Bardzo korzystne oferty na dokończenie fragmentu drogi S5

Oferty na dokończenie prac na S5 Poznań–Wronczyn są obiecujące i poniżej kosztorysu GDDKiA – poinformowała w środę Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

article cover
Wojciech StróżykReporter

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poznała w środę oferty na wykonanie robót drogowych dla połączenia dwóch odcinków drogi S5 (Poznań (Głuchowo) - Wronczyn i Wronczyn - Kościan) oraz dokończenie budowy drogi zbiorczej nr 1 i węzła Konarzewo.

Jak wskazała Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA, najkorzystniejszą ofertę na wykonanie robót drogowych dla połączenia dwóch odcinków drogi S5 (Poznań (Głuchowo) - Wronczyn i Wronczyn - Kościan), na kwotę 3,194 mln zł brutto złożyła firma COLAS Polska, natomiast najdroższą - firma Budimex na kwotę 6,318 mln zł brutto. Budżet zamawiającego na wykonanie tego zadania wynosi - 3,138 mln zł.

Z kolei na dokończenie budowy drogi zbiorczej nr 1 i węzła Konarzewo realizowanych w ramach budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Poznań - Wronczyn, najkorzystniejszą ofertą na kwotę 4,234 mln zł brutto, okazała się ta złożona przez firmę COLAS Polska. Najdroższą ofertę złożyła z kolei firma Budimex na kwotę 6,681 mln zł przy budżecie zamawiającego wynoszącym 5,041 mln zł brutto.

"Łączna wartość najniższych ofert na obydwa zadania jest niższa od zsumowanych wartości kosztorysowych o ok. 750 tys. zł. Oferty są obecnie analizowane pod kątem cenowym i merytorycznym w celu szybkiego udzielenia zamówienia i zawarcia umowy" - podkreśliła Cieślak.

Przypomniała również, że po odstąpieniu od umowy z wykonawcą S5 Poznań - Wronczyn, konsorcjum firm w składzie TOTO Construzioni Generali (Lider) i Vianini Lavori (Partner), GDDKiA podjęła działania polegające na zinwentaryzowaniu i zabezpieczeniu placu budowy.

"Wykonaliśmy szereg prac związanych z przygotowaniem nowych postępowań przetargowych, żeby w IV kwartale br. obie jezdnie zostały udostępnione kierowcom. W ramach tych prac zostało już wykonane oznakowanie poziome na jezdni prawej oraz zamontowano ekrany przeciwolśnieniowe na przejściu dla zwierząt" - wskazała.

"Zakończyły się główne prace związane z dokończeniem drogi zbiorczej nr 2, trwają jeszcze prace wykończeniowe, a wykonawca przygotowuje dokumenty dla Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poznaniu konieczne do uzyskania pozwolenia na użytkowanie" - dodała.

Cieślak tłumaczyła, że na prawej jezdni S5 trwają jeszcze drobne prace wykończeniowe, ale już niebawem rozpoczną się odbiory nadzoru budowlanego, co powoli uzyskać pozwolenie na użytkowanie.

"Po jego uzyskaniu będziemy mogli przełożyć ruch na jezdnię prawą; kierunek Poznań-Wrocław, natomiast na jezdni lewej odbywał się będzie ruch w kierunku Wrocław-Poznań z zagwarantowaniem jednego pasa ruchu. Prace będą prowadzone pod ruchem, jednak kierunki jazdy zostaną oddzielone. Planowany termin przełożenia to ostatni tydzień sierpnia" - podała.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomniała również, że 10 lipca tego roku ogłoszony został przetarg nieograniczony na dokończenie lewej jezdni S5 na odcinku Poznań - Wronczyn. 26 lipca GDDKiA poznała oferty cenowe, które jednak przewyższały budżet.

"Po wnikliwej analizie cen jednostkowych stwierdziliśmy, że oferty znacząco odbiegają od cen rynkowych, w niektórych przypadkach nawet kilkukrotnie, wobec czego podjęliśmy decyzję o unieważnieniu postępowania. GDDKiA dbając o rozsądne gospodarowanie środkami publicznymi, mimo trudnej sytuacji na kontrakcie, nie może zaakceptować prób wykorzystania tego faktu przez firmy wykonawcze" - podkreśliła Cieślak.

Dodała, że "zakres postępowania postanowiliśmy podzielić na branże i dać szerszą możliwość udziału małych i średnich przedsiębiorstw w postepowaniach. Zakładamy, że pozwoli nam to na uzyskanie korzystnych ofert".

Cieślak zaznaczyła także, że GDDKiA "dokłada wszelkich starań, aby jak najszybciej ogłosić kolejne postępowania na dokończenie S5 Poznań - Wronczyn, m.in. na dokończenie +węzła Stęszew+ wraz z drogą krajową nr 32".

Pozostałe dwa odcinki S5 przebiegające przez województwo wielkopolskie od Wronczyna poprzez Kościan do Radomicka o łącznej długości około 35 kilometrów, planowane są do oddania do ruchu również w IV kwartale tego roku.

Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań - Radomicko jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas