Toyota SORA. Nowy model na wodór
Japończycy nie rzucają słów na wiatr. W 2016 roku przedstawiciele Toyoty zadeklarowali, że turystów przybywających do stolicy Japonii na Igrzyska Olimpijskie w 2020 roku wozić ma flota – napędzanych ogniwami paliwowymi – autobusów.
Pierwsze testowe egzemplarze pojawiły się na japońskich drogach jeszcze w ubiegłym roku. 7 marca 2018 firma rozpoczęła oficjalną sprzedaż swojego pojazdu.
Nowy wodorowy autobus Toyoty nosi nazwę SORA. To skrót od angielskich słów: sky, ocean, river, air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), które odzwierciedlają obieg wody w przyrodzie.
Producent przewiduje, że przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Tokio w 2020 roku w japońskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na ogniwa paliwowe. Największym zainteresowaniem Toyota Sora cieszy się ze strony władz miasta Tokio, w którym obecnie pracuje kilka takich pojazdów.
Mierzący 10,5 m autobus pomieścić może do 79 pasażerów (w tym 22 na miejscach siedzących). Toyota Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS). Jest on nie tylko przyjazny dla środowiska ale może też służyć za awaryjne źródło energii elektrycznej. Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór produkcji Toyoty mają stać się elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.
Toyota SORA
Źródłem napędu są dwa elektryczne silniki trakcyjne o mocy 154 KM i maksymalnym momencie obrotowym 335 Nm każdy. Wodór, pod ciśnieniem 70 Mpa przechowywany jest w 10 pojemnikach. W sumie mieszczą one 600 litrów paliwa.
W autobusie, po raz pierwszy w Japonii, zastosowano trzy rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Siedzenia automatycznie składają się po zwolnieniu przez pasażera, ułatwiając korzystanie z autobusu osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce. Kierowca ma do dyspozycji system ośmiu kamer o wysokiej rozdzielczości (zamontowanych we wnętrzu i na zewnątrz autobusu) służących do wykrywania pieszych i rowerzystów w otoczeniu pojazdu. Jeśli w pobliżu autobusu pojawi się człowiek, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz obrazem na ekranie.
System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę i zwiększając komfort i bezpieczeństwo stojących pasażerów. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych.