Chcą zakazać reklamowanie koncernów naftowych. Cios w Orlen
Greenpeace i inne grupy ekologiczne wezwały do wprowadzenia ogólnoeuropejskiego zakazu reklam i sponsoringu firm naftowych i gazowych, porównując je do szkodliwych promocji tytoniu.
Greenpeace zapowiedział, że rozpocznie protesty i zbierze milion podpisów od obywateli UE, aby przedłożyć Komisji Europejskiej projekt prawa zakazującego reklamę paliw kopalnych.
"UE wprowadziła już dyrektywę zakazującą transgranicznej reklamy i sponsorowania wyrobów tytoniowych" - powiedział Greenpeace w oświadczeniu wydanym w ramach przygotowań do konferencji klimatycznej COP26 ONZ w Glasgow.
"Teraz nadszedł czas na podobne prawo przeciwko przemysłowi paliw kopalnych dla zdrowia planety i naszej przyszłości"- twierdzi Greenpeace w oświadczeniu.
Komisja, organ wykonawczy UE, jest zobowiązana do poważnego rozpatrzenia petycji składanych w ramach "Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej", planu demokracji bezpośredniej uchwalonego przez Unię w 2007 roku.
Ponad 20 grup ekologicznych wspiera kampanię Ban Fossil Fuel Ads, w tym Global Witness, Friends of the Earth i Avaaz.
Projekt ustawy zakazałby reklam paliw kopalnych, pojazdów, które z nich korzystają, a firmom naftowym zabroniłby sponsorowania. Tym samym byłby to cios w Orlen, który szeroko sponsoruje polski sport, i to nie tylko samochodowy. Oznaczałoby również koniec startów Roberta Kubicy...
***