Opony sezonowe czy całoroczne – jakie wybrać?
Opony stanowią jeden z najważniejszych elementów samochodu. To właśnie one w dużej mierze decydują o naszym bezpieczeństwie podczas poruszania się po drodze. Z racji tego, że sumaryczna powierzchnia styku opon z asfaltem wynosi tyle, co kartka A4, muszą one spełniać najlepsze i najbardziej wyśrubowane normy. Wszystko po to, aby zapewnić kierowcom odpowiedni poziom komfortu, a także pewności prowadzenia auta. Jak w tych kwestiach sprawują się opony całoroczne? Czy warto się nimi zainteresować? Czy lepiej postawić na sezonowe rozwiązania? Przekonajmy się!
Wybór odpowiednich opon przysparza sporej grupie kierowców nie lada problemu. Technologia ich produkcji rozwinęła się na tyle, że każdy producent ma w swojej ofercie wyspecjalizowane modele przeznaczone pod konkretne warunki, czy to drogowe, czy pogodowe. Do tego należy dodać coraz chętniej udoskonalane przez producentów opony całoroczne, które w obecnych czasach w niczym nie przypominają swoich pierwszych odpowiedników sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat. Co charakteryzuje modele sezonowe, a co wielosezonowe?
Opony sezonowe Modele opon sezonowych są stricte przystosowane do konkretnych warunków, w których będą używane. Letnie, jak i zimowe ogumienie ma inne bieżnikowanie, a także skład mieszanki, z której zostało wyprodukowane. Pierwsze z nich zaprojektowane są taki sposób, by zachować odpowiednią przyczepność na suchym, jak i mokrym asfalcie - wszystko dzięki zastosowaniu specjalnych rowków na oponie. Mają także niskie opory toczenia, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Takie opony będą niezastąpione również, jeżeli chcemy pojechać nieco szybciej, na granicy przyczepności, aby w pełni poczuć możliwości naszego samochodu.
Na drugim biegunie znajdują się opony zimowe, których zadaniem jest radzenie sobie ze śniegiem, lodem i niskimi temperaturami. Ten typ ogumienia ma całkowicie odmienną konstrukcję. Została ona opracowana w taki sposób, aby sprostać wyżej wymienionym wymaganiom. Bieżnik opony zimowej projektowany jest w charakterystycznym wzorze jodełki, którego zadaniem jest "wgryzać się" w śnieg i błoto pośniegowe. Ogumienie zimowe ma także lamelki (nacięcia bloków bieżnika, zapewniające zwiększenie przyczepności), których pozbawiona jest opona letnia.
Opony wielosezonowe Gdzieś pośrodku opon letnich i zimowych możemy sklasyfikować ogumienie całoroczne. Jak sama nazwa wskazuje, stworzone jest do radzenia sobie zarówno w jednych, jak i drugich warunkach. Bieżnik takich opon to połączenie obu wyżej wymienionych rozwiązań. Znajdziemy tutaj zarówno lamelki (jednak o znacznie mniejszym zagęszczeniu), jak i rowki do odpowiedniego odprowadzania wody spod kół. Mieszanka gumy, z której wykonywana jest opona również znacząco różni się od dwójki pozostałych. Nic w tym dziwnego - temperatury pracy takiego ogumienia są skrajnie odmienne. Wynoszą od ok. -30°C do +40°C, podczas gdy graniczną wartością dla opon zimowych i letnich jest 7°C w górę bądź w dół.
Zastanawiając się nad tym, jaki rodzaj opon będzie dla nas najlepszy, musimy poznać zalety jednych i drugich. Jak już wspomnieliśmy, każdy rodzaj charakteryzuje się innymi parametrami, technologią wytwarzania i szczegółami technicznymi, które definiują, w jakich warunkach mogą być one użytkowane. Poniżej znajduje się lista zalet poszczególnych rodzajów opon. Powinna ona pomóc w dokonaniu właściwego wyboru.
Zalety opon całorocznych Niewątpliwą zaletą tego rodzaju ogumienia jest, jak sama nazwa wskazuje, ich uniwersalność. Często zdarza się, że w newralgicznych okresach pór roku, pogoda lubi płatać figle. Stosując opony całoroczne, będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy późną jesienią, albo jej nawrót podczas wczesnej wiosny. Oszczędzi nam to stresu spowodowanego faktem niedostosowanego ogumienia do panujących warunków atmosferycznych. Kolejnym plusem opony całorocznej jest również ograniczenie wizyt u wulkanizatorów. Mając opony całoroczne, nie musimy martwić się wymianą ogumienia dostosowanego do konkretnych pór roku. Musimy jedynie w odpowiednim momencie wymienić je na nowe. Oszczędzamy tym samym czas i - co najważniejsze - pieniądze.
Zalety opon sezonowych Opisując opony sezonowe, skupmy się na rodzaju letnim, na którym podróżujemy stosunkowo dłużej w roku kalendarzowym (przynajmniej w naszym klimacie). Ich największą zaletą są zdecydowanie bezkonkurencyjne osiągi. Testy na suchym, jak i na mokrym asfalcie jasno pokazują, że opona sezonowa letnia nie ma sobie równych pod względem drogi hamowania i dłuższego czasu eksploatacji. Różnice w oporach toczenia i generowany hałas w porównaniu z "wielosezonówkami" również są zauważalne.
Odpowiedź na pytanie, czy lepsze są opony uniwersalne, czy sezonowe nie jest łatwa. Każdy rodzaj posiada swoje plusy, jak i minusy. Przede wszystkim musimy dostosować wybór do charakterystyki naszej jazdy. Jeżeli poruszamy się głównie w mieście, a nasza jazda nie przypomina stylu prowadzenia kierowcy rajdowego, to opony wielosezonowe mogą okazać się dobrym rozwiązaniem.
Inaczej sprawa wygląda, jeśli często podróżujemy poza miasto, a nasz styl jazdy jest nieco "ostrzejszy". Opony sezonowe będą wtedy lepszym wyborem. Ma to swoje plusy, które podane zostały powyżej, ale są też pewne minusy. Jedynym z nich będzie konieczność regularnej wymiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie, co niestety wiąże się z kosztami. Jeśli mamy czujniki ciśnienia, cena takiej usługi może być jeszcze wyższa.
Jeśli nie chcesz nadto zajmować się tematami związanymi z oponami, dobrym pomysłem jest zastanowienie się nad wynajmem długoterminowym samochodu. W ramach wynajmu można skorzystać z płatnej opcji obsługi opon. Dzięki niemu musimy się martwić o serwis ogumienia i inne czynności serwisowe pojazdu. Wszelkie działania związane z dodatkową usługą, jaką jest obsługa opon, wliczone są w koszty rat, które uiszczamy w ramach wynajmu samochodu.
Artykuł sponsorowany