Lexus GS
Wtorek, 5 września 2023 (10:42)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:28)
Lexus GS to samochód osobowy należący do segmentu E (klasy średniej wyższej). Pojawił się na rynku w 1991 r. (początkowo jako Toyota Aristo) i w zamyśle miał wypełniać lukę między modelami ES oraz LS. Model odniósł duży komercyjny sukces i był wielokrotnie nagradzany. Ostatni egzemplarz wyjechał z fabryki w 2020 r.
Lexus GS - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1991
-
Zakończenie produkcji:
2020
Lexus GS. Historia modelu
Lexus GS zadebiutował na rynku w 1991 r. pod nazwą Toyota Aristo. Został zaprojektowany przez włoskie biuro Italdesign Giugario. Jego sylwetka łączyła cechy zarówno sztandarowej limuzyny marki, Lexusa LS, jak i modelu SC. Sprzedaż początkowo utrzymywała się na umiarkowanym poziomie, jednak już wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji (w 1997 r.) zainteresowanie modelem zaczęło się zwiększać. Pierwsze dwie generacje były dostępne pod nazwą Toyota Aristo na rynku japońskim oraz niektórych rynkach azjatyckich.
Począwszy od trzeciej generacji Lexus GS stał się marką światową. Auto zyskało też nowocześniejszy wygląd i jeszcze bogatsze wyposażenie. W 2005 r. zaprezentowano po raz pierwszy wersję z silnikiem hybrydowym. Czwarta generacja była ostatnią. Otrzymała bardziej drapieżny wygląd i zupełnie przeprojektowane wnętrze. Z rynku europejskiego wycofano Lexusa GS w 2018 r. Zastąpił go Lexus ES o podobnych wymiarach. Ostatecznie model zniknął natomiast z pozostałych rynków w roku 2020.
Lexus GS – generacje
Pierwsza generacja Lexusa GS (1991-1997) otrzymała elegancką sylwetkę i wnętrze wykończone drewnem orzechowym. W standardzie na wyposażeniu były m.in. elektroniczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, lusterka i kierownica, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz nagłośnienie firmy Nakamichi. W opcji było dostępnych jeszcze więcej luksusowych rozwiązań. Model był dostępny z wieloma różnymi napędami o mocy od 212 KM.
Druga generacja Lexusa GS (1997-2005) powstała na podstawie prototypu nazwanego „High Performance Sedan” oraz płyty podłogowej znanej z Toyoty Crown. Jej silniki były standardowo wyposażone w system VVT-i, dzięki czemu oferowały zwiększony moment obrotowy. Na rynek japoński została także wprowadzona wersja z turbodoładowaniem. Lexus GS drugiej generacji otrzymał wiele wyróżnień – w tym tytuł Import Car of the Year w rankingu magazynu Motor Trend w 1998 r.
Trzecia generacja Lexusa GS (2005-2012) została zaprojektowana na podstawie prototypu LF-S (Lexus Future Sedan). Otrzymała dość masywną sylwetkę nadwozia, jednoczęściowe zderzaki i podwójne reflektory. Od tego momentu model był dostępny jako Lexus GS na całym świecie. Wszystkie warianty były dostępne z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w tryb sekwencyjny. Zastosowano też więcej nowoczesnych rozwiązań poprawiających właściwości jezdne, sterowanie i bezpieczeństwo samochodu. W ramach trzeciej generacji po raz pierwszy pojawiła się również na rynku wersja z układem hybrydowym.
Czwarta generacja Lexusa GS (2012-2020) została zaprezentowana po raz pierwszy podczas Pebble Beach Concours d'Elegance w sierpniu 2011 r. Zastosowano w niej bardziej drapieżny projekt przodu ze zmienioną konstrukcją atrapy chłodnicy czy reflektorów. Zaktualizowano także podwozie, dzięki czemu auto stało się lżejsze. Wszystkie warianty ponownie otrzymały 6-biegową automatyczną przekładnię z możliwością wyboru jednego z czterech trybów jazdy: ECO, Normal, Sport S i Sport S+ (w niektórych wersjach). W 2014 r. zadebiutowała sportowa wersja GS-F.
Lexus GS – dane techniczne
Lexus GS pierwszej generacji występował z napędem tylnym lub AWD. Dostępnych było kilka wersji jednostek napędowych. Na rynku europejskim Lexus zaproponował silniki benzynowe o pojemności 3 l i mocy 156-161 KM. Wszystkie wersje miały 4-biegowe automatyczne przekładnie.
Lexus GS drugiej generacji miał napęd na tylną oś i automatyczną skrzynię biegów (4- lub 5-biegową). Dostępne silniki były zasilane benzyną i miały pojemności od 3 do 4,3 l i moc 219-283 KM.
Lexus GS trzeciej generacji ponownie był dostępny w wersji z napędem tylnym lub AWD. Silniki miały moc 249-347 KM i pojemność 3-4,6 l. Najmocniejsza wersja (GS 460) została wprowadzona do sprzedaży w 2007 r. i miała 8-biegową automatyczną skrzynię. Pozostałe wersje miały przekładnie 6-biegowe. W 2005 r. wprowadzono do sprzedaży także wariant hybrydowy.
Lexus GS czwartej generacji był dostępny standardowo z napędem na tył oraz w opcji z napędem na 4 koła (AWD). Dostępne były silniki benzynowe o mocy 209-306 KM i pojemnościach 2,5-3,5 l oraz układy hybrydowe o zmniejszonym wobec poprzedniej generacji zużyciu paliwa (o 35%) oraz łącznej mocy do 345 KM. Wszystkie wersje miały automatyczne, 8-biegowe przekładnie. Dostępne było też kilka wersji wyposażenia:
- Eco (pakiet dla wersji Elite pozwalający ograniczyć zużycie paliwa),
- Elite,
- Elegance,
- Comfort,
- F Sport,
- Prestige.
Lexus GS – opinie kierowców
Lexus GS nie był rewolucyjnym modelem w ofercie marki, ale zdobył sporą rzeszę wielbicieli. Jego sprzedaż w zasadzie przez cały okres produkcji utrzymywała się na wysokim poziomie. Został wycofany z rynku, aby zrobić miejsce dla podobnego Lexusa ES. Auto było i jest nadal cenione za komfort jazdy, niską awaryjność i bardzo dobre wykonanie. Nowsze roczniki zebrały również dobre opinie ze względu na przystępne koszty utrzymania.
Lexus GS zbiera wysokie noty zarówno jako auto do miasta, jak i w dłuższych trasach. Ponadto jeden z powodów, dzięki którym marka jest kojarzona z luksusem, niezawodnością i komfortem. Wśród kierowców zdecydowanie przeważają pozytywne wrażenia na temat tego samochodu.
Lexus GS - Wiadomości
-
Lexus GS po liftingu z polskimi cenami
Czwartek, 4 lutego 2016 (17:40)Limuzyna klasy wyższej Lexusa dostępna jest w trzech wersjach silnikowych i czterech wyposażeniowych. -
Lexus GS po modernizacji wyceniony w Polsce
Środa, 3 lutego 2016 (17:42)Odświeżony GS dostępny jest w tylko jednej wersji benzynowej i dwóch hybrydowych. -
Lexus GS F - zmodernizowany i bardzo mocny
Piątek, 16 października 2015 (13:50)Wraz z face liftingiem modelu GS, Lexus zdecydował na wprowadzenie do sprzedaży jego sportowej odmiany F. -
Toyota przeprowadza testy autonomicznego samochodu
Wtorek, 13 października 2015 (15:13)Toyota przedstawiła wyniki drogowych prób samochodu testowego Highway Teammate – zmodyfikowanego Lexusa GS – będącego demonstratorem technologii automatycznego prowadzenia pojazdów, które... -
Lexus GS i LX 570 po modernizacji
Czwartek, 13 sierpnia 2015Japońska limuzyna klasy wyższej i wielki SUV pojawią się na Pebble Beach. -
Salon Detroit 2015 - Lexus GS F
Środa, 7 stycznia 2015 (15:00)Lexus pokaże w Detroit najmocniejszą wersję GS-a, oznaczoną literą "F". W przeciwieństwie do konkurentów - m.in. z BMW M5 i Mercedesem E 63 AMG - model napędzany jest wolnossącym silnikiem. -
Oto Lexus GS F. Pod maską V8!
Środa, 7 stycznia 2015 (09:51)Przedstawiamy kolejne z ekstremalnych aut Lexusa sygnowanych literką F. Tym razem inżynierowie z Kraju Kwitnącej Wiśni wzięli na warsztat Lexusa GS. Czym na tle rywali wyróżnia się nowy... -
Lexus GS. Alternatywa dla opatrzonych beemek i merców
Piątek, 17 października 2014 (13:39)W niektórych krajach Lexus jest wyznacznikiem luksusu i prestiżu. Nasz rynek się do tej grupy (jeszcze?) nie zalicza. Ale to nie znaczy, że sytuacja nie ulegnie zmianie. Oferta...