Laguna I, Mondeo, Punto i Corsa B. Jeździsz takim wozem? Jesteś koneserem
Jeżeli wydaje ci się, że Renault Laguna I, Opel Corsa B czy Ford Mondeo pierwszej generacji to samochody do jazdy na co dzień, zrób morfologię i inne badania profilaktyczne - jest duża szansa, że jesteś stary. Te i kilka innych popularnych modeli oficjalnie zasiliły listę motoryzacyjnych klasyków, czyli aut 30-letnich. Oto przegląd pojazdów, które w 2023 roku - bez żadnych kombinacji - będziesz mógł zarejestrować na "żółte blachy". Oj - można się zdziwić.
Ustalenie minimalnego limitu wiekowego, przy jakim zwykły (czytaj nie będący częścią większej kolekcji i "spadkiem" po słynnym właścicielu) samochód może zostać zarejestrowany jako "zabytkowy" nie jest wcale takie łatwe.
Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by na tzw. "żółte tablice" zarejestrować pojazd, który - zgodnie z zapisami wynikającymi z Prawa o ruchu drogowym - ma "co najmniej 25 lat i uznany został przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji".
Sama definicja (art. 2 pkt 39) stanowi natomiast, że
I właśnie w tym miejscu zaczynają się "schody". Obecnie zdecydowana większość konserwatorów zabytków - chociaż podejście bywa różne, w zależności od województwa - wymaga, by auto (jeśli nie stanowi części kolekcji lub nie może się pochwalić sławnym właścicielem) legitymowało się wiekiem minimum 30 lat.
Dysponując "odpowiednią" opinią rzeczoznawcy (pojazd unikatowy, z wyjątkowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, szczególnie zasłużony dla historii, itd), w niektórych województwach uda nam się wprawdzie zarejestrować na żółte tablice rejestracyjne samochód w wieku 25 lat, ale - uściślijmy. "Uda są dwa", a województw mamy szesnaście... Dla uproszczenia - przyjmujemy więc, że obowiązującym kryterium by otrzymać na swojego klasyka "żólte blachy" jest dziś wiek minimum 30 lat.
Która z popularnych jeszcze do niedawna samochodów przekroczą w tym roku trzydziestkę, a co za tym idzie - można je będzie zarejestrować na żołte tablice beż żadnych kreatywnych opinii rzeczoznawców i kombinacji? W naszej galerii znajdziecie 20 pojazdów, z których większość przez długie lata stanowiła codzienność polskich dróg.
Uprzedzając pytania - do naszego zestawienia wybraliśmy samochody, które realnie można było kupić w roku 1993, a nie te, które zaliczyły wówczas swój debiut w końcówce roku i nie zdążyły zagrzać miejsca na rynku.
***