Toyota rozpoczyna współpracę z całym regionem - będą wdrażać wodór na szeroką skalę
Toyota i partnerzy w ramach spółki Commercial Japan Partnership Technologies Corporation nawiązali współpracę z japońską prefekturą Fukuoka. Celem jest wspólne wdrażanie inicjatyw mających na celu rozwój samochodów elektrycznych napędzanych ogniwami paliwowymi.
Prefektura Fukuoka (region administracyjny na zachodzie Japonii) oraz CJTP (w skład której wchodzi m.in. Toyota) zawarły współpracę, w której skupią się nad wprowadzaniem w życie inicjatyw mających na celu rozwój pojazdów elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi. Działania miałyby obejmować branże logistyczną, sektor transportu publicznego, a także służby publiczne.
Prefektura Fukuoka przykłada sporą wagę do wodoru jako paliwa przyszłości. W sierpniu tego roku ogłoszono Strategię Zielonego Wzrostu Prefektury Fukuoka w zakresie Wodoru. W jej ramach władze prefektury będą prowadzić działania m.in. na rzecz zwiększenia wykorzystywania wodoru w fabrykach i mobilności. Celem jest zwiększenie dostępności "wodorowego paliwa" dla mieszkańców prefektury przy jednoczesnym dążeniu do zwiększenia jego wykorzystywania, a także "promowaniu rozwoju przemysłowego i regionalnego".
CJTP (Commercial Japan Partnership Technologies Corporation) to spółka joint venture stworzona w kwietniu 2021 roku przez Toyotę, Isuzu oraz Hino. Później dołączyły do niej także Suzuki oraz Daihatsu. Zadaniem spółki jest popularyzacja w samochodach użytkowych nowych technologii, dotyczących elektryfikacji czy automatyzacji prowadzenia.
Konkretne działania w ramach współpracy będą polegały na dalszym rozwoju mobilności opartej na ogniwach paliwowych. Lekkie ciężarówki na wodór będą wykorzystywane do dystrybucji żywności, artykułów codziennego użytku itd. To jednak nie wszystko. CJTP i prefektura Fukuoka rozważą i zaplanują także rozwój mobilności wodorowej w perspektywie średnio- i długoterminowej.
Chodzi tutaj o wprowadzenie pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi do działania w służbach publicznych (np. jako karetki pogotowia czy śmieciarki), a także zastosowanie elektrycznych autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi w transporcie publicznym. Współpraca będzie polegała także na rozbudowie infrastruktury przeznaczonej dla pojazdów na wodór.
Prefektura Fukuoka, w której prowadzony będzie program współpracy, jest dobrym miejscem do działań na rzecz rozwoju napędu wodorowego. Prefektura ta może pochwalić się jedną z największych w zachodniej Japonii liczbą ciężarówek. Dodatkowo wodór jest już tutaj w użyciu. Plany obejmują jednak rozszerzenie działań o całą wyspę Kiusiu, na której znajduje się prefektura Fukuoka. Ponadto chodzi także o przyczynienie się do osiągnięcia w całej Japonii neutralności klimatycznej do 2050 roku. Celem nadrzędnym jest dążenie do stworzenia finalnie "społeczeństwa wodorowego".
***