Kolejne miasto z elektrycznymi autobusami
Na ulice Rzeszowa wyruszyło w czwartek 10 autobusów elektrycznych. To pierwsze takie autobusy w mieście. Łączny koszt ich zakupu to 30,2 mln zł. Prezydent chce miasta, by w Rzeszowie było w sumie 100 takich pojazdów.
"Stawiamy na nowoczesność, na to co jest najlepsze. Bardzo zależy mi na tym, żeby bezwzględnie zachować ekologię, bo smog, który jest często w naszych miastach zatruwa ludzi, powodując choroby. A dzięki takim ekologicznym pojazdom możemy uniknąć takich zdarzeń" - zaznaczył w czwartek na konferencji prasowej prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.
Nowe autobusy ekologiczne mają 51 miejsc stojących i 27 siedzących, w tym 14 dostępnych z niskiej podłogi. Wyposażone są w system informacji pasażerskiej takiej jak: tablice kierunkowe zewnętrzne i wewnętrzne, system informacji głosowej, bramki liczące, kamery. W każdym pojeździe znajduje się mobilny biletomat, w którym można płacić monetami i kartą płatniczą.
Autobusy napędzane są dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 125 kW. Energia magazynowana jest w trzech akumulatorach litowo-tytanowych wykonanych w technologii high power o pojemności 29,2 kW każdy. Pojazdy wyposażone są w złącza do ładowania tzw. wolnego, które wykonuje się na stacji ładowania na zajezdni autobusowej. Czas wolnego ładowania to około 180 minut.
Autobusy mają także możliwość ładowania tzw. szybkiego. Na dachu autobusu znajdują się tzw. odbiorniki mocy, które przekazują energię do akumulatorów. Czas takiego ładowania to 10-15 minut.
W Rzeszowie znajdują się obecnie dwie stacje ładowania: na jednej są dwa stanowiska do szybkiego ładowania, na drugiej 10 do wolnego. W planach jest budowa kolejnych pięciu stacji szybkiego ładowania.
Nowe autobusy będą kursować na liniach 0A i 0B. Linie te mają układ zamkniętej pętli o długości 9,2 km każda i mających na trasie odpowiednio 20 i 19 przystanków.
Pojemność magazynów energii używanej do napędu silnika autobusów zapewnia wykonanie minimum dwóch pełnych kursów na jednej z linii, bez konieczności doładowania energii, w każdych warunkach atmosferycznych i z wykorzystaniem wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu.
Koszt zakupu 10 autobusów elektrycznych to 30,2 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi ze środków unijnych. Koszt jednego pojazdu to 2,5 mln zł.
Nie są to pierwsze ekologiczne autobusy w mieście. Miejska flota ma jeszcze 70 autobusów zasilanych gazem. W sumie MPK w Rzeszowie dysponuje 203 autobusami, z których 180 jest w trasie.
Dyr. Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie Anna Kowalska podkreśliła, że miasto ma w planach utworzenie w Rzeszowie strefy zeroemisyjnej, która będzie obsługiwana wyłącznie przez autobusy elektryczne i gazowe. Zapowiedziała, że jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na zakup kolejnych 40 autobusów zasilanych gazem, a następny przetarg będzie obejmować zakup 20-40 autobusów elektrycznych.