Czujemy się jak wyjęci z pralki

To prawda, Adam jest kierowcą, z którym nie sposób się nudzić. Ale ta przygoda nie wynikała z jego winy.

Jeśli już ktoś miałby ponosić za nią odpowiedzialność to ja - mówił na mecie piątego etapu Dakaru Rafał Marton. Na trasie między Chilecito a Fiambalą pilotowany przez niego Adam Małysz przewrócił samochód na dach.

Na szczęście wypadek nie był groźny, a załodze nic się nie stało. To było przy niewielkiej prędkości. Polecieliśmy na piach, nie skały, więc auto upadło dość miękko. Mechanicznie jest w dobrym stanie, ma tylko pogniecioną karoserię. Nie martwiłem się, że nie pojedziemy dalej, bo w taki sposób nie kończy się rajdów. Wiedzieliśmy tylko, że musimy się stamtąd jak najszybciej podnieść i wyjechać, bo traciliśmy czas - powiedział Marton.

Reklama

W postawieniu samochodu na koła pomagali kibice oraz druga załoga startująca w barwach RMF Caroline Team Albert Gryszczuk i Rafał Marton. - Miejscowi podjechali do nas po 15 minutach. Akurat nadjechali też Albert z Michasiem. Po wszystkim sprawdziliśmy czy samochód da się odpalić. Po uruchomieniu pojechaliśmy dalej - opowiadał Małysz. - To był błąd. Trzeba było stanąć przed tym rowem i rozejrzeć się co i jak - dodał.

- To nie jego wina. Jeśli ktoś jest odpowiedzialny, to bardziej ja niż on. Myślę, że kiedy jechaliśmy w kurzu za dwoma innymi autami powinienem wyhamować Adama. Powiedzieć, aby poczekał na lepszą widoczność. Sam wypadek to był moment. Polecieliśmy na bok i zostaliśmy - tłumaczył się Marton.

Nieprzyjemny, choć na szczęście niegroźny w skutkach incydent źle wpłynął na siedzącego za kierownicą Mitsubishi Pajero.

- Później było troszkę nerwowo. Raz nawet się zakopałem, więc Rafał starał się mnie uspokoić. Jedź sobie spokojnie, oddychaj głęboko. Przecież potrafisz się wyluzować. No i kiedy tak zrobiłem, znowu jechało się przyjemnie - mówił były skoczek.

- Jechaliśmy czysto, płynnie przez wysokie wydmy, Świadczy to o tym, że wykonaliśmy dobrą pracę przed rajdem - uznał Marton.

Bez większych problemów liczący 423 km etap z Chilecito do Fiambali pokonali za to Albert Gryszczuk i Michał Krawczyk, którzy odrabiają straty po nieudanym początku rajdu.

- Etap był zapowiadany przez znających go zawodników jako bardzo trudny i to się potwierdziło. Tylko że oczywiście nie to, co mówili czyli wielka góra Fiambala. Ta wydma dla naszych samochodów była łatwa. Ale później okazało się, że jest bardzo ciężko. I oczywiście na końcówkę, taką wisienkę do tortu, ostatnie 6 km organizatorzy przygotowali nam jazdę przez fesz fesz, drobniutki piasek. My byliśmy w tym momencie już za trzema ciężarówkami, które zrobiły nam taką zadymę, że stwierdziliśmy, że nie jedziemy, czekamy aż się to wszystko uspokoi, bo w coś uderzymy i będzie dym - opowiadał Gryszczuk.

- Jestem tak zmęczony i zdyszany, jakbym przejechał po tych wydmach nie 177, a 1000 km. Kiedy zbliżał się piasek, spuszczaliśmy powietrze w oponach do 0,3 atmosfery i przejeżdżaliśmy delikatnie by nie zmęczyć silnika. Gdy zaczynały się kamienie, pompowaliśmy koła na 2 atmosfery. I tak w kółko. Teren się zmieniał 8 razy więc trochę się napracowaliśmy. Ale najważniejsza jest meta no i trzymanie się blisko Adama. Dzisiaj mieliśmy przykład, że ta pomoc jest bardzo ważna - dodał.

