Ten samochód ma 80 lat. Był lepszy od Garbusa!

Ćwierć wieku temu z europejskich salonów na dobre zniknął najpoważniejszy rywal Golfa – Opel Kadett E. Samochód doczekał się wówczas następcy w postaci – zupełnie nowego - modelu Astra.

Obecnie obiekt westchnień wielu pokoleń polskich kierowców, z reguły w postaci usportowionych odmian GSI, zobaczyć można głównie przy okazji imprez o charakterze rajdowym. "Cywilne" Kadetty w większości zniknęły już z europejskich dróg.

Dziś mało kto pamięta, że w momencie debiutu pierwszej generacji Opel Kadett był prawdziwym technicznym majstersztykiem. Od tego czasu minęło już z górką... 80 lat!

To nie żart. Chociaż większości kierowców kojarzy samochód z produkowanym od 1962 roku modelem Kadett A, w rzeczywistości historia auta sięga o wiele głębiej. Pierwszy Opel o tej nazwie pojawił się w 1936 roku - na dwa lata przed premierą forsowanego przez Adolfa Hitlera "auta dla ludu" - Volkswagena Typ 1 (zwanego potocznie Garbusem). Wbrew pozorom nie był to jednak archaiczny projekt tkwiący w początkach XX wieku. Prezentowany na Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie samochód śmiało uznać można za prekursora współczesnych aut kompaktowych!

Reklama

Z technicznego punktu widzenia pierwszemu Kadettowi zdecydowanie bliżej było do zaprezentowanego w 1974 (!) roku Volkswagena Golfa, niż Garbusa. Dzieło inżynierów z Russelsheim miało wprawdzie typową dla lat trzydziestych stylizację ale nadwozie - tak samo jak w Golfie - nie było osadzone na ramie. Wzorem zaprezentowanego w 1935 roku Opla Olimpia, mniejszy Kadett również pochwalić się mógł na wskroś nowoczesną, samonośną karoserią!

W porównaniu do Garbusa samochód miał też zdecydowanie nowocześniejszą jednostką napędową. Kadett napędzany był benzynowym, czterocylindrowym, czterosuwowym silnikiem o pojemności 1,1 l. Chłodzony cieczą motor rozwijał moc 23 KM. To wystarczało, by ważące jedynie 757 kg auto osiągało prędkość maksymalną 98 km/h.

Kadett miał również kompaktowe wymiary. W zależności od wersji (oferowane były dwu i czterodrzwiowe sedany i dwudrzwiowe kabriolety) długość auta wahała się między 3765 mm a 3840 mm. Wszystkie samochody wyposażone były w cztery fotele. Cena zaczynała się od 2100 marek (Reichsmark).

Opel Kadett pierwszej generacji znalazł przeszło 100 000 nabywców. Tyle samochodów udało się wyprodukować do momentu, gdy zakłady Opla przestawione zostały na produkcję wojskową. Po zakończeniu II wojny światowej w roku 1945, zwycięskie siły podjęły decyzję o przekazaniu linii montażowej i projektów auta do ZSRR. Tam, samochód produkowany był jeszcze do lat pięćdziesiątych, jako Moskwicz 400.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy