Mercedes C36 AMG ma 25 lat. Tak zaczęła się historia

Oznaczenie AMG zna chyba każdy fan motoryzacji. Ale mało kto wie, że mija właśnie 25 lat lat od debiutu pierwszego samochodu AMG opracowanego po podpisaniu umowy o ścisłej współpracy między AMG i Daimlerem.

AMG założono w 1967 roku. Początkowo firma przygotowywała samochody do sportu, później zajęła się również tuningowaniem Mercedesów, ale wciąż działała jako zupełnie niezależna firma. W 1993 roku, gdy cieszyła się już sporą renomą, podpisała umowę z Daimlerem. Dzięki niej AMG zyskało dostęp do sieci sprzedaży Mercedesa, a auta zaczęto opracowywać wspólnie.

Pierwszym efektem porozumienia był opracowany na bazie Mercedesa klasy C typoszeregu W 202, Mercedes C 36 AMG, który pokazano na początku września 1993 roku na salonie we Frankfurcie. Samochód przeszedł wiele zmian. Zamiast sześciocylindrowego rzędowego silnika 2.8 stosowanego w Mercedesie C 280 pod maskę trafił silnik o pojemności 3,2 (stosowany wówczas w Mercedesie E 320 W124). Jednostka ta została jednak poważnie zmodyfikowana - m.in. zwiększono skok tłoka z 84 do 92,4 mm, a jego średnicę z 89,9 do 91 mm, przez co pojemność wzrosła do 3606 ccm.

Ponadto w silniku zastosowano wał korbowy z 3,5-litrowego silnika wysokoprężnego, element ten również został poddany pewnym przeróbkom. Inne zmiany objęły m.in. tłoki i czasy otwarcia zaworów, zoptymalizowano dolot powietrza, zwiększając średnicę rur z powietrzem oraz modyfikując kolektor dolotowy. Do tego wszystkiego przygotowano nowe oprogramowanie sterujące jednostką napędową.

Reklama

W efekcie moc silnika wynosiła 280 KM, czyli 87 KM więcej niż w silniku 2.8, który służył za bazę do przeróbek. Maksymalna moc była dostępna przy 5750 obr/min, z kolei maksymalny moment wynosił 385 Nm i oferowany był w zakresie 4000-4750 obr/min.

Przeróbek nie ograniczono do silnika. C 36 AMG otrzymał m.in. przednie hamulce z Mercedesa SL 600 (R129), z tylne z Mercedesa E 420 (W124). Jednostka napędowa przekazywała moment obrotowy za pośrednictwem czterostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Auto otrzymało zoptymalizowano zawieszenie i system kontroli trakcji.

Samochód spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Od premiery do roku 1997 wyprodukowano 5221 egzemplarzy.

Nic dziwnego, że współpraca AMG i Mercedesa szybko nabrała tempa - zaraz po C 36 AMG pokazano E 60 AMG oraz SL 60 AMG. W 1999 roku Daimler przejął większościowy pakiet akcji AMG tworząc spółkę Mercedes-AMG, a już 6 lat później niemiecki koncern włączył spółkę w swoje struktury, stając się całkowitym właścicielem.

Dzisiaj w ofercie Mercedesa znajduje się już ponad 50 modeli sygnowanych przez AMG. Co więcej, od 2009 roku AMG zajmuje się również samodzielnie opracowaniem i produkcją supersportowych samochodów jak Mercedes SLS AMG czy Mercedes-AMG GT.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy