Fiat 125p
Środa, 10 stycznia 2024 (18:25)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (11:18)
Polskiego Fiata 125p z pewnością zna każdy wielbiciel PRL-u. Stosunkowo niewielkie auto klasy średniej, produkowane w Fabryce Samochodów Osobowych na licencji włoskiego Fiata było swego czasu niezwykle popularne. Występowało w wielu wariantach nadwozia, było dobrze wycenione i w miarę komfortowe. Jego produkcja trwała od 1967 do 1991 roku.
Fiat 125p - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1967
-
Zakończenie produkcji:
1991
Historia Polskiego Fiata 125p
Historia Polskiego Fiata 125p zaczęła się tak naprawdę we Włoszech, gdyż model ten został zaprojektowany w całości przez koncern Fiat a jedynie zmodernizowany przez FSO (Fabrykę Samochodów Osobowych). Auto było bezpośrednim następcą leciwej już FSO Warszawy 223 i 224, będąc od nich znacznie nowocześniejszym i wydajnym modelem.
Większość części Polskiego Fiata 125p miała pochodzić z Fiata 1300/1500. Lecz na mocy porozumienia między władzami FSO a Fiata zmieniono „dawcę” na Fiata 125. Polski Fiat 125p był konstrukcją niemal bliźniaczą z protoplastą. Różnice pomiędzy nim a oryginałem obejmowały jedynie klosze reflektorów czy atrapa chłodnicy i kilka innych mniejszych szczegółów.
Po zmodernizowaniu fabryki i dostosowaniu jej do produkcji nowego samochodu, w 1967 roku na dobre rozpoczęła się historia znanego Polakom Fiata 125p. Na przestrzeni lat dochodziło do wielu modernizacji, auto było dostępne w wielu wariantach, a przy tym także było eksportowane do wielu innych krajów z całego świata.
Polski Fiat 125p trafił między innymi do Jugosławii – aż 110 000 egzemplarzy, do Czechosłowacji – 83 000 egzemplarzy, jak i na Węgry oraz do Wielkiej Brytanii – kolejno 65 000 i 50 000 sztuk. To jednak nie wszystko. Część egzemplarzy przeznaczonych na eksport trafiło na Fidżi, do Maroko, Gwatemali, Zairu czy Sierra Leone, a nawet do Ghany czy Peru.
Jedna generacja Polskiego Fiata 125p
Pierwsza i zarazem jedyna generacja Polskiego Fiata 125p pojawiła się na rynku w 1967 roku, lecz jego produkcja masowa rozpoczęła się rok później. Samochód występował w kilku wersjach nadwozia, jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowy pickup. Klienci mieli do wyboru wiele jednostek napędowych, różniących się mocą, spalaniem oraz innymi parametrami technicznymi. Dzięki temu można było wybrać wariant dostosowany do wymagań. Pojazd, dzięki licznym modyfikacjom i zmianom w trakcie trwania produkcji, zyskiwał coraz lepszą jakość wraz z każdym rokiem jego produkcji.
Ogromna popularność samochodu sprawiła, że mimo pojawienia się Poloneza w 1978 roku, Polski Fiat 125p był dalej produkowany aż do 1991 roku. Łącznie na rynek trafiło niespełna 1 500 000 egzemplarzy, z czego 1/3 trafiła na eksport, a 2/3 zostały w naszym kraju. Obecnie samochody Fiat 125p prezentują dużą wartość kolekcjonerską, szczególnie modele użytkowe, np. sanitarki czy auta dla straży pożarnej.
Polski Fiat 125p – dane techniczne
- Polski Fiat 125p (1967-1991) – pojemność silników: 1,3-1,8 l; moc silników: 54-105 KM; napęd na tylne koła; skrzynie biegów: manualne 4b, manualne 5b
Polski Fiat 125p w sporcie, filmach i serialach
Polski Fiat 125p był samochodem mającym duże znaczenie w czasach PRL-u, dlatego też miał ogromny wpływ na kształtowanie zachowań Polaków. Niska cena zakupu w połączeniu z poprawną jakością było przepisem na sukces. Auto jednak nie służyło wyłącznie w celu podróży z punktu A do B, lecz startowało nawet na różnego typu wyścigach. W pierwszym roku produkcji masowej (1968), wystartował w Rajdzie Polski – z Robertem Muchą oraz Zbigniewem Dziadurą na pokładzie. Po kilku latach samochód uczestniczył także w Rajdzie Monte Carlo (1971) oraz w Rajdzie Akropolis. Co więcej, Polski Fiat 125p ustanowił rekord na trasie długodystansowej w klasie aut o pojemności do 1,5 l na dystansie 25 000 km, 50 000 km i 25 000 mil. Polski Fiat 125p osiągnął prędkość średnią równą 138 km/h.
Auto występowało w wielu produkcjach kinowych i serialach, w tym także animowanych. W ten sposób zapisało się w historii polskiej motoryzacji jako ikona PRL-u.
Polski Fiat 125p – opinie kierowców
Polski Fiat 125p był dobrze oceniany przez kierowców. Łatwa dostępność samych aut w salonach dealerskiej w ówczesnej Polsce umożliwiała dokonanie szybkiego zakupu w praktycznie każdym miejscu w kraju. Ponadto dużo punktów serwisowych oraz niska cena części zamiennych pozwalała na utrzymanie każdego egzemplarza w dobrym stanie – pomimo niskiej jakości dróg oraz dużych pokonywanych przebiegów.
Najlepiej oceniano silnik 1300 o mocy 60 KM, który cieszył się opinią bezawaryjnego i bezobsługowego, a jego jedynym problemem był hałas generowany przez rozrząd.
Fiat 125p - Wiadomości
-
Pamiątka z PRL warta ponad 20 tys. zł. Setki osób mają ją w domu, może ty też
Środa, 11 października 2023 (12:45)We wrześniu ukazało się, nowelizowane co kwartał, obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie wysokości rekompensat wypłacanych osobom, które w 1981 roku zdecydowały się wpłacać tzw.... -
Skarb z PRL w szufladzie. Ta mała książeczka jest warta 25 900 zł
Czwartek, 7 września 2023 (07:29)18 270 zł za Fiata 126p i 25 890 zł za FSO 1500. Wbrew pozorom nie są to średnie ceny motoryzacyjnych klasyków na rynku wtórym, ale - ogłoszona właśnie - wysokość rekompensat za... -
Czym jeździ Pan Samochodzik w filmie Netflixa? Pokazano oficjalny trailer
Czwartek, 29 czerwca 2023 (12:15)Netflix stopniuje napięcie przed zaplanowaną na połowę lipca premierą filmu "Pan Samochodzik i Templariusze". Czy będzie jeździł tytułowy bohater? -
Fiat 125p kończy 55 lat. W literze "p" skrywał wstydliwą, polską tajemnicę
Poniedziałek, 28 listopada 2022 (11:47)Fiat 125p kończy właśnie 55 lat. 28 listopada 1967 roku z Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu wyjechały pierwsze przedseryjne egzemplarze Polskiego Fiata 125p. "Duży Fiat", pod koniec... -
Skarb po dziadku. Masz taką książeczkę w szufladzie? Jest warta 22 tys. zł
Piątek, 8 lipca 2022 (12:48)Rząd wciąż szuka osób, które nie odebrały przed laty wymarzonych Fiatów 125p i 126p. W sumie, w skali kraju, to 241 osób. Państwowy dług względem tych obywateli sięga obecnie - uwaga - 3... -
Żółte tablice rejestracyjne. Co dają i co zrobić, by je dostać?
Wtorek, 28 czerwca 2022 (07:25)Właściciele samochodów zabytkowych mogą liczyć na specjalne przywileje. Zanim pojazd zostanie uznany za zabytkowy, musi jednak spełnić szereg kryteriów. Jednym z nich jest jego wiek. 25... -
Duży Fiat pojawił się równe 50 lat temu!
Sobota, 25 listopada 2017 (14:13)Mija właśnie równe 50 lat od czasu, gdy na warszawskie ulice wyjechały pierwsze, zmontowane na Żeraniu, egzemplarze Polskiego Fiata 125p. Samochód z numerem jeden samodzielnie opuścił... -
145 tys. zł za Dużego Fiata! Ktoś upadł na głowę?
Piątek, 16 grudnia 2016 (11:59)W środę, 21 grudnia, mija 51 lat od zawarcia umowy, której następstwa widoczne są na naszych drogach po dziś dzień. Przeszło pół wieku temu podpisano umowę licencyjną dotyczącą budowy na...