Fiat Tipo ma już 30 lat

Fiat na powrót staje się jedną z ulubionych marek Polaków. W zeszłym roku na nowe auto włoskiego producenta zdecydowało się 13 978 osób - aż o 51 proc. więcej niż dwa lata temu.

Rekordowy wzrost zainteresowania to w ogromnej mierze zasługa modelu Tipo, który odpowiada już za przeszło 50 proc. rejestracji nowych Fiatów nad Wisłą. Mało kto wie, że chociaż obecne Tipo oferowane jest od niespełna trzech lat, model obchodzi właśnie okrągły jubileusz. 26 stycznia minęły równe trzy dekady od premiery pierwszej generacji pojazdu, który w czasach swojej świetności cieszył się w Polsce ogromnym powodzeniem.

Premiera Fiata Tipo miała miejsce 26 stycznia 1988 roku. Model był spadkobiercą niezbyt udanego Fiata Ritmo, który z kolei zastąpił Fiata 128. Tipo rozpoczęło swoją rynkową karierę mocnym akcentem - w 1989 roku zdobyło prestiżowy tytuł Samochodu Roku (Car of the Year).

Reklama

Stworzony jako konkurencja dla Volkswagena Golfa i Opla Kadetta, pierwszy Fiat Tipo był naprawdę innowacyjnym pojazdem. Włochom udało się skonstruować auto cechujące się dobrymi osiągami, prowadzeniem i - co najważniejsze - dużą funkcjonalnością.

Fiat Tipo z 1988 roku budowany był w oparciu o jedną z pierwszych platform modułowych. Jego podwozie było bazą dla kolejnych modeli Fiata, jak chociażby Tempra, oferowana zarówno w wersji sedan, jaki i kombi. Ta sama platforma posłużyła również do budowy takich pojazdów, jak Alfa Romeo 155, Fiat Coupe czy II generacji Lancii Delta.

Trzydzieści lat temu klienci decydujący się na Fiata Tipo mieli do wyboru pięć silników benzynowych i jedną odmianę wysokoprężną (pojemności od 1.1 do 2.0). Wkrótce ofertę uzupełniły kolejne. Paletę jednostek benzynowych otwierał czterocylindrowy, zasilany gaźnikiem motor 1.1 z popularnej serii Fire. Największą popularnością cieszyły się jednak silniki 1.4 i 1.6 wyposażone we wtrysk paliwa. Jednostki generowały między 70 a 90 KM i zapewniały przyspieszenie do 100 km/h w nieco ponad 12 sekund. Dla amatorów sportowych emocji przewidziano dwa silniki wyposażone w szesnastozaworowe głowice - 1.8 16v (136 KM) i 2.0 16v (148 KM). Obie zapewniały sprint do 100 km/h w mniej niż 8,5 s i rozpędzały Tipo do prędkości ponad 200 km/h.

Motory wysokoprężne miały pojemność 1.7 l i 1.9 i wtrysk pośredni. W ofercie była też wersja 1.9 TD z turbodoładowaniem generująca 92 KM i 186 Nm, która zapewniała podobne osiągi, jak benzynowy silnik 1.6.

Pierwsze Tipo zyskało sobie wielu fanów dzięki odmianie wyposażeniowej DGT (od "Digit") charakteryzującej się cyfrowym zestawem wskaźników. Oprócz nich auto mogło się też pochwalić elektrycznie sterowanymi szybami czy centralnym zamkiem.

Produkcja pierwszej generacji Tipo zakończyła się w październiku 1995 roku. Na rynku zadebiutował wówczas jego następca - model Bravo.

PR

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy