcinków. Biorąc pod uwagę planowane daty ukończenia, Czesi planują, że cała autostrada D11 będzie gotowa w 50. rocznicę rozpoczęcia prac.

Drogą S3 ze Świnoujścia do Czech w cztery godziny

W przypadku drogi ekspresowej S3 w realizacji są jeszcze dwa odcinki Świnoujściem i Troszynem. Zarówno fragment Świnoujście – Dargobądz (17 km) jak i Dargobądz – Troszyn (15,9 km) miały być oddane do użytku jeszcze w 2024 r. Obecnie na większości tej trasy kierowcy mogą skorzystać z jednej z jezdni. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje, że całkowite udostępnienie tych dwóch odcinków nastąpi w drugim kwartale 2025 r. Docelowo droga ekspresowa S3 zapewniać ma dojazd ze Świnoujścia do granicy z Czechami w nieco ponad cztery godziny.

PolicjaPolicja