Reklama

Wykręć świece i zastąp je drewnianymi kołkami

Dziś przygotowanie auta do dłuższego postoju to czysta abstrakcja.

Samochód przestał być już synonimem luksusu, dlatego nie może liczyć na nic więcej. Lato, czy zima, deszcz, czy słońce - musi jeździć. Inaczej do tej kwestii podchodzono jeszcze kilkanaście lat temu. Dla wszystkich, którzy narzekają na awaryjność swoich nowoczesnych pojazdów przytaczamy fragment książki Wojciecha Szenejko ze słynnej serii: "Jeżdżę samochodem...". Opracowanie z 1974 roku dotyczy polskiego fiata 125p. Niektóre z porad, wciąż okazać się mogą przydatne.

Decydując się na zimowy lub wielomiesięczny postój samochodu należy wykonać wszystkie czynności, dzięki którym na wiosnę samochód będzie w pełni sprawny i gotowy do jazdy. Zakres zasadniczych czynności obsługowych jest następujący:

- Umyć dokładnie cały samochód, a następnie wytrzeć do sucha nadwozie i osuszyć podwozie.

Reklama

- Zakonserwować powierzchnię nadwozia pastą woskową i wypolerować, a chromowane części pokryć bezkwasową wazeliną lub bez barwnym lakierem.

- Zabezpieczyć podwozie. Jeżeli blacha lub inne części podwozia są zardzewiałe, to należy użyć farby antykorozyjnej CYNKOR lub CYNKAN (nazwy handlowe), albo też innej o podobnych właściwościach.

Farbę tę można nakładać na części metalowe, które zostały skorodowane. Powierzchnie należy oczyścić jedynie zgrubnie. Jeżeli jednak stosujemy powłoki antykorozyjne, jak: minia, lakier asfaltowy, farba chlorokauczukowa lub farba pod nazwą handlową CSANAMIDAN, to wówczas należy bezwzględnie powierzchnię oczyścić papierem ściernym lub odrdzewiaczem, a następnie odtłuścić przed nałożeniem warstwy ochronnej.

- Szyby należy okleić papierem, zdjąć wycieraczki, a pod ramiona dźwigni wycieraczki podłożyć kawałki korka, gumy lub miękkiego drewna.

- Wnętrze nadwozia dokładnie oczyścić i nakryć siedzenia.

- Układ chłodzenia należy opróżnić i dokładnie przepłukać

- Uruchomić i zagrzać silnik, a następnie po zatrzymaniu silnika spuścić olej z miski olejowej i dokładnie zakręcić korek spustowy.

- Wykręcić świece i zastąpić je drewnianymi kołkami, dzięki czemu można uniknąć korozji na gwincie i w pobliżu komory spalania.

- Przez otwory świec należy wlać po ok. 25 cm3 oleju silnikowego, obracając przy tym wał korbowy rozrusznikiem w celu rozprowadzenia oleju po ściankach cylindrów.

- Nasmarować wszystkie punkty podane w tablicy smarowania.

- Olej w skrzynce biegów i tylnym moście można pozostawić. Jeżeli jednak olej był użytkowany ponad przewidzianą normę, to lepiej go wymienić.

- Zdjąć pasek klinowy wentylatora i po umyciu ciepłą wodą z mydłem przechowywać we wnętrzu samochodu.

- Spuścić paliwo z gaźnika, pompy i zbiornika paliwa. Usunąć ze zbiornika brud i osady, po czym napełnić go paliwem do pełna w celu uniknięcia korozji wewnętrznych powierzchni ścianek.

- Zakleić przetłuszczonym papierem lub płótnem wlot filtru i wylot rury wydechowej tłumika.

- Oczyścić i wytrzeć do sucha przewody instalacji elektrycznej.

- Nasmarować bezkwasową wazeliną techniczną styki przerywacza.

- Naładować akumulator do pełnej pojemności, oczyścić jego czopy biegunowe i łączniki międzyogniowe, po czym pokryć je warstwą bezkwasowej wazeliny technicznej. Jeżeli temperatura w garażu może spaść poniżej 0°C, to akumulator należy wyjąć z samochodu i przechować w ciepłym pomieszczeniu, doładowując go co miesiąc.

- Wyjąć z samochodu odbiornika radiowy wraz z zasilaczem, głośnikiem i anteną i przechować w suchym, ciepłym pomieszczeniu (nie jest to potrzebne, gdy temperatura w garażu będzie powyżej 5°C).

- Podnieść samochód, podkładając klocki lub podpórki, aby koła znalazły się około 10 cm nad powierzchnią podłogi, a elementy zawieszenia zostały odciążone. Należy przy tym samochód zabezpieczyć przed ewentualną możliwością obsunięcia się z podpórek.

- Zdjąć koła, a z nich ogumienie. Uszkodzone ogumienie oddać do naprawy. Oczyścić tarcze i obręcze kół oraz usunąć z nich ślady korozji. Założyć ogumienie i napompować je do 1/3 - 1/4 ciśnienia nominalnego.

- Hamulec ręczny nie może być zaciągnięty, a dźwignia zmiany biegów powinna być ustawiona w położeniu biegu luzem.

- Szyby w oknach samochodu powinny być nieco uchylone w celu umożliwienia krążenia powietrza wewnątrz nadwozia.

- Narzędzia natłuścić smarem konserwacyjnym i owinąć w przetłuszczony papier.

Jeżeli samochód jest przechowywany przez dłuższy czas, to zalecana jest okresowa jego obsługa, zresztą niezbyt pracochłonna. Raz na miesiąc należy doładować akumulator prądem 0,1 pojemności znamionowej aż do wystąpienia oznak pełnego naładowania.

Raz na dwa miesiące należy wykonać następujące czynności:

- Dokładnie obejrzeć samochód. Miejsca, w których pojawiła się rdza, dokładnie oczyścić i pomalować lub pokryć bezkwasową wazeliną techniczną. Jeżeli rdza wystąpiła na częściach chromowanych , oczyścić je i pokryć bez barwnym lakierem.

- Wlać do każdego cylindra po 25 cm3 świeżego oleju silnikowego, po czym obrócić wał korbowy kilkanaście razy.

- Obrócić ręcznie kilka razy tylne koła.

- Nacisnąć kilkakrotnie pedały sprzęgła i hamulca.

- Obrócić koło kierownicy po kilka razy w każdą stronę aż do oporu.

- Jeżeli do konserwacji powierzchni niemalowanych był użyty smar stały lub gęsty olej, należy go usunąć i nałożyć świeżą warstwę.

Raz na cztery miesiące zaleca się usunąć smar użyty do konserwacji powierzchni i nałożyć nową jego warstwę. Nasmarować wszystkie punkty smarowania świeżym smarem stałym, zgodnie z tablicą smarowania, a następnie wymienić benzynę w zbiorniku, gdyż przy długim przechowywaniu wydzielają się z niej żywice.

Przed przystąpieniem do użytkowania samochodu przez dłuższy czas przechowywanego i odpowiednio zakonserwowanego należy wykonać kolejno następujące czynności.

- Napompować ogumienie do przepisowego ciśnienia.

- Usunąć wszystkie uszczelnienia wykonane z przetłuszczonego papieru.

- Zdjąć samochód z klocków lub podstawek.

- Zetrzeć miękką, czystą szmatką wazelinę ze wszystkich części.

- Nasmarować wszystkie punkty podane w tablicy smarowania.

- Napełnić układ chłodzenia miękką wodą lub mieszanką o obniżonym punkcie krzepnięcia.

- Napełnić miskę olejową silnika olejem.

- Usunąć kołki i wkręcić świece zapłonowe.

- Wytrzeć rowki kół pasowych, założyć pasek i wyregulować jego naciąg.

- Wbudować podładowany do pełnej pojemności akumulator. Zaciski przed założeniem oczyścić, a po założeniu nasmarować bezkwasową wazeliną techniczną.

- Uruchomić silnik i sprawdzić jego pracę na wolnych obrotach. W razie potrzeby wyregulować gaźnik i ustawienie zapłonu.

- Wbudować odbiornik radiowy i antenę.

- Sprawdzić działanie wyposażenia elektrycznego, a w szczególności obwodów oświetlenia i sygnalizacji.

- Przetrzeć lekko nadwozie czystą, miękką szmatą flanelową.

- Narzędzia wyjąć z papieru i oczyścić ze smaru konserwacyjnego.

- Przejrzeć dokładnie cały samochód i następnie wykonać krótką jazdę próbną, podczas której należy sprawdzić działanie wszystkich układów i zespołów, a szczególnie układu kierowniczego i hamulcowego.

Wszystkie zauważone niedomagania należy natychmiast usunąć.

Zjedź na pobocze.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje