Triumph zaskakuje dwoma nowymi modelami. Plotki się potwierdziły
Brytyjski Triumph od lat skupiał się tylko na motocyklach o większej pojemności, ale po nawiązaniu współpracy z indyjskim Bajajem nieustannie pojawiały się plotki na temat wejścia brytyjskiej marki do klasy małych pojemności. To wreszcie stało się faktem. Oto Triumph Speed 400 i Triumph Scrambler 400 X.
Spis treści:
- Triumph i Bajaj razem. Dwa pierwsze owoce współpracy
- Dlaczego nie Triumph 125?
- Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X na kategorię A2
- Triumph Scrambler 400 X
- Zmienione podwozie Scramblera i Speeda
- Triumph Speed 400
- Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X - kiedy premiera, jakie ceny?
- Triumph Tiger 400 - co z tym modelem?
Triumph i Bajaj razem. Dwa pierwsze owoce współpracy
Triumph to marka motocykli premium, która z roku na rok zyskuje na popularności. Jej historia sięga początku ubiegłego wieku, a po dużych problemach finansowych w końcówce poprzedniego stulecia, brytyjski producent z Hinckley odrodził się opierając swoją ofertę na motocyklach o większej pojemności. Od ponad dwóch dekad najmniejszym motocyklem Triumpha dostępnym na rynku były maszyny klasy 600 (675 i 660), ale w ofercie brakowało motocykli małolitrażowych. Aż do teraz.
Dlaczego nie Triumph 125?
Kiedy inne marki motocykli w dużej mierze opierały swoje oferty na maszynach klasy 125 (na prawo jazdy kat. B) czy 250-300 (na prawo jazdy kat. A2), Triumph uparcie trwał przy swoim stawiając tylko na duże motocykle. Brytyjczycy nawiązali jednak kilka lat temu współpracę z indyjskim gigantem w branży motoryzacyjnej - firmą Bajaj - specjalistą od motocykli o pojemności do 500 cm3.
To miał być zwiastun pojawienia się mniejszych motocykli w ofercie Triumpha. Wielu stawiało na maszyny klasy 125 i szturm na rynek motocykli na samochodowe prawo jazdy, ale marka pozsła inną drogą. Właśnie zadebiutowały dwie nowe maszyny klasy 400 - Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X, które będą spełniały wymagania kategorii A2.
Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X na kategorię A2
Obie maszyny można zaliczyć do motocykli retro - klasycznie wyglądających roadsterów, które polegają głównie na pięknej stylistyce i dobrych proporcjach. Speed 400 to niewielki naked, a Scrambler 400 X prezentuje lekko zabarwiony terenową jazdą charakter. Obie maszyny napędzane są jednocylindrowym, chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności 398 cm3 generującym 40 KM mocy maksymalnej i 37,5 Nm momentu obrotowego. Silniki mają rozrząd DOHC, a ich charakterystyka ma zapewniać soczyste osiągi głównie w niskim i środkowym zakresie obrotów. Obie maszyny spełniają europejską normę emisji Euro 5, co oznacza że raczej pozostaną w ofercie Triumpha na dłużej.
Triumph Scrambler 400 X
Triumph Scrambler 400 X
Zmienione podwozie Scramblera i Speeda
Choć oba motocykle prezentują nieco odmienny charakter, są oparte na podobnych podzespołach - mają tę samą ramę główną i pomocniczą (pod siedzeniem). Różnią się natomiast zawieszeniem oraz innymi podzespołami podwozia:
- Speed 400 jest oparty na widelcu upside down Big Piston Fork o średnicy 43 mm, skoku o długości 140 mm oraz centralnym amortyzatorze o skoku 130 mm, a także ma 17 calowe aluminiowe koła z przodu i z tyłu. Hamulce to pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm i czterotłoczkowe zaciski z przodu, oraz 230-milimetrowa tarcza i jednotłoczkowy zacisk z tyłu
- Scrambler 400 X ma ten sam amortyzator Big Piston Fork, ale o większym skoku - 150 mm, a także ten sam amortyzator centralny również o większym skoku - 150 mm. Ma większe 19-calowe koło z przodu i węższe 17-calowe koło z tyłu. Hamulce to pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm i czterotłoczkowe zaciski z przodu, oraz 230-milimetrowa tarcza i jednotłoczkowy zacisk z tyłu
Oba motocykle nastawione są na przyjemność z jazdy i łatwość oraz lekkość prowadzenia. Oprócz ABS-u brak w tym przypadku skomplikowanych systemów elektronicznych, natomiast z pewnością cieszy obecność pełnego oświetlenia w systemie LED. W kokpicie znajdziemy analogowy obrotomierz połączony z wyświetlaczem LCD prezentującym kilka najważniejszych funkcji. Scrambler 400 X i Speed 400 różnią się nieco wymiarami, rozstawem osi i masą własną.
Triumph Speed 400
Triumph Speed 400
Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X - kiedy premiera, jakie ceny?
Premiera obu maszyn zaplanowana jest na styczeń 2024 roku, więc przyjdzie nam jeszcze poczekać na pierwsze wrażenia z jazdy tymi motocyklami. Podobna kwestia dotyczy ceny - poznamy ją dopiero w momencie oficjalnej premiery obu motocykli.
Triumph Tiger 400 - co z tym modelem?
Na razie Triumph zaprezentował tylko drogowe wersje maszyn klasy 400 z lekką nutką offroadu w postaci Scramblera 400 X, ale możemy przypuszczać, że w planach jest też stworzenie turystycznej wersji maszyny klasy 400. Z oczywistych względów jest to zadanie nieco bardziej wymagające - połączenie mocnych cech turystycznych z osiągami niewielkiego silnika to zadanie trudne i zaprojektowanie takiej maszyny wymaga więcej wysiłku działu R&D. Jestem jednak przekonany że Triumph Tiger 400 jest już na deskach kreślarskich projektantów Triumpha i tylko kwestią czasu jest kiedy i ta maszyna ujrzy światło dzienne.
Triumph Speed 400 | Triumph Scrambler 400 X | |
Silnik | ||
Rodzaj | Jednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, DOHC | |
Pojemność | 398.15 cm³ | |
Średnica | 89,0 mm | |
Suw | 64,0 mm | |
Stopień sprężania | 12:01 | |
Maksymalna moc | 40 KM / (29.4 kW) przy 8000 obr./min | |
Maksymalny moment obrotowy | 37.5 Nm przy 6500 obr./min | |
Układ zasilania | Elektroniczny wtrysk paliwa Boscha z elektroniczną kontrolą przepustnicy | |
Układ wydechowy | Dwuwarstwowy układy kolektorów z tłumikiem ze stali nierdzewnej | |
Układ napędowy | Łańcuch X-ring | |
Sprzęgło | Mokre sprzęgło wielotarczowe ze Slip | |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa | |
Rama | Hybrydowy grzbiet/obwód rama z rur stalowych, przymocowana śrubami do podramy | |
Wahacz | Obustronny, odlewany ze stopu aluminium | |
Przednie koło | Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3 cala | Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 19 x 2.5 cala |
Tylne koło | Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 4 cala | Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3.5 cala |
Przednia opona | 110/70 R17 | 100/90 R19 |
Tylna opona | 150/60 R17 | 140/80 R17 |
Przednie zawieszenie | Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 140 mm | Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 150 mm |
Tylne zawieszenie | Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 130 mm | Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 150 mm |
Przedni hamulec | 300 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS | 320 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS |
Tylny hamulec | 230 mm pływająca tarcza hamulcowa, ABS | 230 mm tarcza, ByBreTM tłokowy pływający zacisk, ABS |
Przyrządy | Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD | Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD |
Szerokość kierownicy | 795 mm | 825 mm |
Wysokość bez lusterek | 1,075 mm | 1,190 mm |
Wysokość siedzenia | 790 mm | 835 mm |
Rozstaw osi | 1,377 mm | 1,418 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 24.6 º | 23.2 º |
Wyprzedzenie | 102 mm | 108 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 13 L | 13 L |
Masa z płynami | 170 kg | 179 kg |