Emocje w Walencji. Sensacyjna końcówka wyścigu

Niesamowite emocje podczas Grand Prix Europy w Walencji. Faworyt po sobotnich kwalifikacjach, startujący z pole position i prowadzący przez 34 okrążenia Sebastian Vettel z teamu Red Bull-Renault po awarii samochodu wycofał się z rywalizacji. Warto przypomnieć, że Vettel wygrał dwa poprzednie wyścigi w Walencji, w których także ruszał z pierwszego miejsca.

Niesamowite emocje podczas Grand Prix Europy w Walencji. Faworyt po sobotnich kwalifikacjach, startujący z pole position i prowadzący przez 34 okrążenia Sebastian Vettel z teamu Red Bull-Renault po awarii samochodu wycofał się z rywalizacji. Warto przypomnieć, że Vettel wygrał dwa poprzednie wyścigi w Walencji, w których także ruszał z pierwszego miejsca.

 

Pech Niemca wykorzystał  Fernando Alonso  z Ferrari i to on wygrał wyścig. To już  29. wygrana Hiszpana w jego karierze. Na drugim miejscu znalazł się Fin Kimi Raikkonen (Lotus F1) a na trzecim, po niesamowicie emocjonującej końcówce...  Michael  Schumacher!

To trzeci triumf hiszpańskiego kierowcy w tym mieście; poprzednio zwyciężył w 2005 i 2007 roku. Przed GP Europy, w każdej z siedmiu rund F1 triumfowali inni kierowcy. Dotychczas zwycięstwa odnieśli kolejno: Brytyjczyk Jenson Button z McLaren-Mercedes w GP Australii, Hiszpan Fernando Alonso (Ferrari) w GP Malezji, Niemiec Nico Rosberg (Mercedes GP) w GP Chin - pierwsze w karierze, Niemiec Sebastian Vettel (Red Bull) w GP Bahrajnu, Wenezuelczyk Pastor Maldonado z Williams-Renault w GP Hiszpanii - pierwsze w karierze, Australijczyk Mark Webber (Red Bull) w GP Monaco i Brytyjczyk Lewis Hamilton (McLaren) w GP Kanady. 

Reklama

Od GP Europy drugie zwycięstwo w sezonie ma na koncie Alonso. W Walencji Hiszpan uzyskał średnią prędkość 177,728 km/h.

Wyścig został po raz piąty rozegrany na torze ulicznym.  Najwięcej triumfów w GP Europy - sześć - ma w dorobku Niemiec Michael Schumacher z Mercedes GP. Pierwsze z nich odniósł na hiszpańskim torze Jerez w 1994 roku, a pięć następnych na niemieckim Nuerburgringu (1995, 2000-01, 2004, 2006).  

Oto jak przebiegała rywalizacja:

 Dwukrotny mistrz świata bardzo liczył w Walencji na zwycięstwo, wygrał tam dwa poprzednie wyścigi, w kwalifikacjach uzyskiwał doskonałe czasy. Ale w tym roku Vettelowi zabrakło szczęścia. Na 34. okrążeniu prowadzący Niemiec zwolnił, zjechał na bok toru i zatrzymał bolid. Awaria techniczna układu zasilania spowodowała, że musiał się wycofać.

 Po kilku okrążeniach po raz pierwszy zaczęły się problemy Brytyjczyka Lewisa Hamiltona (McLaren). Z powodu bardzo wysokiej temperatury toru wynoszącej prawie 50 stopni Celsjusza, opony w jego samochodzie bardzo szybko się zużyły i były mistrz świata został wyprzedzony przez Grosjeana.   Alonso dość długo jechał bez zmiany ogumienia. Gdy większość zawodników zjechała do pit stopu po nowe opony między 11 o 14 okrążeniem, Hiszpan na miękkiej mieszance zjechał dopiero na 16 kółku i wrócił na tor jako dziewiąty.

 Vettel na zmianę opon zdecydował się tuż przed Hiszpanem, ale miał już tak znaczną przewagę, że po powrocie na tor utrzymał pozycję lidera.  Kłopoty Niemca zaczęły się podczas przejazdu 29. okrążenia, gdy po kolizji Fina Heikki Kovalainena (Caterham) z Francuzem Jeanem-Ericem Vergnem (Toro Rosso) na tor wjechał samochód bezpieczeństwa. Neutralizacja sprawiła, że przewaga ponad 20 s nad Grosjeanem, jaką miał Vettel, zmniejszyła się do zera. 

Vettel po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa utrzymał pozycję lidera, ale tuż za plecami miał atakującego Francuza. Na 34. okrążeniu silnik w bolidzie Red Bulla odmówił posłuszeństwa, Niemiec zszedł z toru i zły jak osa cisnął na ziemię swoje rękawice a prowadzenie objął Alonso.  Ale nie on jeden miał w Walencji pecha. Jako drugi na listę wpisał się Grosjean. Francuz ścigał Hiszpana i gdy na 41. okrążeniu zaczął nawet przymierzać do wyprzedzenia go, w bolidzie Lotus-Renault doszło do awarii układu elektrycznego i jazdy także nie można było kontynuować.

 Na trzy okrążenia przed końcem Raikkonen wyprzedził jadącego coraz wolniej z powodu zużycia opon Hamiltona. Ale Brytyjczyk trzeciego miejsca także nie zdołał dowieźć do mety. Na przedostatnim, 56 kółku w lewy tył bolidu Hamiltona uderzył wyprzedzający go Wenezuelczyk Pastor Maldonado (Williams). Tylne zawieszenie samochodu Brytyjczyka zostało zniszczone, były mistrz świata stracił szansę na miejsce na podium.

Z ostatniej chwilii.

Po zawodach sędziowie nałożyli karę 20 sekund na Wenezuelczyka Pastora Maldonado, uznając go winnym kolizji z Lewisem Hamiltonem. Wskutek tego kierowca teamu Williams-Renault spadł z 10. na 12. miejsce i stracił jeden punkt do klasyfikacji MŚ. 

Wyniki Grand Prix Europy na torze w Walencji: 1. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)            1:44.16,649

 2. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)      strata 6,421

 3. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP)             12,639

 4. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)            13,628

 5. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)      19,993

 6. Paul di Resta (W. Brytania/Force India-Mercedes)    22,866

 7. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes-AMG)                  21,176

 8. Jenson Button (W. Brytania/McLaren-Mercedes)        24,653

 9. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)                27,777

10. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)             35,961

11. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari)     37,041

12. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)       54,630

13. Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault)          1.15,800

14. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham-Renault)    1.34,600

15. Charles Pic (Francja/Marusia-Cosworth)            1.36,500

16. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)                   1 okrążenie

17. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT-Cosworth)         1 okrążenie

18. Narain Karthikeyan (Indie/HRT-Cosworth)           1 okrążenie

19. Lewis Hamilton (W. Brytania/McLaren-Mercedes)     2 okrążenia

Klasyfikacja MŚ kierowców (po 8 z 20 eliminacji):

1. Fernando Alonso (Hiszpania)        111 pkt

 2. Mark Webber (Australia)             91

 3. Lewis Hamilton (W. Brytania)        88

 4. Sebastian Vettel (Niemcy)           85

 5. Nico Rosberg (Niemcy)               75

 6. Kimi Raikkonen (Finlandia)          73

 7. Romain Grosjean (Francja)           53

 8. Jenson Button (W. Brytania)         49

 9. Sergio Perez (Meksyk)               39

10. Pastor Maldonado (Wenezuela)        29

11. Paul di Resta (W. Brytania)         27

12. Kamui Kobayashi (Japonia)           21

13. Michael Schumacher (Niemcy)         17

14. Nico Huelkenberg (Niemcy)           17

15. Bruno Senna (Brazylia)              16

16. Felipe Massa (Brazylia)             11

17. Jean-Eric Vergne (Francja)           4

18. Daniel Ricciardo (Australia)         2

Klasyfikacja MŚ konstruktorów:

1. Red Bull Racing                     176 pkt

2. McLaren Mercedes                    137

3. Lotus                               126

4. Scuderia Ferrari                    122

5. Mercedes GP                          92

6. Sauber                               60

7. Williams                             45

8. Force India                          44

9. Scuderia Toro Rosso                   6


Zapraszamy do galerii zdjęć prosto z toru w Walencji.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy