460 km nowych dróg. I to naprawdę dobrych!

Polscy kierowcy rzadko miewają powody do radości. Miłym wyjątkiem od tej reguły może być jednak posumowanie ubiegłego roku przygotowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Od wejścia do Unii Polska nadrabia cywilizacyjne zaległości. Zeszły rok był pod tym względem bardzo dobry
Od wejścia do Unii Polska nadrabia cywilizacyjne zaległości. Zeszły rok był pod tym względem bardzo dobryTomasz KudalaReporter

Wynika z niego, że w minionych dwunastu miesiącach w naszym kraju przybyło 460 km zupełnie nowych(!) dróg, dzięki czemu przekroczyliśmy pułap 4 000 km dróg szybkiego ruchu i autostrad. Obecnie zmotoryzowani mają w Polsce do dyspozycji dokładnie 4146,4 km dróg szybkiego ruchu. Składa się na nie: 1696,2 km autostrad i 2450,3 km dróg ekspresowych. Przy tych trasach, na koniec ubiegłego roku, działały 73 Miejsca Obsługi Podróżnych. W ciągu minionych dwunastu miesięcy na dzierżawie miejsc dla MOP-ów GDDKiA zarobiło około 158 mln zł.Wśród kluczowych inwestycji ubiegłego roku wymienić trzeba blisko 60 km autostrady A1 w woj. śląskim, które pozwoliło uzyskać autostradowe połączenie Częstochowy z Katowicami i dalej - z granicą z Czechami.

W 2019 roku kierowcy otrzymali też wreszcie ekspresowe połączenie w ciągu trasy S5 (około 160 km) między Poznaniem a Wrocławiem. Docelowo, w 2023 roku, droga ekspresowa S5 skomunikuje ze sobą trzy miasta wojewódzkie: Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. W dalszej perspektywie S5 pobiegnie do Ostródy i drogi ekspresowej S7 wydłużając się do ok. 400 km i łącząc cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie.

W ubiegłym roku przybyło też osiem obwodnic o łącznej długości ponad 65 km. Są to obwodnica: Szczecinka (w ciągu S11), Suwałk (w ciągu S61), Bolkowa (DK3/DK5), Góry Kalwarii (DK50/DK79), Wschodnia Obwodnica Olsztyna (S51), Skawiny (DK44), Myśliny (DK46) oraz łącznik obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 25. Pamiętać trzeba również o obwodnicy Częstochowy w ciągu A1.

Warto dodać, że w związku z podpisaniem dwunastu umów o dofinansowanie w 2019 roku to drogowa dyrekcja stała się największym w kraju beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. W ubiegłym roku przeprowadzono łącznie 61 projektów z dofinansowaniem unijnym. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi około 72,39 mld zł. Blisko 34,88 mld zł z tej kwoty pokryte zostało właśnie ze środków unijnych!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas