Wszystkie Mercedesy będą hybrydami!
Mercedes ogłosił swoje, szeroko zakrojone, plany dotyczące elektryfikacji całej gamy modelowej. Chce być liderem w zakresie ekologicznych technologii.
Niemiecki producent zapowiedział, że przeznaczy ponad siedem miliardów euro na rozwój ekologicznych technologi w ciągu dwóch najbliższych lat. Tak ogromne inwestycje wynikają z planu zakładającego, że Mercedes stanie się pierwszym producentem, którego cała gama modelowa składa się z aut zasilanych zarówno klasycznymi silnikami spalinowymi, jak i hybrydowymi układami napędowymi.
Jednym z pierwszych modeli, który zwiastuje ambitne plany niemieckiego producenta, jest GLC F-CELL, czyli samochód zasilany ogniwami paliwowymi, ale oferujący również możliwość ładowania baterii z gniazdka. To zatem pierwsze na świecie auto wodorowe plug-in.
Kwota 7 mld euro zainwestowana będzie również w rozwój zupełnie nowej rodziny silników benzynowych. Mercedes nie podał jeszcze żadnych szczegółów na temat ich specyfikacji, ale wiadomo już, że również w ich przypadku będziemy mieli do czynienia z przynajmniej jednym rozwiązaniem, zastosowanym po raz pierwszy. Niestety, chodzi w tym wypadku o wyposażenie ich w filtry cząstek stałych.
Mercedes planuje także przechodzenie na 48-voltową instalację elektryczną, a także seryjne stosowanie "ISG", czyli urządzenia będącego, w dużym uproszczeniu, połączeniem alternatora i rozrusznika. Pełni ją niewielki silnik elektryczny z własnym akumulatorem, którego zadaniem będzie błyskawiczne uruchamianie silnika (usprawni to działanie systemu start-stop), a także odzyskiwanie energii podczas hamowania. Niewykluczone także, że elektryczny motor będzie mógł także przez krótką chwilę wspomagać jednostkę spalinową (np. podczas wyprzedzania).
Alternatywnie dla ISG, Mercedes chce stosować także RSG, czyli alternator z funkcją rozrusznika. Wspomaga on rozrusznik podczas uruchamiania ciepłego silnika (podczas działania systemu start-stop) i odciąża silnik podczas przyspieszania.
Nowe silniki benzynowe, zarówno cztero- jak i sześciocylindrowe zostaną zaprezentowane już w przyszłym roku. Te pierwsze będą wykorzystywały RSG, natomiast drugie otrzymają seryjny system ISG. Mercedes przewiduje kilka wariantów pojemności, a także przystosowanie do montażu wzdłużnego i poprzecznego oraz współpracę z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła.
Niemcy będą także kontynuować poszerzanie swojej oferty hybryd plug-in, bazujących na istniejących już rozwiązaniach. Jeszcze w tym roku zobaczymy w salonach modele GLE 500 e, GLC 350 e, a niedługo po nich GLC Coupe 350 e oraz E 350 e. W przyszłym roku odświeżone zostanie ponadto S 500 e, które otrzyma nową, bardziej wydajną baterię, pozwalającą przejechać na jednym ładowaniu ponad 50 km.
Debiutująca w 2017 roku odświeżona hybrydowa klasa S ma być także pierwszym Mercedesem z funkcją ładowania indukcyjnego. Rok później natomiast, Niemcy chcą wprowadzić nowy standard ładowania, wykorzystujący prąd stały, dzięki któremu znacząco skrócić się ma czas potrzebny na naładowanie akumulatorów.
Elektryfikacja obejmie także Smarta, który ma być pierwszym producentem na świecie, którego wszystkie modele dostępne będą zarówno z silnikami spalinowymi, jak i w wersjach w pełni elektrycznych. Ma to nastąpić już w przyszłym roku.