Jaguar XJ
Wtorek, 5 września 2023 (10:38)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:06)
Jaguar XJ to auto klasy luksusowej z segmentu F, produkowane nieprzerwanie od 1968 do 2019 roku. Dotychczas miało aż osiem generacji, z czego ostatnia – ósma – nie doczekała się bezpośredniego następcy. Samochód w każdej serii miał konkurować z najbardziej luksusowymi autami marek takich jak BMW (seria 7), Lexus (LS) czy Maserati (Quattroporte).
Jaguar XJ - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1968
-
Zakończenie produkcji:
2019
Jaguar XJ. Historia modelu
Jaguar XJ to auto klasy luksusowej – ekskluzywne, wygodne i przeznaczone głównie dla biznesmenów, którzy oczekiwali komfortu podczas podróży oraz prestiżu. Auto ze względu na dużą liczbę generacji, w końcu było ich aż osiem, bardzo się zmieniało na przestrzeni lat.
Pierwsze siedem było do siebie dość podobnych, a ich wyróżnikiem były stosunkowo duże, okrągłe światła. Ósma generacja, będąca jednocześnie ostatnią, zupełnie zerwała z tą stylistyką na rzecz płynnie zarysowanych linii.
Samochód od początku był najważniejszym modelem w katalogu Jaguara, zatem marka większość swoich funduszy przeznaczała właśnie na jego rozwój.
Pierwsze siedem było do siebie dość podobnych, a ich wyróżnikiem były stosunkowo duże, okrągłe światła. Ósma generacja, będąca jednocześnie ostatnią, zupełnie zerwała z tą stylistyką na rzecz płynnie zarysowanych linii.
Samochód od początku był najważniejszym modelem w katalogu Jaguara, zatem marka większość swoich funduszy przeznaczała właśnie na jego rozwój.
Jaguar XJ – generacje
Pierwsza generacja Jaguara XJ (1968-1973) – pierwsza generacja Jaguara XJ, produkowana w miastach Coventry, Kapsztad i Nelson, pojawiła się na rynku w 1968 roku. Auto miało charakterystyczną dla tego okresu długą maskę i długą pokrywę bagażnika, a także nietypowy silnik – V12 o mocy 309 KM.
Druga generacja Jaguara XJ (1973-1979) – w drugiej generacji, pokazanej tuż po zakończeniu produkcji pierwszej generacji w 1973 roku, auto stało się nowocześniejsze i bardziej dostosowane do wymagań ówczesnych klientów. Wraz z nią do oferty weszły także model coupé (hardtop) oraz wersja przedłużona.
Trzecia generacja Jaguara XJ (1979-1992) – to kolejna generacja XJ, tym razem w całości zaprojektowana przez włoskie studio Pininfarina. Projektant nadał sylwetce dynamiki, lecz także podkreślił jego pożądaną ekskluzywność. Co ciekawe, auto było oferowane nawet po wprowadzeniu następcy – generacji czwartej. Przez to od 1968 do 1992 roku oba warianty były dostępne u producenta symultanicznie.
Czwarta generacja Jaguara XJ (1986-1994) – to dość zachowawcza generacja Jaguara XJ, która nie spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony klientów. Marka w obrębie liftingu zerwała z okrągłymi światłami na rzecz prostokątnych kloszy. Był to krok niezwykle krytykowany przez wielbicieli marki oraz nabywców, przez co projektanci zrezygnowali z niego podczas projektowania kolejnej generacji.
Piąta generacja Jaguara XJ (1994-1997) – to trzecia generacja Jaguara XJ, lecz także pierwsza od czasu przejęcia marki Jaguar przez amerykański koncern Ford Motor Company w 1989 roku. Samochód odzyskał okrągłe światła, a jego sylwetka znowu przypominała trzecią generację.
Szósta generacja Jaguara XJ (1997-2002) – zmian w stosunku do poprzednika nie było zbyt wiele, a podstawową był nowy silnik ośmiocylindrowy o pojemności od 3,2 do 4,0 l. Samochód miał też znacznie odświeżone wnętrze oraz nowe systemy bezpieczeństwa.
Siódma generacja Jaguara XJ (2002-2009) – w tej generacji marka zmieniła zupełnie materiał, z którego została wykonana karoseria. Tradycyjna stal ustąpiła lekkim stopom aluminium. Auto dzięki temu zyskało nieco więcej dynamiki, nie zwiększając jednocześnie apetytu na paliwo. Projekt karoserii nawiązywał ponownie do trzeciej generacji, i był oferowany również w odsłonie L – Long Wheelbase (szerszy rozstaw osi). W ofercie marki dostępny stał się silnik Diesla – V6 o pojemności 2,7 l.
Ósma generacja Jaguara XJ (2009-2019) – w 2008 roku marka Jaguar została przejęta przez Tata Motors, tym samym kolejna (ósma) generacja XJ została wydana pod skrzydłami innego koncernu. Auto zupełnie zerwało ze stylistyką poprzednich modeli. Stało się obłe, smukłe i dostojne, lecz także definitywnie utraciło okrągłe światła znane z pierwowzoru.
Jaguar XJ – dane techniczne
- Pierwsza generacja Jaguara XJ (1968-1973) – pojemność silników: 2,8-5,3 l; moc silników: 180-309 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 4b i automatyczne 3b
- Druga generacja Jaguara XJ (1973-1979) – pojemność silników: 2,8-5,3 l; moc silników: 140-265 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i automatyczne 3b
- Trzecia generacja Jaguara XJ (1979-1992) – pojemność silników: 4,2-5,3 l; moc silników: 178-295 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b i automatyczne 3b
- Czwarta generacja Jaguara XJ (1986-1994) – pojemność silników: 2,9-6,0 l; moc silników: 150-311 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b
- Piąta generacja Jaguara XJ (1994-1997) – pojemność silników: 3,2-6,0 l; moc silników: 211-320 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b
- Szósta generacja Jaguara XJ (1997-2002) – pojemność silników: 3,2-4,0 l; moc silników: 240-370 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: automatyczne 5b
- Siódma generacja Jaguara XJ (2002-2009) – pojemność silników: 2,7-4,2 l; moc silników: 204-400 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: automatyczne 6b
- Ósma generacja Jaguar XJ (2009-2019) – pojemność silników: 2,0-5,0 l; moc silników: 240-575 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: automatyczne 6b i 8b
Jaguar XJ – ciekawostki
Auto od początku produkcji stanowiło flagową limuzynę marki Jaguar. Tym samym koncern przeznaczał duże fundusze na jego research&development. Samochód był w międzyczasie oferowany w wielu wariantach wyposażenia, z mnóstwem interesujących silników. Wśród nich można wymienić V12, z jednostkami diesla o przeróżnej mocy, jak i jako coupé – Jaguar XJ C. Pojazd występował nawet jako wersja do ochrony osobistej, wyposażona w kuloodporne szyby i wzmocnione podwozie oraz specjalne opony.
Jaguar XJ – opinie kierowców
Opinie na temat Jaguara XJ różnią się w zależności od generacji. Pierwsze są uznane na rynku kolekcjonerskim, a tym samym dość kosztowne, lecz z uwagi na upływ czasu mogą wymagać rychłej naprawy. Z tego też powodu są używane głównie na zlotach i spotkaniach, nie zaś do jazdy codziennej.
Inaczej jest w przypadku generacji najnowszej – ósmej – która była produkowana od 2009 do 2019 roku. Opinie na jej temat są dobre. Auto jest długie na 511 cm (oraz 525 cm w przypadku wersji przedłużonej), wygodne i dynamiczne, gdyż mogło być wyposażone w silnik o mocy aż 575 KM w wersji XJR. Stanowi dobrą alternatywę dla znacznie powszechniejszych pojazdów innych producentów, w tym BMW serii 7 oraz Mercedesa klasy S.
Jaguar XJ - Wiadomości
-
Jaguar z nowym, dużym coupe?
Środa, 26 marca 2014 (15:30)Latem br. Jaguar zakończy produkcję modelu XK. Brytyjska prasa donosi, że w przyszłości jego miejsce może zająć większe gran turismo o nazwie XJ Coupe, konkurujące z Mercedesem klasy S... -
Frankfurt 2013 - Jaguar XJ na nowy sezon
Czwartek, 22 sierpnia 2013 (11:00)Jaguar zaprezentuje we Frankfurcie kosmetycznie zmodernizowanego XJ-a. -
Używany Jaguar XJ X350 (2003-2009)
Niedziela, 4 sierpnia 2013 (14:00)Wprawdzie dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, ale w przypadku zakupu używanego Jaguara XJ nie da się przemilczeć wysokich kosztów utrzymania. -
Używany Jaguar XJ40 (1986-1994)
Poniedziałek, 24 czerwca 2013 (13:00)Konserwatywny wygląd Jaguara XJ40 wynikał z chęci przypodobania się klientom amerykańskim. W Europe był on za to krytykowany. Dziś XJ40 to najtańszy Jaguar. -
Jaguar XJR - limuzyna na tor
Czwartek, 28 marca 2013 (09:20)W Nowym Jorku debiutuje Jaguar XJR - najmocniejsza odmiana XJ-a, zasilana doładowanym silnikiem 5.0 V8 o mocy 550 KM. -
550-konny Jaguar XJR
Czwartek, 21 marca 2013 (10:00)27 marca br., w dniu inauguracji targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku, Jaguar pokaże najmocniejszą odmianę XJ-a. -
Jaguar zapowiada nowe modele
Sobota, 24 listopada 2012 (10:00)Brytyjczycy zrozumieli, że aby nawiązać walkę z konkurencją, muszą mieć zróżnicowaną ofertę, a nie bazować tylko na dwóch czy trzech modelach. -
Znak czasów, czyli żegnaj 5.0 V8
Poniedziałek, 9 lipca 2012 (13:12)W Jaguarach XF i XJ zaprzestano montowania wolnossącego silnika 5.0 V8. Jego miejsce zajęła jednostka 3.0 V6 z kompresorem (w XF tylko w wersji sedan).