Budowa fragmentu drogi S16 opóźniona. Co się dzieje?
Termin podpisania umów z wykonawcami i w konsekwencji rozpoczęcia budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S16 między Olsztynem i Biskupcem oddalił się od pierwotnie założonych planów, a to za sprawą odwołań od wyborów firm, które miały zrealizować te fragmenty. W przypadku odcinka Olsztyn Wschód-Barczwo GDDKiA ostatecznie musiała rozpocząć ponowną analizę ofert. A co z fragmentem Barczewo - Biskupiec? Jest decyzja sądu.
Spis treści:
Droga S16 połączy Olsztyn z Biskupcem
W ramach dwóch inwestycji w śladzie obecnej drogi krajowej nr 16 zbudowana zostanie liczący blisko 30 km odcinek S16 (odcinki Olsztyn Wschód - Barczewo i Barczewo - Biskupiec). Istniejąca obecnie trasa zostanie dostosowana do parametrów klasy S, poprzez dobudowę drugiej jezdni oraz przebudowę konstrukcji niektórych odcinków działającej teraz DK16.
Stworzone będą nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, z kolei węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec. Inwestycja zakłada również budowę obiektów inżynieryjnych, przejść dla zwierząt czy montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych. Oddział GDDKiA w Olsztynie deklaruje, że wykonany zostanie także system zarządzania ruchem wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu). Stworzone ponadto zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że budowa drogi ekspresowej S16 między Olsztynem i Biskupcem pozwoli m.in. na poprawienie przepustowości oraz bezpieczeństwa w ruchu tranzytowym i lokalnym. Dodatkowo podniesie się poziom atrakcyjności regionu warmińsko-mazurskiego.
S16 między Olsztynem i Biskupcem. Problemy z wyborem wykonawców
Przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 między Olsztynem i Biskupcem ogłoszone zostały pod koniec grudnia 2022 roku. Pierwotny termin otwarcia ofert zaplanowano na luty 2023 r., ale z racji na dużą liczbę pytań (blisko 2,5 tys.) przesunięto go ostatecznie na czerwiec 2023 r. Łącznie na realizację odcinków wpłynęło szesnaście ofert. W przypadku odcinka Olsztyn Wschód - Barczewo wybrana została firma Budimex. Oferta opiewała na 507,4 mln zł. Z kolei dla fragmentu Barczewo - Biskupiec wyłoniono firmę PORR z kwotą realizacji na poziomie 457 mln zł. Wpłynęły jednak odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej od obu decyzji GDDKiA.
W przetargu na odcinek Olsztyn Wschód - Barczewo odwołanie złożyło konsorcjum Polimex, z kolei w postępowaniu na odcinek Barczewo - Biskupiec konsorcja Kobylarnia/Stecol i Polimex. We wszystkich odwołaniach firmy powołały się na niezgodności w kwestiach technicznych.
GDDKiA musi ponownie wybrać wykonawcę odcinka między Olsztynem i Barczewem. A co z drugim fragmentem?
Na początku tego roku z kolei informowano, że Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił skargę złożoną przez GDDKiA na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej dla pierwszego ze wspomnianych odcinków. Oznacza to, że konieczne było unieważnienie wyboru wykonawcy i ponowne przeprowadzenie analizy ofert. W przypadku fragmentu Barczewo - Biskupiec natomiast KIO oddaliła trzy odwołania od wyboru firmy, która zrealizuje zadania. Wpłynęła jednak skarga na wyrok KIO do sądu.
Teraz Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił skargi złożone przez konsorcja Kobylarnia/Stecol i Polimex na wcześniejszy wyrok KIO. Olsztyński oddział GDDKiA zaznacza jednak, że przed podpisaniem umowy z wybraną firmą, PORR, zakończyć się musi uprzednia standardowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli chodzi o trasę Olsztyn Wschód - Barczewo, zgodnie z wyrokiem KIO, ponownie prowadzona jest analiza ofert.