5 milionów Audi z napędem quattro

Po 33 latach od debiutu modelu Quattro Audi świętuje wyprodukowanie 5-milionowego egzemplarza auta z napędem na obie osie.

Historia napędu quattro (z włoskiego "cztery") sięga końca lat 60., gdy Volkswagen na potrzeby wojska zbudował terenowy pojazd Itis. 10 lat później jego układ napędowy na próbę zastosowano w Audi 80. Znaczna poprawa walorów trakcyjnych zachęciła Niemców do zaprojektowania sportowego auta z napędem na obie osie. Tak narodził się model Quattro, zaprezentowany oficjalnie podczas salonu samochodowego w Genewie, 3 marca 1980 roku.

Wtedy rozpoczęła się również prawdziwa rewolucja w świecie rajdów. Kierowcy Quattro dwukrotnie sięgnęli po tytuł mistrza świata, detronizując tylnonapędową konkurencję. Już po zakończeniu oficjalnej kariery modelu, w 1987 roku Walter Röhrl za kierownicą B-grupowej odmiany Sport Quattro S1 o mocy około 600 KM zwyciężył w słynnym "wyścigu do chmur", czyli Pikes Peak International Hill Climb w Kolorado (czas 10 min 48 s).

Reklama

Wersja cywilna Audi Quattro zjeżdżała z taśmy montażowej w latach 1980-1991 - łącznie powstało 11 452 egzemplarzy. Pod maskę trafiały silniki o pojemności 2,1 i 2,2 litra, w tym najmocniejsza, turbodoładowana rzędowa "piątka" 2.2 o mocy 220 KM. Drogowa wersja modelu Sport Quattro ze skróconym o 32 cm rozstawem osi i poszerzonym rozstawem kół (stworzono 224 egzemplarze w celu uzyskania homologacji rajdowej) dysponowała natomiast 2,1-litrowym motorem o mocy 306 koni.

Sportowe sukcesy modelu Quattro przełożyły się na popularyzację napędu na cztery koła w autach cywilnych. Z czasem technologia napędu na cztery koła trafiła do kolejnych modeli z Ingolstadt. Do 1986 roku wykorzystywała ona centralny mechanizm różnicowy z ręczną blokadą, a później - kolejne generacje centralnego mechanizmu różnicowego typu Torsen, który samoczynnie steruje rozkładem momentu na kołach, sprzęgło Haldex (m.in. Audi A3 i TT) oraz centralny mechanizm różnicowy z kołem koronowym (najnowsze modele RS) i sprzęgło wiskotyczne (R8). 

W ubiegłym roku aż 43 proc. nowych aut spod znaku czterech pierścieni zostało wyposażonych w napęd quattro (najwięcej, bo ponad 205 tys. sztuk, przypada na model Q5). Dołączenie Audi do rywalizacji w segmencie premium skłoniło konkurencyjne firmy do poszerzenia oferty aut 4x4 - w ostatnich latach BMW i Mercedes notują regularne wzrosty sprzedaż modeli xDrive i 4Matic.

Jubileuszowy, 5-milionowy egzemplarz Audi z napędem quattro to białe A6 Allroad 3.0 TDI, wyprodukowane w zakładach w Neckarsulm. Przy okazji warto przypomnieć pierwszą z serii znanych reklam Audi quattro z 1986 roku:

 

msob

Audi RS5 - TEST

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy