Perła polskiej motoryzacji. Przetrwał tylko jeden taki pojazd. Mamy go na filmie
Kilka tygodni temu w naszym serwisie informowaliśmy o niezwykłej kolekcji samochodów z czasów PRL tworzonej przez entuzjastów z Buska Zdroju.
W skład kolekcji o nazwie "Polska na kołach" wchodzi wiele niezwykle interesujących pojazdów, jak motocykle: Sokół 125 i SHL M04 czy samochody: FSO Warszawa 201, jedyna w Polsce oryginalna karetka na samochodzie typu Warszawa 223A, polski mikrosamochód WSK Mikrus MR-300 czy oczekująca na remont cysterna paliw na pojeździe typu Jelcz 315 z pierwszej serii produkcyjnej (czyli z kabiną Żubra A80).
Prawdziwą perłą tego niecodziennego zbioru są jednak polskie, historyczne autobusy - pojazdy, których - z racji "ciężkiego żywota" - zachowała się do dziś jedynie garstka.
Trzymając kciuki za powodzenie niezwykłego pomysłu - utworzenia pierwszego w Polsce muzeum poświęconego wyłącznie pojazdom krajowej produkcji - obiecaliśmy, że będziemy was informować o najnowszych wydarzeniach z Buska Zdroju. Z nieukrywaną radością donosimy więc, że - dzięki twórcom kolekcji - na drogi powrócił właśnie legendarny polski autobus - San H-27A.
Nowatorskie, jak na ówczesne czasy, rozwiązanie konstrukcyjne (z powodzeniem stosowane współcześnie) wtedy sie nie sprawdziło, co spowodowało, że H-27 już w latach 90-tych zupełnie zniknęły z dróg!
Odrestaurowany pojazd jest jedynym na świecie egzemplarzem, który ocalał aż do czasów współczesnych.
W ostatnich dniach właściciele Sana odbyli pierwszą od zakończenia obudowy przejażdżkę po drogach publicznych. Zapraszamy na film, którego autorem jest Wojtek Łukasik.
Rodzinna Kolekcja Polskiej Motoryzacji XX wieku "Polska na Kołach" w Busku - Zdroju (bo tak brzmi jej pełna nazwa zapisana przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Kielcach) na chwilę obecną liczy około 50 wyjątkowych pojazdów. Więcej: http://www.polskanakolach.pl