Nagła decyzja o podwyżce!

Po całorocznych przepychankach, w październiku Sejm przyjął ustawę o zmianie opłat za przejazdy drogami.

Przewiduje ona m.in. zmianę systemu winietowego czyli wnoszenia opłat za przejazd samochodów ciężarowych po drogach krajowych. Chodzi oczywiście o podniesienie wysokości opłat wnoszonych przez kierowców ciężarówek (a raczej przewoźników), ale i o zmianę systemu, tak by uwzględniał on np. niższe opłaty za nowe ciężarówki, spełniające normy ekologiczne Euro 4 i Euro 5.

Reklama

W Ministerstwie Infrastruktury jeszcze kilka dni temu informowano, że rozpoczęły się prace nad nowelizacją Rozporządzenia MI i że rozesłano projekt tegoż rozporządzenia do środowisk transportowych.

Tymczasem nagle, bez informowania i konsultowania, rząd przyjął nie nowe rozporządzenia, ale znowelizował stare, w którym... podniósł ceny za obecnie obowiązujące winiety i "wyjął" z tych reguł ciężarówki o masie do 12 ton.

Winiety od 1 stycznia 2009 będą droższe, np. roczna winieta za 40 tonowego TIR-a będzie kosztowała 2600 - 3150 zł (zależnie od ekologii), a do dziś było 2100 - 2500 zł. Najczęściej kupowane winiety tygodniowe podrożały bardziej, bo z 30 zł do 130 zł!

Prace nad nowymi winietami uwzględniającymi zróżnicowanie ekologiczne taboru polskich przewoźników, potrwają co najmniej miesiąc, a wejdą w życie zapewne w maju.

Co z ciężarówkami 12 tonowymi? Korzystające z autostrad ciężarówki nie płacą za nie, o ile mają wykupioną winietę. Skoro 12 tonówki nie będą objęte winietami to? będą musiały płacić regularnie za każdy przejazd.

Jak podał rzecznik Stalexport Autostrady A4, od 24 grudnia taka ciężarówka będzie wymagała opłaty 12,50 zł za jeden punkt poboru.

Pytanie bez odpowiedzi, dzisiaj - dlaczego jedne zasady wprowadzono 24 grudnia, a drugie 1 stycznia?

Dla serwisu Motoryzacja Aleksander Głuś. (Miesięcznik transportowy "Polski Traker")

Dowiedz się więcej na temat: Sejm RP | winiety | ciężarówki

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje