Niemcy nie chcą niemieckich samochodów

W świecie motoryzacji, przynajmniej jeśli chodzi o rynki Starego Kontynentu, od lat niepodzielnie rządzą Niemcy

. Czy jednak niemieccy klienci są zadowoleni z samochodów rodzimych marek?

Firma JD Power specjalizująca się w badaniach nastrojów konsumenckich przeprowadziła wśród niemieckich kierowców ankietę, która miała na celu ustalić poziom satysfakcji klientów z pojazdów poszczególnych marek. W badaniu wzięło udział przeszło 17 tysięcy kierowców, każdy z nich ocenić musiał swój samochód w kilku kategoriach. Właściciele aut przyznawali punkty m.in. za koszty obsługi pojazdu, jego ogólną trwałość, jakość pracy autoryzowanych serwisów a nawet wygląd zewnętrzny czy właściwości jezdne.

Na podstawie ankiet specjaliści z JD Power pokusili się o ranking marek, które zdają się najlepiej trafiać w gusta niemieckich nabywców. Jego wyniki mogą zdziwić niejednego fana motoryzacji.

W kategorii "najlepsza marka" na pierwszym miejscu uplasowało się... Volvo. Szwedzka marka zdobyła 832 punkty na 1000 możliwych. Zaraz za nią uplasował się kolejny producent spoza Niemiec. Z wynikiem 816 punktów drugie miejsce przypadło Toyocie. Dopiero na ostatnim miejscu podium znalazła się pierwsza z niemieckich marek - Mercedes. Producent ze Stuttgartu otrzymał ogólną ocenę 810 punktów.

Na kolejnych miejscach znaleźli się inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni. 4. pozycja - z wynikiem 808 punktów - przypadła Mazdzie. Zaraz za nią, otrzymując notę 807 punktów - uplasowało się Mitsubishi.

Na szóstym miejscu (wynik 806 punktów) sklasyfikowano kolejną japońską markę - Hondę. Siódme i ósme miejsca przypadły w udziale Skodzie i Volkswagenowi, które otrzymały identyczną ocenę - 798 punktów.

Taki sam wynik, co w przypadku firmy matki to powód do dumy dla marki z Mlada Boleslav. Skoda coraz rzadziej postrzegana jest w kategorii "taniej marki" i z każdym rokiem zyskuje uznanie klientów na coraz bardziej wymagających rynkach.

Na przedostatnim - dziewiątym - miejscu zestawienia najwyżej ocenianych marek znalazł się trzeci producent z Niemiec - należące do koncernu VW Audi. Marka z Ingolstadt otrzymała ogólną ocenę 794 punktów.

Tylko jeden punkt mniej zajął producent zamykający ranking "top ten". Ostatnie miejsce w dziesiątce najlepszych producentów również przypadło firmie spoza Niemiec - Nissanowi.

Trudno nie zauważyć, że lokalny patriotyzm coraz rzadziej bierze górę nad rozsądną kalkulacją. Mimo nie najlepszych wyników sprzedaży problemów z wizerunkiem nie ma Mercedes, który od lat - zwłaszcza w Niemczech - uznawany jest za absolutny numer jeden w świecie motoryzacji.

Niepokojący może być brak w zestawieniu takich marek, jak BMW czy Porsche. Wygląda więc, że nasi sąsiedzi zza Odry coraz częściej traktują pojazd w kategorii praktycznego przyrządu do jeżdżenia, a coraz mniej zależy im na robieniu wrażenia na sąsiadach...

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas