Triumph zaskakuje dwoma nowymi modelami. Plotki się potwierdziły

Brytyjski Triumph od lat skupiał się tylko na motocyklach o większej pojemności, ale po nawiązaniu współpracy z indyjskim Bajajem nieustannie pojawiały się plotki na temat wejścia brytyjskiej marki do klasy małych pojemności. To wreszcie stało się faktem. Oto Triumph Speed 400 i Triumph Scrambler 400 X.

Triumph Speed 400
Triumph Speed 400materiały prasowe

Triumph i Bajaj razem. Dwa pierwsze owoce współpracy

Triumph to marka motocykli premium, która z roku na rok zyskuje na popularności. Jej historia sięga początku ubiegłego wieku, a po dużych problemach finansowych w końcówce poprzedniego stulecia, brytyjski producent z Hinckley odrodził się opierając swoją ofertę na motocyklach o większej pojemności. Od ponad dwóch dekad najmniejszym motocyklem Triumpha dostępnym na rynku były maszyny klasy 600 (675 i 660), ale w ofercie brakowało motocykli małolitrażowych. Aż do teraz.

Dlaczego nie Triumph 125?

Kiedy inne marki motocykli w dużej mierze opierały swoje oferty na maszynach klasy 125 (na prawo jazdy kat. B) czy 250-300 (na prawo jazdy kat. A2), Triumph uparcie trwał przy swoim stawiając tylko na duże motocykle. Brytyjczycy nawiązali jednak kilka lat temu współpracę z indyjskim gigantem w branży motoryzacyjnej - firmą Bajaj - specjalistą od motocykli o pojemności do 500 cm3.

To miał być zwiastun pojawienia się mniejszych motocykli w ofercie Triumpha. Wielu stawiało na maszyny klasy 125 i szturm na rynek motocykli na samochodowe prawo jazdy, ale marka pozsła inną drogą. Właśnie zadebiutowały dwie nowe maszyny klasy 400 - Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X, które będą spełniały wymagania kategorii A2.

Triumph Speed 400materiały prasowe

Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X na kategorię A2

Obie maszyny można zaliczyć do motocykli retro - klasycznie wyglądających roadsterów, które polegają głównie na pięknej stylistyce i dobrych proporcjach. Speed 400 to niewielki naked, a Scrambler 400 X prezentuje lekko zabarwiony terenową jazdą charakter. Obie maszyny napędzane są jednocylindrowym, chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności  398 cm3 generującym 40 KM mocy maksymalnej i 37,5 Nm momentu obrotowego. Silniki mają rozrząd DOHC, a ich charakterystyka ma zapewniać soczyste osiągi głównie w niskim i środkowym zakresie obrotów. Obie maszyny spełniają europejską normę emisji Euro 5, co oznacza że raczej pozostaną w ofercie Triumpha na dłużej.

Triumph Scrambler 400 X

Triumph Scrambler 400 X

Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe

Zmienione podwozie Scramblera i Speeda

Choć oba motocykle prezentują nieco odmienny charakter, są oparte na podobnych podzespołach - mają tę samą ramę główną i pomocniczą (pod siedzeniem). Różnią się natomiast zawieszeniem oraz innymi podzespołami podwozia:

  • Speed 400 jest oparty na widelcu upside down Big Piston Fork o średnicy 43 mm, skoku o długości 140 mm oraz centralnym amortyzatorze o skoku 130 mm, a także ma 17 calowe aluminiowe koła z przodu i z tyłu. Hamulce to pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm i czterotłoczkowe zaciski z przodu, oraz 230-milimetrowa tarcza i jednotłoczkowy zacisk z tyłu
  • Scrambler 400 X ma ten sam amortyzator Big Piston Fork, ale o większym skoku - 150 mm, a także ten sam amortyzator centralny również o większym skoku - 150 mm. Ma większe 19-calowe koło z przodu i węższe 17-calowe koło z tyłu. Hamulce to pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm i czterotłoczkowe zaciski z przodu, oraz 230-milimetrowa tarcza i jednotłoczkowy zacisk z tyłu
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe

Oba motocykle nastawione są na przyjemność z jazdy i łatwość oraz lekkość prowadzenia. Oprócz ABS-u brak w tym przypadku skomplikowanych systemów elektronicznych, natomiast z pewnością cieszy obecność pełnego oświetlenia w systemie LED. W kokpicie znajdziemy analogowy obrotomierz połączony z wyświetlaczem LCD prezentującym kilka najważniejszych funkcji. Scrambler 400 X i Speed 400 różnią się nieco wymiarami, rozstawem osi i masą własną.

Triumph Speed 400

Triumph Speed 400

Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe

Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X - kiedy premiera, jakie ceny?

Premiera obu maszyn zaplanowana jest na styczeń 2024 roku, więc przyjdzie nam jeszcze poczekać na pierwsze wrażenia z jazdy tymi motocyklami. Podobna kwestia dotyczy ceny - poznamy ją dopiero w momencie oficjalnej premiery obu motocykli.

Triumph Tiger 400 - co z tym modelem?

Na razie Triumph zaprezentował tylko drogowe wersje maszyn klasy 400 z lekką nutką offroadu w postaci Scramblera 400 X, ale możemy przypuszczać, że w planach jest też stworzenie turystycznej wersji maszyny klasy 400. Z oczywistych względów jest to zadanie nieco bardziej wymagające - połączenie mocnych cech turystycznych z osiągami niewielkiego silnika to zadanie trudne i zaprojektowanie takiej maszyny wymaga więcej wysiłku działu R&D. Jestem jednak przekonany że Triumph Tiger 400 jest już na deskach kreślarskich projektantów Triumpha i tylko kwestią czasu jest kiedy i ta maszyna ujrzy światło dzienne.

 
Triumph Speed 400
Triumph Scrambler 400 X
Silnik
 
 
Rodzaj
Jednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, DOHC
 
Pojemność
398.15 cm³
 
Średnica
89,0 mm
 
Suw
64,0 mm
 
Stopień sprężania
12:01
 
Maksymalna moc
40 KM / (29.4 kW) przy 8000 obr./min
 
Maksymalny moment obrotowy
37.5 Nm przy 6500 obr./min
 
Układ zasilania
Elektroniczny wtrysk paliwa Boscha z elektroniczną kontrolą przepustnicy
 
Układ wydechowy
Dwuwarstwowy układy kolektorów z tłumikiem ze stali nierdzewnej
 
Układ napędowy
Łańcuch X-ring
 
Sprzęgło
Mokre sprzęgło wielotarczowe ze Slip
 
Skrzynia biegów
6-stopniowa
 
Rama
Hybrydowy grzbiet/obwód rama z rur stalowych, przymocowana śrubami do podramy
 
Wahacz
Obustronny, odlewany ze stopu aluminium
 
Przednie koło
Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3 cala
Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 19 x 2.5 cala
Tylne koło
Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 4 cala
Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3.5 cala
Przednia opona
110/70 R17
100/90 R19
Tylna opona
150/60 R17
140/80 R17
Przednie zawieszenie
Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 140 mm
Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 150 mm
Tylne zawieszenie
Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 130 mm
Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 150 mm
Przedni hamulec
300 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS
320 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS
Tylny hamulec
230 mm pływająca tarcza hamulcowa, ABS
230 mm tarcza, ByBreTM tłokowy pływający zacisk, ABS
Przyrządy
Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD
Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD
Szerokość kierownicy
795 mm
825 mm
Wysokość bez lusterek
1,075 mm
1,190 mm
Wysokość siedzenia
790 mm
835 mm
Rozstaw osi
1,377 mm
1,418 mm
Kąt pochylenia główki ramy
24.6 º
23.2 º
Wyprzedzenie
102 mm
108 mm
Pojemność zbiornika paliwa
13 L
13 L
Masa z płynami
170 kg
179 kg
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Speed 400materiały prasowe
Triumph Scrambler 400 Xmateriały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas