30 lat Mercedesa 190 (W201)

9 grudnia 1982 roku do gamy modeli Mercedes oficjalnie dołączył zupełnie nowy model - 190 (W 201). Baby-Benz, jak go wówczas nazwano, jako pierwszy korzystał z technologii, która znalazła później zastosowanie w większych limuzynach ze Stuttgartu.

Po raz pierwszy "190" zaprezentowano w listopadzie 1982 r.
Po raz pierwszy "190" zaprezentowano w listopadzie 1982 r.Mercedes

Wraz z premierą "190" w Stuttgarcie narodziło się całkiem nowe pokolenie niewielkich limuzyn, konkurujących z przebojowym BMW serii 3. Z jednej strony Mercedes zaczął walczyć o młodszych klientów, z drugiej - wprowadził oszczędniejsze silniki i konstrukcję zawieszenia, które znalazły później zastosowanie w większych modelach (m.in. W124).

Prace nad nowym typoszeregiem - ukrytym pod pseudonimem "Ushido" - ruszyły w 1976 roku i w ciągu 6 lat pochłonęły około 2 mld marek. Na potrzeby "190" powstała nowa fabryka w Bremen, rozbudowano także zakład produkcji jednostek napędowych w Sindelfingen. Poza kilkudziesięcioma wykonanymi ręcznie prototypami niemieccy inżynierowie skonstruowali aż 70 (!) wersji nowego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego, w którym każde koło prowadzone było za pośrednictwem pięciu osobnych drążków. Ostateczna decyzja o produkcji samochodu zapadła w czerwcu 1978 r.

Zaprojektowane przez Bruno Sacco nadwozie W201 wykorzystywało doświadczenia zdobyte w trakcie projektowania klasy S (W126) z 1979 roku. Wygładzone linie, zderzaki z tworzywa i dodatkowe osłony pozwoliły na osiągnięcie niewielkiego współczynnika oporu powietrza 0,33.

"190" była o 30,5 cm krótsza, o 10,8 cm węższa i o 5,5 cm niższa od ówczesnego W123 (dł./szer./wys.: 444,8/167,9/138,9 cm). Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości pozwoliło osiągnąć masę auta na poziomie 1,2 t. Dla porównania, "200" ważyła co najmniej 1360 kg.

W chwili debiutu Mercedes 190 oferowany był z 4-cylindrowymi jednostkami benzynowymi o mocy 90 i 122 KM (wersje 190 i 190 E, mocniejsza z mechanicznym wtryskiem Bosch). Rok później do oferty dołączył napędzany silnikiem wysokoprężnym model 190 D (72 KM), a w 1985 roku - benzynowa jednostka 2.6 R6 (166 KM) oraz 5-cylindrowy diesel 2.5 (90 KM). Później do oferty trafił też "benzyniak" o pojemności 2,3 litra (136 KM) oraz 2,5-litrowy turbodiesel (122 KM). Tego ostatniego najłatwiej było rozpoznać po dodatkowych wlotach powietrza na przednich błotnikach.

Mercedes 190 (W201)

30 lat Mercedesa 190 (W201)

Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes
Mercedes 190 (W201)Mercedes

W 1984 roku zaprezentowano wariant 190 E 2.3-16, nastawiony nie na ekonomię, ale na osiągi. Czterocylindrowy silnik z modelu W123 z nową głowicą generował moc 185 KM. Model ten zapisał się w pamięci wspaniałym wyczynem na włoskim torze Nardo, gdzie ze średnią prędkością niemal 250 km/h pokonał 50000 km, bijąc tym samym trzy Rekordy Guinnessa. Ta właśnie odmiana wystartowała w maju 1984 roku w wyścigu na torze Nürburgring i rozpoczęła błyskotliwą karierę sportową "190".

Niemcy nie ustawali w pracach nad mocniejszymi wersjami. W 1988 roku na drogi wyjechał model 190 E 2.5-16 o mocy 204 KM, startujący również w grupie A w serii DTM. Później do sprzedaży trafiły jeszcze limitowane serie Evolution i Evolution II z agresywnym pakietem ospojlerowania, zbudowane na potrzeby uzyskania homologacji wyścigowej. Ta druga, zasilana 235-konnym silnikiem o pojemności 2,5 litra, zdolna była osiągnąć prędkość 250 km/h. Obok 3.2 AMG (254 KM) to dziś najbardziej poszukiwane przez kolekcjonerów wersje.

Każdy z 502 egzemplarzy Evolution II kosztował 115 tys. marek. Dla porówania, za podstawowy model u progu produkcji trzeba było zapłacić 25,6 tys. marek. Mercedes

"190" szybko zjednał sobie gusta klientów - w marcu 1988 roku Mercedes sprzedał milionowy egzemplarz modelu. Kilka miesięcy później poddano go faceliftingowi (tzw. szeroka listwa), a niedługo potem do oferty wprowadzono pakiet Sportline. W 1990 roku wycofano z oferty benzynowy model z zasilaniem gaźnikowym. Zastąpiła go wersja 190 E z 1,8-litrową jednostką o mocy 109 KM. W 1991 roku przeprowadzono ostatnią modyfikację modelu.

W sierpniu 1993 roku model 190 ustąpił miejsca pierwszej generacji Klasy C (W202). Do sprzedaży trafiły wówczas pożegnalne odmiany modelu w specjalnych kolorach. Przez 11 lat "190" znalazła 1 879 630 nabywców, z czego prawie połowę stanowili nowi klienci Mercedesa.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas