DAF pracuje nad elektryczną ciężarówką
Elektryczna rewolucja dotyka nie tylko producentów samochodów osobowych. Nad elektryfikacją oferty pracują też renomowani producenci pojazdów użytkowych.
Jeszcze w tym roku holenderski producent ciężarówek - DAF - zamierza wprowadzić na rynek swój pierwszy elektryczny model. Pojazd powstaje przy współpracy z holenderską grupą VDL znaną głownie z produkcji autobusów. Na wybór partnera wpływ miało duże doświadczenie VDL w dziedzinie budowy autobusów elektrycznych.
DAF CF Electric to pojazd zaprojektowany z myślą o wykorzystaniu głównie w obszarach miejskich. Mamy tu jednak do czynienia z "dorosłym", ważącym 9,7 tony, ciągnikiem siodłowym 4x2 przystosowanym do pracy z jedno lub dwuosiowymi naczepami (w zestawach o masie 40 ton).
Bazą do stworzenia pojazdu była architektura standardowego DAFa CF, który - wraz z większym modelem XF - zdobył niedawno zaszczytny tytuł: "International Truck of the Year 2018". Za napęd odpowiada skonstruowany przez partnera układ o nazwie E-Power VDL. Elektryczny motor generuje moc 210 kW (285 KM) i dysponuje osiąganym od najniższych obrotów maksymalnym momentem obrotowym aż 2000 Nm.
Energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 170 kWh. Zapewnia to autu zasięg do 100 km. Pełne ładowanie trwa 1,5 godziny. W razie potrzeby, przy wykorzystaniu wysokonapięciowej ładowarki, proces ten skrócić można do zaledwie 30 minut.
Przypominamy, że nad elektrycznymi ciężarówkami pracują obecnie m.in. Mercedes i Volvo. Szwedzi wprowadzili niedawno do swojej oferty pierwszy tego typu pojazd - model Volvo FL Electric. Wóz stworzono głównie z myślą o użytkowym, miejskim, wykorzystaniu - dostarczaniu towarów na ostatnim etapie dystrybucji czy jako platformę dla pojazdów niezbędnych dla utrzymania infrastruktury miejskiej: śmieciarek lub np. zamiatarek.
Volvo FL Electric napędzane jest elektrycznym silnikiem o mocy 248 KM i maksymalnym momencie obrotowym 425 Nm. W zależności od rodzaju zabudowy i wymogów klienta samochód korzystać może z od dwóch do sześciu baterii akumulatorów o pojemnościach od 100 do 300 kWh. Maksymalny zasięg pojazdu w topowej wersji wynosi 300 km.
Pełne ładowanie prądem z sieci, przy wykorzystaniu niskonapięciowej ładowarki prądu zmiennego, trwa do dziesięciu godzin. Korzystając z wysokonapięciowej szybkiej ładowarki (prąd stały) akumulatory naładować można do pełna w niespełna dwie godziny.