Koniec pt cruiser
Samochody w stylu retro miały swoje pięć minut w końcu lat dziewięćdziesiątych.
Modę na tego typu auta rozpoczęli Niemcy, którzy w 1998 r., w oparciu o płytę podłogową golfa IV, zbudowali współczesną wersję garbusa o nazwie new beetle. Tą samą drogą - odświeżenia produkowanej niegdyś legendy - poszło Mini. Nowa generacja kultowego brytyjskiego autka zadebiutowała w 2001 r.
W tym samym czasie na rynku pojawił się też inny pojazd, który swoim wyglądem nawiązywać miał do lat sześćdziesiątych. Koncern Chryslera postanowił stworzyć stosunkowo niewielkie auto, mające trafiać w amerykańskie gusta. Samochód nie miał być jednak kontynuacją żadnego konkretnego modelu z przeszłości, a jedynie czerpać ze "sprawdzonych wzorców". W taki właśnie sposób narodził się model pt cruiser.
Chociaż wielokrotnie kwalifikował się do pierwszej dziesiątki różnorakich konkursów na najbrzydszy samochód świata, pt cruiser zrobił międzynarodową karierę. W 2001 r. Chrysler sprzedał aż 144 717 egzemplarzy. W tym samym czasie model pt cruiser uzyskał tytuł Amerykańskiego Samochodu Roku. Pojazd sprzedawał się na tyle dobrze, że lifting zafundowano mu dopiero w 2006 roku, przy czym zmiany (lekko przemodelowany przód, nowa deska rozdzielcza) należy uznać za kosmetyczne.
Na popularność modelu w Europie wpłynęła rozsądny wybór jednostek napędowych. Zamiast upychać pod maskę V6 i V8, paletę modeli oferowanych na Starym Kontynencie otwierał benzynowy 1,6 l o mocy 115 KM. Popularne była też dwulitrówka o mocy 141 KM oraz silnik 2,4 l rozwijający 150 KM. Europejczycy chętnie wybierali też auto z produkowanym przez Mercedesa 2,2- litrowym dieslem CRD o mocy 121 KM (w 2006 r. moc wzrosła do 150 KM).
Niestety, kryzys w branży motoryzacyjnej mocno odbił się na wynikach sprzedaży - z technicznego punktu widzenia konkurencja oferowała więcej. W zeszłym roku Amerykanom udało się sprzedać 17 941 sztuk pt cruisera. W br. nabywców znalazło jedynie 4 917 egzemplarzy. Taki rozwój sytuacji sprawił, że zarząd Chyslera nie mógł już dłużej czekać. W piątek, 9 lipca, z taśmy montażowej fabryki Toluca w Meksyku zjechał ostatni pt cruiser w historii. Przez dziesięć lat obecności na rynku Chyslerowi udało się sprzedać 1,35 mln tych pojazdów - więcej niż Volkswagenowi aut new beetle.
Chociaż produkcja pt cruisera została definitywnie zakończona, meksykańska fabryka nie przestanie wytwarzać pojazdów w stylu retro. Tyle tylko, że nie będą to już auta o amerykańskim rodowodzie. Fabryka pełną parą przygotowuje się właśnie do produkcji fiata 500.