Nieźle spisuje się również ciężarówka zespołu R-SixTeam. Podróżujący nią Robert Szustkowski, Robert Szustkowski Jr i Jarek Kazberuk są zadowoleni z przebiegu rywalizacji. - Na wczorajszym oesie udało nam się utrzymać dobre, równe tempo. Większa część trasy ścigaliśmy się z szybkimi Man'ami X-Raidu. Odcinek trudny technicznie. Było na nim wszystko oprócz wydm. Serwisy załóg, które próbowały pojechać ten etap za "mocno" miały w nocy pełne ręce roboty. Nasz Unimog tymczasem bez zarzutu. Natomiast my czujemy się jak wyjęci z pralki ... - opowiadał na mecie czwartego etapu Jarek Kazberuk.

Ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne w Andach odwołany został szósty etap Rajdu Dakar, z Fiambali w Argentynie do Copiapo w Chile na skraju pustyni Atakama.

Organizatorzy poinformowali, że śnieg i oblodzenie sprawiły, że uczestnicy rajdu będą poruszać się w konwoju. Chilijskie władze zamknęły na noc przejście graniczne z Argentyną (przełęcz na wysokości 4700 m npm). Piątkowy odcinek specjalny miał liczyć 247 km, zaś dojazdowy - 394 km.

Wyniki 5. etapu:

Samochody:

1. Krzysztof Hołowczyc (Polska/Mini)      2:10.51
2. Robby Gordon (USA/Hummer)          strata 1.01
3. Stephane Peterhansel (Francja/Mini)       3.52
4. Nani Roma (Hiszpania/Mini)                7.47
5. Leonid Nowicki (Rosja/Mini)               8.18
6. Ricardo Leal dos Santos (Portugalia/Mini) 9.19
...
35. Piotr Beaupre  (BMW)                      1:16.51
56. Adam Małysz   (Mitsubishi)                1:40.12
75. Albert Gryszczuk  (Mitsubishi)            2:11.24

Klasyfikacja generalna:

1. Peterhansel                  11:58.03 
2. Hołowczyc                 strata 4.18 
3. Roma                            10.39 
4. Gordon                          13.32 
5. Giniel de Villiers (RPA/Toyota) 21.01 
6. Nowicki                         30.51
...
39. Małysz                         05:43:19
75. Beaupre                        12:09:14
85. Gryszczuk                      16:43:17

Motocykle:

1. Cyril Despres (Francja/KTM)          2:28.33
2. Marc Coma (Hiszpania/KTM)        strata 1.41
3. Joan Barreda (Hiszpania/Husqvarna)     12.42
4. Stefan Svitko (Słowacja/KTM)           13.55
5. Jordi Viladoms (Hiszpania/KTM)         14.17
6. Pal Anders Ullevalseter (Norwegia/KTM) 14.41
...
18. Jacek Czachor (Polska/KTM)            27.56
40. Marek Dabrowski (Polska/ KTM)         53.21

Klasyfikacja generalna:

1. Despres                               14:19.00 
2. Coma                               strata 9.51 
3. Helder Rodrigues (Portugalia/Yamaha)     47.56 
4. Francisco Lopez Contardo (Chile/Aprilia) 49.00 
5. Paulo Goncalves (Portugalia/Husqvarna)   54.47 
6. Jordi Viladoms (Hiszpania/KTM)           58.17
...
21. Czachor                               1:55.32 
35. Dąbrowski                             3:18.01

Chcesz szybko dowiedzieć się o postępach Hołowczyca i Małysza? Dodaj kategorię Rajd Dakar do Dinga, a nie ominie cię żadna informacja na ten temat! Wystarczy kliknąć TUTAJ.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy