Grand Voyager spełnia wymogi
... w sprawie bezpieczeństwa pojazdów - w związku z wynikami testów Euro NCAP opublikowanymi dnia 31 stycznia 2007 roku.
Samochód Chrysler Grand Voyager w wersji LHD (dla ruchu prawostronnego) uzyskał w zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów (Adult Occupant Protection) ocenę czterech gwiazdek w ostatnich testach zderzeniowych Euro NCAP oraz najwyższą z możliwych ocenę pięciogwiazdkową w tym samym zakresie od amerykańskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Drogowego NHTSA.
Już od roku 1999 Chrysler Group konsekwentnie wdraża w samochodach Chrysler Grand Voyager (i nie tylko) ulepszone rozwiązania w zakresie ochrony kierowcy i pasażerów, na które składają się m.in. rozbudowana klatka bezpieczeństwa karoserii, wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne, pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe, przednie pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia (CFR) oraz wiele innych elementów bezpieczeństwa biernego.
Tak więc stwierdzenie, iż nie dokonano w tym pojeździe żadnych zmian po zaledwie jednym teście zderzeniowym nie odpowiada prawdzie.
Jest ponadto oczywiste, iż żaden pojedynczy test - nawet najostrzejszy - nie może w żadnym wypadku być miarodajny dla oceny ogólnego poziomu bezpieczeństwa, jaki dany pojazd powinien zapewniać.
Samochód Chrysler Grand Voyager spełnia lub nawet przewyższa wszelkie formalne i praktyczne wymogi bezpieczeństwa na rynkach, gdzie jest oferowany - zarówno w wersji dla ruchu prawo- jak i lewostronnego.
Oba modele uzyskały także identycznie pozytywne wyniki w testach homologacyjnych, które prowadzone są przez europejskie agendy rządowe.
Od redakcji
Opublikowany przez naszą redakcję tekst opierał się na oficjalnym komunikacie niezależnej organizacji EuroNCAP. Oto jak wyjaśnia ona powody uwzględnienia w teście wyników (słabszych) wersji z kierownicą po prawej stronie (RHD):
Pierwotnie EuroNCAP wykorzystał w teście zderzeniowym Chryslera Voyager z kierownicą po lewej stronie (LHD). Pojazd ten uzyskał 4 gwiazdki w zakresie ochrony pasażerów.
W międzyczasie okazało się jednak, że w samochodzie z kierownicą po stronie prawej nie ma, ani na wyposażeniu standardowym, ani nawet w opcji poduszki chroniącej kolana kierowcy. Tymczasem wyposażenie takie jest standardowe w wypadku wersji z kierownicą po lewej stronie.
Kryteria EuroNCAP zakładają, że w teście uczestniczy samochód w wyposażeniu standardowym (najprostsza wersja). Dlatego dokonano ponownego testu, tym razem samochodu z kierownicą po prawej stronie.
Różnice pomiędzy obiema wersjami wynikają z poprzecznego umiejscowienia jednostki napędowej, która w komorze silnikowej znajduje się bardziej z prawej strony. Podczas wypadku tą stroną pojazdu (RHD) silnik narusza konstrukcję kabiny pasażerskiej. Natomiast wersja z kierownicą po lewej stronie ma w komorze silnikiem przed kierowcą więcej wolnego miejsca, dzięki czemu strefa zgniotu jest większa, a kabina nie zostaje naruszona.
EuroNCAP zwrócił się do koncernu DaimlerChrysler z prośbą o wykazanie, że obie wersje mają takie samo wyposażenie. Koncern poinformował jednak, że obie wersje przeszły pomyślnie badania homologacyjne. Dodać należy, że przeprowadzane one są przy prędkości 56 km/h, podczas gdy testy EuroNCAP przeprowadza się przy 64 km/h.
EuroNCAP spodziewa się, że DaimlerChrysler dołoży wszystkich starań, by obie wersje voyagera były równie bezpieczne. Obecnie wersja z kierownicą po lewej stronie dużo lepiej chroni kierowcę.