Skoda Fabia
Wtorek, 20 grudnia 2022 (15:02)
Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (11:17)
Skoda Fabia to niedrogi w zakupie i utrzymaniu samochód segmentu B czeskiego producenta. Charakterystyczne obłe kształty pierwszej generacji zastąpiło nowoczesne, drapieżne nadwozie najnowszych odsłon serii. Fabia jest częstym wyborem na pierwsze auto dla nowych kierowców.
Skoda Fabia - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1999
-
Generacje:
- Skoda Fabia 1,
- Skoda Fabia 2,
- Skoda Fabia 3,
- Skoda Fabia 4
Skoda Fabia to niedrogi w zakupie i utrzymaniu samochód segmentu B czeskiego producenta. Charakterystyczne obłe kształty pierwszej generacji zastąpiło nowoczesne, drapieżne nadwozie najnowszych odsłon serii. Fabia jest częstym wyborem na pierwsze auto dla nowych kierowców.
Historia Skody Fabii
Skoda Fabia zadebiutowała w 1999 r. i zastąpiła klasyczną Skodę Felicię. Nowy model po raz pierwszy zaprezentowano na targach we Frankfurcie. Pierwotnie w ofercie czeskiego producenta znajdował się wyłącznie hatchback, rok później powstała też wersja z nadwoziem typu sedan i kombi.
Kolejne generacje produkowano już na innych platformach. Zrezygnowano z tworzenia sedanów, pozostawiając na rynku jedynie hatchbacki i kombi.
Projektanci Skody Fabii na przestrzeni lat zauważalnie zmieniali koncepcję na nadwozie tego samochodu. Po rezygnacji z obłych, nijakich kształtów, model zaczął przypominać sportowe auta wyższych klas, co zostało docenione przez kierowców.
Skoda Fabia – generacje
Pierwsza generacja Skody Fabii znajdowała się w produkcji od 1999 do 2008 roku. Wychodziła w wersji z nadwoziem sedana, hatchbacka i kombi. Dostępne były wersje benzynowe silnika o pojemności od 1 do 2 l oraz mocy od 50 do 120 KM.
W 2004 roku samochód przeszedł facelifting, po którym zyskał nowe klosze tylnych lamp oraz zmienioną atrapę chłodnicy, przedni zderzak i alufelgi.
Na bazie Fabii RS (z 2003 r.) w 2005 roku powstała Skoda Fabia WRC, a dwa lata później – Skoda Fabia Brisk RS 01 WRC, czyli bolid rajdowy zgodny z wytycznymi FIA dopuszczony do wyścigów klasy J.
Druga generacja Skody Fabii pojawiła się na rynku w 2007 roku. Samochód zbudowano na nowej płycie podłogowej PQ24 (takiej samej jak w m.in. w Seatach Ibiza i Cordoba).
Od początku w produkcji znajdował się hatchback, a dwa lata później do produkcji dodano również nadwozie kombi. Auto doczekało się faceliftingu w 2010 roku, kiedy poprawiono m.in. przedni zderzak, atrapę chłodnicy, wzór alufelg i dodano nowe kolory nadwozia. Na bazie drugiej generacji w 2007 roku zbudowano Skodę S2000, dostosowaną do wymogów wyścigów klasy Super 2000.
Trzecia generacja Skody Fabii miała premierę w 2014 roku. Ponownie zmieniono płytę nadwozia – tym razem na PQ25, z której korzystały m.in. Skoda Rapid czy Audi A1. Przeszła facelifting w 2018 r., gdy wprowadzono m.in. diody LED, nowe zderzaki i deskę rozdzielczą. Trzecia generacja Fabii przysłużyła się do powstania Skody Fabii R5, czyli rajdówki dopuszczonej do zawodów w kategorii RC 2.
W 2021 roku do produkcji weszła Skoda Fabia IV, dotychczas najdłuższa i najszersza spośród wszystkich modeli tej serii. Zmieniono wygląd nadwozia na bardziej sportowy, choć nie poszło za tym zauważalne zwiększenie mocy.
Skoda Fabia – dane techniczne
- Skoda Fabia I – pojemność silników: 1,0–2,0 l; moc silników: 50–120 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczne 4b;
- Skoda Fabia II – pojemność silników: 1,2–1,9 l; moc silników: 60–180 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, półautomatyczna DSG 7b, automatyczna 6b;
- Skoda Fabia III – pojemność silników: 1,0–1,6 l; moc silników: 60–125 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, półautomatyczna DSG 7b;
- Skoda Fabia IV – pojemność silników: 1,0–1,5 l; moc silników: 80–150 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualna 6b, automatyczna DSG 7b.
Skoda Fabia – opinie kierowców
Dwie pierwsze generacje Skody Fabii są uważane za jedne z najbrzydszych samochodów, jakie jeżdżą po polskich drogach. Jednak ta opinia zmienia się diametralnie wraz z Fabią III, którą postrzega się jako elegancki samochód.
Fabie są uważane za tanie w zakupie, eksploatacji i serwisowaniu. Nie sprawiają zbyt wiele problemów. Mimo wielu wersji silnikowych oraz kilkunastu opcji wyposażenia na każdą z generacji są to samochody dość proste i mało problematyczne.
Najnowsza generacja odznacza się znacznie lepszym wykończeniem, jednak kosztem wyższych cen. Starsze modele cechują się kiepskim wygłuszeniem i niskiej jakości plastikami. Sprawdzają się jako auta dla nowych kierowców. Bardziej doświadczeni, którym zależy na dynamicznej jeździe, powinni unikać Skody Fabii bądź decydować się wyłącznie na najmocniejsze silniki, które i tak mogą okazać się niewystarczające.
Temat Skoda Fabia znajdziesz również w serwisie:
Skoda Fabia - Wiadomości
-
Skoda Fabia. Sprawdziłem, jak zmieniła się w 2024 roku
Niedziela, 3 listopada (09:50)Skoda Fabia obecnej generacji debiutowała w 2021 roku, nie jest więc nowym pojazdem. Jednak w tym roku wprowadzono zmiany w wersjach wyposażeniowych samochodów czeskiego producenta. I... -
Najlepsze używane samochody miejskie do 15 tys. zł
Niedziela, 6 października (19:00)Samochody znacznie podrożały, zarówno te nowe jak i używane, ale to nie znaczy, że nie można znaleźć nic ciekawego w tej kwocie. Sprawdzamy, jakie jest najlepsze małe auto używane do 15... -
Polacy kochają Audi z LPG. Tanio, a sąsiad i tak zazdrości
Niedziela, 8 września (08:26)Polacy kochają samochody z instalacją LPG. Po naszych drogach jeździ ich ponad 2,5 mln. Najwięcej jest Opli Astra, ale w zestawieniu aut z LPG w oczy rzuca się ogromna popularność Audi. W... -
Najtańsze nowe samochody. Przegląd polskiego rynku na koniec 2023 roku
Piątek, 10 listopada 2023 (08:27)Galopująca inflacja i wojna w Ukrainie przyczyniają się nie tylko do wzrostu cen artykułów spożywczych i paliwa, ale także ogromnych podwyżek w salonach samochodowych. Znaczący wzrost cen... -
Skoda Fabia Combi powstała, ale do salonów nie trafi. To koniec tego modelu
Piątek, 9 czerwca 2023 (11:50)Skoda Fabia Combi zniknęła z oferty czeskiego producenta w 2022 roku. Niestety, ten nieduży model już nie wróci do produkcji, chociaż jego nowa generacja była już opracowana. Wszystko... -
Skoda Fabia Monte Carlo. Czy z trzycylindrowym silnikiem jest sportowa?
Piątek, 28 kwietnia 2023 (10:40)Skoda Fabia IV generacji trafiła na rynek w 2021 roku i dziś jest jednym z ciekawszych przedstawicieli segmentu B. Sprawdzamy ten samochód w teoretycznie "usportowionej" wersji Monte... -
Skoda Fabia Monte Carlo. Mam pewien problem z ceną tego auta
Wtorek, 21 lutego 2023 (07:25)Segment niedużych hatchbacków powoli się kurczy, Europejczycy przesiadają się na SUV-y i crossovery. Jednak w tym segmencie wciąż znaleźć można ciekawe samochody. Z pewnością należy do... -
Skoda Fabia RS Rally2 - szybka, ale bardzo droga
Wtorek, 18 października 2022 (15:37)Zachęcona dobrą reakcją rynków, Skoda postanowiła rozszerzyć paletę pojazdów sygnowanych literami RS, kojarzonymi z modelami o mocno sportowych cechach. Obok Kodiaqa RS, Octavii RS oraz w...