120 ton na drodze bez zezwolenia!

Przewóz ładunków ponadgabarytowych wymaga uzyskania wielu zezwoleń. Czasem przedsiębiorcom nie chce się załatwiać formalność i idą "na skróty". To może jednak okazać się bardzo kosztowne.

Ośmioosiowy zestaw, który ważył 74 tony
Ośmioosiowy zestaw, który ważył 74 tonyITD

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Drogowego w Bydgoszczy na drodze krajowej nr 25 zatrzymali do kontroli dwa pojazdy nienormatywne. 

W pierwszym przypadku poddany kontroli został 11-osiowy zespół pojazdów przewożący palownicę. Do kontroli kierujący okazał zezwolenie kategorii VI, uprawniające do poruszania się pojazdami/zespołami pojazdów m.in. o długości 30 metrów, wysokości 4,3 metra i masie rzeczywistej 60 ton.

Analiza stanu faktycznego oraz okazanych dokumentów wykluczyła jednak możliwość poruszania się przedmiotowym zespołem pojazdów na ww. kategorii zezwolenia. Pomiary przeprowadzone przez inspektorów ITD wykazały, iż długość kontrolowanego zespołu wynosi 31 metrów, wysokość blisko 4,5 metra a waga zespołu pojazdów przekroczyła... 120 ton!

Kolejnym kontrolowanym zespołem pojazdem, tym razem 8-osiowym, również przewożono palownicę. Tym razem pomiary wykazały, że szerokość zespołu wynosi 2,97 m, długość 22,52 m, a masa rzeczywistą ponad 74 tony.

Masę przekroczono o 14 tonITD

Tymczasem normą dla powyższych zespołów pojazdów jest 40 ton masy rzeczywistej, długość 16,5 m, szerokość 2,55 m, i wysokość 4,0 m.

Oba kontrolowane zespoły pojazdów były więc pojazdami nienormatywnymi określonymi dla zezwolenia kategorii VII. W tej sytuacji, do czasu uzyskania stosownych zezwoleń pojazdy usunięto na wyznaczony parking. Wobec przedsiębiorców odpowiedzialnych za powstanie naruszeń wszczęto postępowania administracyjne zagrożone łączną karą 60 000 złotych.

Ten potężny zestaw ważył 120 ton!ITD
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas