85 proc. Polaków ponownie wybierze elektryka. Wyniki raportu

Sławomir Matz

Sławomir Matz

Samochody elektryczne z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Okazuje się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują i kiedy już zdecydujemy się na zakup pierwszego auta elektrycznego, to najpewniej będziemy z niego zadowoleni.

Raport pokazuje nasz stosunek do aut elektrycznych.
Raport pokazuje nasz stosunek do aut elektrycznych. 123 rf123RF/PICSEL

Tak przynajmniej należałoby interpretować najnowsze badanie Global EV Driver Survey 2024, które zostało przeprowadzone przez EV Klub Polska i 63 kluby użytkowników pojazdów elektrycznych zrzeszone w Global EV Drivers’ Alliance w 18 krajach świata.

Kto kupuje samochody elektryczne?

W przeprowadzonym badaniu przeanalizowano wyniki 23 tysięcy ankiet, w tym 875 z Polski. Respondenci mieli okazję wypowiedzieć się na zagadnienia związane z posiadaniem i użytkowaniem aut elektrycznych. Ich odpowiedzi na niektóre z zadanych pytań okazują się zaskakujące.

Z raportu opublikowanego przez EV Klub Polska dowiadujemy się między innymi o tym, że statystycznym użytkownikiem pojazdu EV w Polsce jest mężczyzna (96 proc.) w wieku od 35 do 54 lat. Najliczniejsza grupa respondentów jeździ elektrykami od roku (23 proc.) lub krócej niż rok (23 proc.).

Raport pokazuje statystycznego użytkownika EV.123 rf123RF/PICSEL

Na świecie dane wyglądają nieco inaczej. Przede wszystkim liczba użytkowniczek samochodów elektrycznych jest znacznie bardziej zauważalna (17 proc. ankietowanych to kobiety) niż w Polsce (4% to kobiety). Wciąż jednak to mężczyźni najczęściej wybierają elektryki, lecz w przeciwieństwie do Polski, najliczniejszą reprezentację stanowią osoby w wieku od 45 do 66 lat.

Najczęstsze problemy przy używaniu pojazdów EV

Zarówno w Polsce, jak i na świecie, ankietowani deklarują, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni z posiadania samochodu elektrycznego. Osoby twierdzące inaczej są marginalną częścią wszystkich udzielonych odpowiedzi. W Polsce aż 65 proc. ankietowanych zaznaczyło opcję "bardzo zadowolony", 29 proc. postawiło na „zadowolony”, a tylko 4 proc. uznało, że nie ma pozytywnego ani negatywnego zdania.

Kierowcy samochodów elektrycznych doświadczają "lęku o ładowarkę"Mirosław DomagałaINTERIA.PL

Interesujące okazują się również odpowiedzi na temat największych wad związanych z używaniem samochodów elektrycznych. Okazuje się, że Polacy najczęściej narzekają na czasochłonne ładowanie (44 proc.), brak wystarczająco dużej sieci szybkich ładowarek (38 proc.), konieczność planowania (30 proc.), czy niewystarczający zasięg samochodu (26 proc.). Respondenci ze świata zaznaczali z kolei opcje, że nie dostrzegają żadnych wad (40 proc.), a jeżeli już to jest to niewystarczająco rozbudowana sieć szybkich ładowarek (23 proc.) i czasochłonne ładowanie (19 proc.) im najmocniej przeszkadzają.

W badaniu zapytano również o to, jaki typ pojazdu wybraliby respondenci, gdyby jutro musieli zmienić swój samochód elektryczny. Zdecydowana większość ankietowanych ze świata (92 proc.) wskazała ponownie na samochód elektryczny. W Polsce aż 85 proc. użytkowników elektryków ponownie wybrałoby samochód elektryczny.

ADAC sprawdziło zasięg samochodów elektrycznych zimą na autostradzie. Z 25 aut dojechało jedno123RF/PICSEL

Auta elektryczne przekonały nas do siebie?

Raport udostępniony przez EV Klub Polska pokazuje ciekawe tendencje wśród użytkowników aut elektrycznych. To niezwykłe, że aż 85 proc. respondentów z Polski w przypadku konieczności zmiany auta, ponownie postawiłoby na auto elektryczne. Pokazuje to, że samochody z napędem elektrycznym przekonały nas do siebie i odzwierciedlenie tego trendu widać również w innych statystykach.

Oczywiście trzeba mieć również na uwadze, że respondenci badania nie do końca byli grupą reprezentatywną. Do klubu posiadaczy samochodów elektrycznych nie zapisują się przecież zwykli użytkownicy tylko fani elektromobilności.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, liczba aut całkowicie elektrycznych zarejestrowanych w Polsce w 2024 roku, wzrosła o 2 proc. w porównaniu do 2023 roku. Pod koniec grudnia ubiegłego roku po polskich drogach poruszało się 80 699 elektrycznych samochodów osobowych i użytkowych. To wciąż promile w ogóle samochodów jeżdżących po polskich drogach.

Chińskie samochody podbijają polski rynekWydarzenia24Wydarzenia 24
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?