Niemiec ukarany. Spadł na piąte miejsce

Startujący z pole position Fernando Alonso z Ferrari wygrał w niedzielę wyścig o Grand Prix Niemiec, dziesiątą z dwudziestu tegorocznych eliminacji mistrzostw świata Formuły 1. To trzecie zwycięstwo Hiszpana w sezonie, po triumfach w GP Malezji i GP Europy.

Jako drugi linię mety minął Niemiec Sebastian Vettel z zespołu Red Bull-Renault, jednak później został ukarany doliczeniem 20 sekund za nieregulaminowe wyprzedzenie (czterema kołami wyjechał poza tor) Brytyjczyka Jensona Buttona (McLaren-Mercedes).  Kosztowało go to spadek na piąte miejsce.

W niedzielę startujący z pole position Alonso stracił prowadzenie w wyścigu tylko po pierwszej wizycie w alei serwisowej. Zjechał do niej po pokonaniu 20 okrążeń, ale szybko wrócił na pierwsze miejsce, gdy na zmianę opon zdecydowali się kierowcy jadący przed nim. 

Reklama

Walka o poszczególne lokaty toczyła się więc praktycznie za jego plecami, choć przez większość dystansu drugą lokatę utrzymywał Vettel. Przy drugiej serii zjazdów do boksów pojawili się w pit line jednocześnie, ale to Hiszpan wrócił na tor jako pierwszy i nie oddał już pozycji lidera do końca.

 Za to Niemiec na dwie rundy przed metą zaatakował Buttona na wirażu, po czym wyjechał czterema kołami na pobocze. Ten incydent zbadał komisja sędziowska, która uznała, że doszło do złamania regulaminu. Niemiec został przesunięty na 5 miejsce.

  "Kiedy wyprzedziłem Jensona nie widziałem dokładnie gdzie się znajduje jego bolid, więc chciałem zostawić mu trochę miejsca na torze" - tłumaczył zdarzenie Vettel zapytany przez byłego mistrza świata F1 Austriaka Nikiego Laudę podczas ceremonii nagradzania trzech najlepszych zawodników w wyścigu.   

Na kilka godzin przed rozpoczęciem zawodów jeden z delegatów technicznych FIA Jo Bauer zgłosił do komisji sędziowskiej zastrzeżenia do bolidów Red Bull-Renault. Chodziło o - jego zdaniem - niezgodne z regulaminem mapowanie silnika, naruszające artykuł 5.5.3 regulaminu technicznego.  Doszło do przesłuchania szefów ekipy oraz przedstawiciela firmy Renault, dostawcy silników, po czym sędziowie uznali, że nie doszło do naruszenia przepisów i obydwu kierowców dopuszczono do startu. 

GP Niemiec odbyła się po raz 58., ale dotychczas tylko pięć razy udało się w niej zwyciężyć zawodnikom gospodarzy. Wciąż wygraną w tej imprezie nie może się pochwalić np. Vettel.  Wciąż rekord czterech zwycięstw w imprezie należy do jego rodaka Michaela Schumachera (1995, 2002, 2004, 2006).

Najbliżej wyrównania jego osiągnięcia jest Alonso, który może tego dokonać już za rok. 

Wyścig na Hockenheim wyznaczył półmetek tegorocznej rywalizacji o mistrzostwo świata. Za tydzień kierowcy wystartują w GP Węgier na Hungaroringu, po czym będą mieli miesiąc wakacji. Rywalizację wznowi zaplanowana na 2 września GP Belgii na Spa-Francorschamps.


Wyniki GP Niemiec:

1. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)          1:31.05,862

 2. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) strata 6,949

 3. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)          16,409

 4. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)          21,925

 5. Sebastian Vettel (GER/Red Bull-Renault)           23,732 

 6. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)              27,896

 7. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)           28,970

 8. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)          46,941

 9. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)    48,162

10. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)                 48,889

11. Paul di Resta (W.Brytania/Force India-Mercedes)   59,227

12. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                 1.11,428

13. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 1.16,829

14. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)   1.16,965

15. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)      1 okr.

16. Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault)           1 okr.

17. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)            1 okr.

18. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)            1 okr.

19. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham-Renault)     2 okr.

20. Charles Pic (Francja/Marusia-Cosworth)             2 okr.

21. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT-Cosworth)          3 okr.

22. Timo Glock (Niemcy/Marusia-Cosworth)               3 okr.

23. Narain Karthikeyan (Indie/HRT-Cosworth)            3 okr.

Klasyfikacja MS kierowców (po 10 z 20 eliminacji):

 1. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)           154 pkt

 2. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)      120

 3. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)    110

 4. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)       98

 5. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)   92

 6. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)              76

 7. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes)    68

 8. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)        61

 9. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)           47

10. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)       33

11. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)  29

12. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)        29

13. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes)   27

14. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                23

15. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes) 19

16. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)        18

17. Jean-Eric Vergne (Francja/Marusia-Cosworth)     4

18. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 2

Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 10 z 20 eliminacji):

 1. Red Bull-Renault    230 pkt

2. Ferrari             177

3. McLaren-Mercedes    160

4. Lotus-Renault       159

5. Mercedes GP         105

6. Sauber-Ferrari       80

7. Williams-Renault     47

8. Force India-Mercedes 46

9. Toro Rosso-Ferrari    6

Zapraszamy do galerii zdjęć z toru Hockenheim

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy