Yamaha prezentuje nowości na rok 2016
W 2016 roku Yamaha powiększy gamę motocykli MT o model MT-03 oraz MT-10. Z kolei do linii z segmentu Sport Heritage dołączył XSR900
Yamaha MT-03 - inspirowana alternatywnymi subkulturami motocyklowymi
Istotnymi cechami nowego MT są wyprostowana pozycja kierowcy i umiarkowana wysokość siedziska. Dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 321 cm3 bazuje na jednostce pochodzącej z YZF-R3 i został opracowany tak, by dostarczać łatwą w kontroli moc przy niższych obrotach i wysokie osiągi w zakresie średnich i wysokich obrotów.
Przeznaczony głównie do codziennego, miejskiego użytku MT-03 jest wyposażony w naturalną, ergonomiczną konstrukcję zaprojektowaną, by zapewniać jak największą wygodę. Wzajemna relacja siedziska/kierownicy/podnóżków została pomyślana w taki sposób, aby stworzyć wyprostowaną pozycję kierowcy, dostosowaną do osób o różnych gabarytach.
Wskaźnik wielofunkcyjny w motocyklu MT-03 zawiera cyfrowy prędkościomierz po prawej stronie i analogowy obrotomierz po lewej, ze wskaźnikiem zmiany biegu w górnej części. Inne funkcje to między innymi wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury wody, aktualne i średnie zużycie paliwa, zegar, dwa liczniki kilometrów, wskaźnik wymiany oleju i wiele innych.
MT-03 został wyposażony w przednią tarczę hamulcową o średnicy 298 mm, zawierającą pływający, 2-tłoczkowy zacisk, podczas gdy tylne koło jest zaopatrzone w tarczę 220 mm. Ten efektywny układ hamulcowy zapewnia wysoki poziom siły hamowania, pozwalając kierowcy MT-03 na dużą kontrolę nad maszyną zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas jazdy po autostradzie. ABS znajduje się w wyposażeniu standardowym.
Yamaha MT-03
Dla podkreślenia dynamicznego wyglądu MT-03 został wyposażony w LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu, które charakteryzują się niskim zużyciem energii elektrycznej, jednocześnie oferując długotrwałe działanie.
Yamaha XSR900 - motocykl uliczny w stylu retro
XSR900 dostarcza autentycznych przeżyć przy minimalnym wykorzystaniu części wykonanych z plastiku, w zamian oferując elementy z wysokiej jakości materiałów. 14-litrowy zbiornik paliwa z aluminiową pokrywą znajduje się w centralnym punkcie motocykla, przed dwupoziomowym, obszywanym siedziskiem, który dopełniają przedni i tylny aluminiowy błotnik, aluminiowe osłony boczne i sportowy, aluminiowy wspornik reflektora. Układ wydechowy pomalowany na czarny, matowy kolor i z kontrastującą, polerowaną zaślepką tłumika zapewnia gardłowy dźwięk.
XSR900 napędza 3-cylindrowy, rzędowy silnik wykonany w technologii Crossplane, o pojemności 850 ccm. Ta chłodzona cieczą, 4-suwowa jednostka jest zbudowana w oparciu o najnowsze motocyklowe technologie, takie jak system kontroli trakcji (TCS) czy sprzęgło antyhoppingowe (A&S).
Yamaha XSR900
Kontrola trakcji jest w pełni regulowana i oferuje trzy tryby pracy, które służą do jazdy w różnych warunkach drogowych. Kierowcy mogą wybrać minimalny lub maksymalny poziom ingerencji systemu, a także wyłączyć go całkowicie, gdy zajdzie taka potrzeba.
Sprzęgło antyhoppingowe poprawia wygodę i przyjemność z jazdy przez łagodniejszy ruch maszyny, który jest możliwy za sprawą wstecznego momentu obrotowego podczas redukcji biegów. Tworzy on również lżejsze wyczucie sprzęgła, zapewniając większą pewność podczas startu i zatrzymania, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej.
Tym, co utrzymuje w ryzach temperament tego motocykla, jednocześnie zapewniając kierowcy większą kontrolę, są ustawienia przedniego i tylnego zawieszenia. Przedni widelec upside down o średnicy goleni 41 mm i tylny amortyzator Monocross zostały zapożyczone od wiodącego w klasie MT-09, które po niezbędnych modyfikacjach świetnie się spisują w XSR900.
Yamaha MT-10 - naked o wyjątkowej mocy
Silnik MT-10 został opracowany w oparciu o najnowszą 4-cylindrową jednostkę w układzie rzędowym, o pojemności 998 cm3, wykonaną w technologii Crossplane z motocykla YZF-R1, która jest powszechnie uznana za jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie i ekscytujących konstrukcji w swojej klasie.
Yamaha D-MODE oferuje kierowcy wybór trzech trybów pracy silnika, które zostały dostosowane do różnych warunków i sytuacji na drodze. Kluczem do ich funkcjonowania jest system elektroniczny YCC-T, który jest w stanie natychmiastowo zmienić charakter silnika, dostosowując otwarcie przepustnicy, czas zapłonu oraz ilość wtryskiwanego paliwa. Tryb "Standard", który zapewnia płynny charakter jazdy w pełnym zakresie obrotów, został opracowany z myślą o jeździe w zróżnicowanych warunkach drogowych. Tryb "A" oferuje bardziej sportowe właściwości w niskim i średnim zakresie obrotów, dodając jeździe wrażeń i emocji, podczas gdy tryb "B" dostarcza łagodniejszą charakterystykę i jest zaprojektowany do użytku w sytuacjach wymagających bardziej delikatnego posługiwania się przepustnicą, np. na śliskich nawierzchniach lub nierównych ulicach.
Yamaha MT-10
W celu umożliwienia kierowcy czerpania przyjemności z mocy i osiągów MT-10 w różnych warunkach, motocykl wyposażono w 3-stopniowy System Kontroli Trakcji (TCS), który może być wyłączony w razie potrzeby. Działanie systemu polega na monitorowaniu uślizgu tylnej opony i w razie jego wykrycia YCC-T automatycznie steruje otwarciem przepustnicy, czasem zapłonu i ilością wtryskiwanego paliwa w celu przywrócenia przyczepności tylnego koła, zwiększając kontrolę nad pojazdem.
Poziom 1 charakteryzuje się najniższym stopniem ingerencji TCS i został zaprojektowany z myślą o jeździe sportowej, podczas gdy poziom 2 jest odpowiedni dla normalnej jazdy ulicznej, a poziom 3 do użytku w mokrych lub śliskich warunkach, gdy przyczepność tylnego koła jest wyjątkowo niska.
Zaawansowane technologicznie sprzęgło A&S w motocyklu MT-10 jest podobne do tego, którego użyto w YZF-R1 nowej generacji, a jego kompaktowa konstrukcja oferuje liczne korzyści dla kierowcy podczas przyspieszania i zwalniania.
Główną właściwością sprzęgła A&S Yamahy jest jego specjalnie zaprojektowana ukośna krzywka, która znajduje się między koszem sprzęgła a dociskiem. Mechanizm ten zwiększa siłę sprężyn sprzęgła i w konsekwencji pozwala na wykorzystanie ich w mniejszym stopniu w MT-10, umożliwiając dużo lżejszą obsługę dźwigni sprzęgła.
Wzajemne położenie kierownicy, siedziska i podnóżków, a także kształt i pozycja pokrywy zbiornika paliwa i wykorzystanie szerokiej kierownicy zostały zaprojektowane tak, aby pozwalać kierowcy na utrzymanie przyczepności kolan i dobrego ułożenia niższych partii ciała podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania, a dodatkowym wsparciem przy zwiększaniu prędkości jest wbudowany ogranicznik ruchu bioder.
Wysunięta do przodu, pochylona pozycja kierowcy została ustawiona pod nieco większym kątem niż w MT-09, zapewniając wygodę podczas jazdy z większą prędkością, podczas gdy szeroka, cofnięta i bardziej pionowa kierownica wraz z poziomym, obszernym siedziskiem kierowcy oferują naturalną i elastyczną pozycję, ułatwiającą sportową jazdę.
Przednia owiewka z dwoma reflektorami, kompaktowe owiewki boczne i konstrukcja pokrywy obszernego zbiornika paliwa o mocnych, kanciastych krawędziach podkreślają sylwetkę MT-10 o przesuniętym do przodu środku ciężkości. Ten charakterystyczny wygląd rodziny MT został wzmocniony przez wykorzystanie wąskiej i lekkiej ramy tylnej i długiego wahacza, które kierują uwagę na muskularną, sportową przednią część MT-10.
Zawieszenie MT-10 zostało opracowane na bazie cenionych systemów, wykorzystywanych w najnowszej generacji YZF-R1. Z przodu kartridżowy widelec KYB posiada 43 mm rury i oferuje 120 mm skok. Nowe ustawienia, opracowane specjalnie dla modelu MT-10 zapewniają płynne działanie podczas skoku początkowego w warunkach małego obciążenia, podczas gdy przy dużym obciążeniu przedni widelec oferuje precyzyjną reakcję i wyczucie przedniego koła dla lepszej kontroli.
MT-10 jest wyposażony w dwie, pływające tarcze przednie o średnicy 320 mm oraz montowane radialnie, 4-tłoczkowe przeciwstawne zaciski tłokowe o spiekanych klockach. Ta zaawansowana technologicznie konstrukcja jest jednym z najpotężniejszych i najbardziej wydajnych systemów zastosowanych w motocyklu typu Naked, zapewniając kierowcy MT-10 doskonałą kontrolę i wyjątkową siłę hamowania. Przedni układ hamulcowy klasy Supersport jest dopełniony 220 mm tylną tarczą z zaciskiem typu pin-slide, która zapewnia odpowiednie wyczucie i precyzyjną reakcję, podczas gdy system ABS jest zamontowany jako funkcja standardowa.
Jako uzupełnienie zaawansowanej specyfikacji MT-10, ten litrowy motocykl Naked o wysokich osiągach wyposażono w nowy, wielofunkcyjny panel przyrządów z wyświetlaczem LCD. Czytelny panel obejmuje takie funkcje, jak cyfrowy prędkościomierz, słupkowy wyświetlacz obrotów, wskaźnik paliwa, licznik przebytej drogi, wskaźnik załączonego biegu i inne. Wskaźnik odpowiedniego momentu zmiany biegu może być ustawiony według indywidualnych preferencji kierowcy, a obrazkowe kontrolki w przejrzysty sposób wyświetlają ostrzeżenia i funkcje, które aktualnie są w użyciu.