FIA chce uatrakcyjnić zawody Formuły 1

FIA ( Międzynarodowa Komiska Sportów Motorowych ) poinformowała zespoły F1 odnośnie swoich planów uatrakcyjnienia widowiska Grand Prix. Nadrzędna idea jest taka, by zwiększyć liczbę wyprzedzeń, ale z zachowaniem koniecznej dozy trudności w trakcie podejmowania manewru przez kierowcę.

Zakręty już nie będą dozwolonym miejscem na wyprzedzanie
Zakręty już nie będą dozwolonym miejscem na wyprzedzanieAFP

"Autosport" podaje, że najnowszym pomysłem FIA jest wyznaczenie ostatnich 600 metrów głównej prostej na danym torze na "strefę wyprzedzania", w której dopuszczone będzie aktywowanie mechanizmu tylnego skrzydła.

Rzecz wiadoma już od jakiegoś czasu, że użycie skrzydła do wyprzedzania możliwe będzie tylko wówczas, jeśli kierowca będzie znajdował się za plecami rywala w odległości jednej sekundy. Wszystko to rozgrywać się będzie w strefie wyprzedzania. FIA wierzy, że 600 metrów stanowi długość optymalną wyprzedzanie jest możliwie, ale też nie będzie zbyt proste. Symulacje miałyby wykazywać, że w zależności od konstrukcji danego bolidu, zysk prędkości po aktywowaniu skrzydła może wynosić 10-12 km/h..

Autosport pisze, że celem uczynienia nowej procedury łatwiejszą w odbiorze TV, na torze wyznaczone zostaną linie, wskazujące na strefę wyprzedzania i czasu odstępu pomiędzy bolidami.

Pojedyncza linia oznaczać będzie początek strefy wyprzedzania, z kolei dwie linie - namalowane na zakręcie poprzedzającym główną prostą będę wyznaczały dystans odległość jednej sekundy. FIA zyska w ten sposób także wizualne zapewnienie na wypadek awarii przekaźników czasowych. Wstępna próba tego rozwiązania ma zostać przeprowadzona już w przyszłym tygodniu w Jerez, natomiast próba generalna ma mieć miejsce w Bahrajnie, w czasie ostatnich testów. Jeśli okaże się, że dystans 600 metrów pozwala na zbyt łatwe wyprzedzanie, FIA ma zadecydować o jego skróceniu.

Portal podaje również, że wstępną ideą FIA jest zastosowanie zarysowanej powyżej procedury w czterech pierwszych Grand Prix sezonu i podjęcie ostatecznej decyzji po dokonaniu uważnych analiz wyników wespół z zespołami. W takim układzie, w Bahrajnie, Australii i Malezji strefa wyprzedzania rozciągałaby się na prostej startowej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas