Drogi ładujące samochody elektryczne? Francja i Norwegia już takie budują

Francja i Norwegia zbudują drogi z funkcją bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych. Przetarg na wybudowanie krótkich odcinków, wygrał izraelski startup. To innowacyjne rozwiązanie może znacząco pomóc w elektryfikacji sektora transportowego.

Electreon wybuduje drogi ładujące samochody
Electreon wybuduje drogi ładujące samochodyElectreonmateriały prasowe

Niewystarczający zasięg i czas spędzany pod ładowarkami to kwestie, z którymi producenci ciągle starają się uporać. Można stosować większe baterie i szybsze ładowarki, jednak to niesie za sobą większy ślad węglowy i skutkuje zwiększeniem już i tak sporej masy własnej pojazdów. 

I o ile auta osobowe nie muszą pokonywać każdego dnia setki kilometrów, tak autobusy, ciężarówki i taksówki owszem. Jak więc doprowadzić do elektryfikacji sektora transportowego? Francja i Norwegia podjęły już stosowne kroki.

Droga niczym ładowarka indukcyjna? To już się dzieje

Zdaniem francuskiego Ministerstwa Transportu drogi, które mogłyby ładować samochody elektryczne w trakcie jazdy czy stania w korku, pozwoliłyby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w sektorze transportowym o blisko 90 proc. Chcąc sprawdzić czy takie rozwiązanie ma w ogóle przyszłość, na autostradzie A10 pod Paryżem zostanie wybudowany pierwszy taki odcinek. Instalacją blisko 2-kilometrowego odcinka zajmie się izraelski startup Electreon.

Elektryczne drogi powstaną we Francji i NorwegiiElectreonmateriały prasowe

W Norwegii drogi będą ładować autobusy

Norwegii natomiast nowa technologia będzie testowana przez transport publiczny. Bezprzewodowa ładowarka zostanie zainstalowana w pobliżu zajezdni autobusowej w mieście Trøndelag. W dalszej perspektywie takie rozwiązanie pozwoliłoby producentowi autobusów na stosowanie mniejszych akumulatorów. Jeżeli indukcyjne drogi się sprawdzą, planowane jest stworzenie pełnego odcinka, na którym ładowałyby się autobusy, ciężarówki i taksówki.

Indukcyjne drogi będą miały ogromny wpływ na elektryfikację sektora transportowegoElectreonmateriały prasowe

Testy przebiegły pomyślnie. Electreon ustanowił nowy rekord

Ciężko uwierzyć, że taka technologia ma prawo działać, jednak na przykładzie zmodyfikowanej Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid firma Electreon pokazała, że to rozwiązanie jest przełomowe. W maju br. na zamkniętym odcinku testowym, wyposażonym w ładujące drogi, japoński SUV pokonał blisko 2000 km bez konieczności ładowania.

Toyota Prius, Hyundai Santa Fe, Volkswagen ID. Buzz - Moto Flesz od. 100
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas