Eliksir młodości
Ostatnie 25 lat, czyli większość swojego życia, to bordowe Ferrari 365/4 GTB Daytona Berlinetta spędziło w garażu. Jego licznik zatrzymał się w 1989 roku, na 93 594 km. Teraz samochód znów wyjechał na światło dzienne - a w marcu trafiło na aukcję.
Dinozaur! - krzyczeli rozczarowani fani superaut jesienią 1968 r., gdy debiutowało 365 GTB/4. Po premierze Lamborghini Miury z umieszczonym centralnie silnikiem (1966) wielu spodziewało się, że z tej samej koncepcji skorzysta Daytona, bo taki przydomek zyskał nowy model po sukcesie Ferrari w wyścigu Daytona Beach w 1967 r.
Włoscy inżynierowie pozostali jednak wierni klasycznej architekturze z silnikiem z przodu i umieszczoną przy tylnej osi skrzynią (układ transaxle). Projekt nadwozia tradycyjnie zlecili studiu Pininfariny. Szef stylistów Leonardo Fioravanti, jako ekspert od aerodynamiki, skupił się głównie na wygładzeniu sylwetki. Nie zapomniał jednak o wysmakowanych detalach - wystarczy spojrzeć na filigranowe lusterka czy chowane klamki.
Pod maską Ferrari pracuje 4,4-litrowa widlasta "dwunastka" o mocy 358 KM, połączona z 5-biegową skrzynią. Ze względu na maksymalną prędkość 280 km/h Daytona przez kilka lat cieszyła się tytułem najszybszego auta świata i pozostawała ikoną szybkiego przemieszczania się, niczym pociąg TGV czy samolot Concorde. A czas działa tylko na jej korzyść. Ceny zadbanych 365 GTB/4 ciągle rosną i są dziś znacznie wyższe niż w przypadku następców z centralnie umieszczonymi silnikami, budowanych po wykupieniu firmy przez Fiata.
Prezentowany egzemplarz wciąż należy do I właściciela - Patricka Sinna z Toronto, który nabył go w 1971 roku. W ciągu kolejnych 18 lat przejechał ponad 93 tys. km. Gdy w 1989 roku ze względów rodzinnych wyjeżdżał do Hongkongu, swoje Ferrari nakrył pokrowcem i zostawił w garażu. I mimo że po 6 latach wrócił do Kanady, na kolejną przejażdżkę Daytona musiała poczekać aż do teraz.
Auto jest sprawne, po podstawowym przeglądzie, ale wymaga renowacji. W odtwarzaczu wciąż znajduje się kaseta z epoki, z napisem "Disco Rock". Dom aukcyjny RM Auctions szacuje, że Daytona uzyska cenę na poziomie 600 tys. dolarów (koszt myjni nie jest wliczony).
Z KART HISTORII
1968 r. - premiera 365 GTB/4 podczas salonu samochodowego w Paryżu
1969 r. - studio projektowe Scaglietti na zlecenie Ferrari buduje otwartą wersję Spider (powstały tylko 122 sztuki, większość trafiła do USA)
1971 r. - wprowadzenie chowanych przednich lamp (początkowo były umieszczone w akrylowych kloszach)
1973 r. - zakończenie produkcji (powstało 1316 egzemplarzy)
DANE TECHNICZNE
Silnik: benzynowy, V12, 4390 cm3, 358 KM/7500/min; napęd: tylny, skrzynia manualna, 5-biegowa; osiągi: 0-97 km/h - 5,4 s, prędkość maks. - 280 km/h, średnie zużycie paliwa - ok. 19,5 l/100 km; cena: ok. 1,5 mln zł
msob, zdj.: RM Auctions