Dziś przygotowanie auta do dłuższego postoju to czysta abstrakcja.
Samochód przestał być już synonimem luksusu, dlatego nie może liczyć na nic więcej. Lato, czy zima, deszcz, czy słońce - musi jeździć. Inaczej do tej kwestii podchodzono jeszcze kilkanaście lat temu. Dla wszystkich, którzy narzekają na awaryjność swoich nowoczesnych pojazdów przytaczamy fragment książki Wojciecha Szenejko ze słynnej serii: "Jeżdżę samochodem...". Opracowanie z 1974 roku dotyczy polskiego fiata 125p. Niektóre z porad, wciąż okazać się mogą przydatne.
Decydując się na zimowy lub wielomiesięczny postój samochodu należy wykonać wszystkie czynności, dzięki którym na wiosnę samochód będzie w pełni sprawny i gotowy do jazdy. Zakres zasadniczych czynności obsługowych jest następujący:
- Umyć dokładnie cały samochód, a następnie wytrzeć do sucha nadwozie i osuszyć podwozie.
- Zakonserwować powierzchnię nadwozia pastą woskową i wypolerować, a chromowane części pokryć bezkwasową wazeliną lub bez barwnym lakierem.
- Zabezpieczyć podwozie. Jeżeli blacha lub inne części podwozia są zardzewiałe, to należy użyć farby antykorozyjnej CYNKOR lub CYNKAN (nazwy handlowe), albo też innej o podobnych właściwościach. Farbę tę można nakładać na części metalowe, które zostały skorodowane. Powierzchnie należy oczyścić jedynie zgrubnie. Jeżeli jednak stosujemy powłoki antykorozyjne, jak: minia, lakier asfaltowy, farba chlorokauczukowa lub farba pod nazwą handlową CSANAMIDAN, to wówczas należy bezwzględnie powierzchnię oczyścić papierem ściernym lub odrdzewiaczem, a następnie odtłuścić przed nałożeniem warstwy ochronnej.
- Szyby należy okleić papierem, zdjąć wycieraczki, a pod ramiona dźwigni wycieraczki podłożyć kawałki korka, gumy lub miękkiego drewna.
- Wnętrze nadwozia dokładnie oczyścić i nakryć siedzenia.
- Układ chłodzenia należy opróżnić i dokładnie przepłukać
- Uruchomić i zagrzać silnik, a następnie po zatrzymaniu silnika spuścić olej z miski olejowej i dokładnie zakręcić korek spustowy.
- Wykręcić świece i zastąpić je drewnianymi kołkami, dzięki czemu można uniknąć korozji na gwincie i w pobliżu komory spalania.
- Przez otwory świec należy wlać po ok. 25 cm3 oleju silnikowego, obracając przy tym wał korbowy rozrusznikiem w celu rozprowadzenia oleju po ściankach cylindrów.
- Nasmarować wszystkie punkty podane w tablicy smarowania.
- Olej w skrzynce biegów i tylnym moście można pozostawić. Jeżeli jednak olej był użytkowany ponad przewidzianą normę, to lepiej go wymienić.
- Zdjąć pasek klinowy wentylatora i po umyciu ciepłą wodą z mydłem przechowywać we wnętrzu samochodu.
- Spuścić paliwo z gaźnika, pompy i zbiornika paliwa. Usunąć ze zbiornika brud i osady, po czym napełnić go paliwem do pełna w celu uniknięcia korozji wewnętrznych powierzchni ścianek.
- Zakleić przetłuszczonym papierem lub płótnem wlot filtru i wylot rury wydechowej tłumika.
- Oczyścić i wytrzeć do sucha przewody instalacji elektrycznej.
- Nasmarować bezkwasową wazeliną techniczną styki przerywacza.
- Naładować akumulator do pełnej pojemności, oczyścić jego czopy biegunowe i łączniki międzyogniowe, po czym pokryć je warstwą bezkwasowej wazeliny technicznej. Jeżeli temperatura w garażu może spaść poniżej 0°C, to akumulator należy wyjąć z samochodu i przechować w ciepłym pomieszczeniu, doładowując go co miesiąc.
- Wyjąć z samochodu odbiornika radiowy wraz z zasilaczem, głośnikiem i anteną i przechować w suchym, ciepłym pomieszczeniu (nie jest to potrzebne, gdy temperatura w garażu będzie powyżej 5°C).
- Podnieść samochód, podkładając klocki lub podpórki, aby koła znalazły się około 10 cm nad powierzchnią podłogi, a elementy zawieszenia zostały odciążone. Należy przy tym samochód zabezpieczyć przed ewentualną możliwością obsunięcia się z podpórek.
- Zdjąć koła, a z nich ogumienie. Uszkodzone ogumienie oddać do naprawy. Oczyścić tarcze i obręcze kół oraz usunąć z nich ślady korozji. Założyć ogumienie i napompować je do 1/3 - 1/4 ciśnienia nominalnego.