Kim jest współczesny mechanik samochodowy?
Mechanik samochodowy – z jakimi obrazami kojarzy Ci się ten zawód? Ze starszym panem ubrudzonym smarem i olejem, „grzebiącym” przy kołach na podnośniku czy może schludnie ubranym specjalistą z zaawansowanymi urządzeniami do diagnostyki? Obecnie dawne stereotypy nie oddają poziomu specjalizacji i zaawansowania technik stosowanych we współczesnych warsztatach.
Tylko w ostatniej dekadzie do pojazdów na szeroką skalę zaczęły trafiać napędy elektryczne, hybrydowe w różnych konfiguracjach czy wodorowe. Układy odpowiadające za bezpieczeństwo i komfort podróżowania również przechodzą niemałą ewolucję, np. przez wprowadzenie systemu wspomagania kierowcy ADAS, nie wspominając o spopularyzowanych już czujnikach ciśnienia opon TPMS. Każdy z tych systemów wymaga od warsztatu samochodowego innych umiejętności, a także specjalistycznych narzędzi i wiedzy. W każdym z tych trzech elementów nieocenione jest wsparcie partnerów takich jak Inter Cars - największego dystrybutora części motoryzacyjnych, z którego oferty korzysta ogromna liczba polskich warsztatów.
- Współczesny mechanik samochodowy musi być wszechstronny, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku. Umiejętności Informatyczne oraz obsługa komputera są kluczowe, zwłaszcza w przypadku diagnostyki opartej na oprogramowaniu i zarządzaniu elektronicznymi systemami pojazdów - wskazuje Marek Skałbania, Kierownik Działu Szkoleń Technicznych w Inter Cars.
Obecnie współczesny mechanik musi posiadać całą paletę kompetencji, która do niedawna była domeną elektryka samochodowego czy pracownika IT. Wciąż jednak potrzebna do tej pracy jest rozległa wiedza techniczna z zakresu mechaniki, elektrotechniki, hydrauliki czy pneumatyki. To kluczowe umiejętności, by rozumieć działanie poszczególnych systemów lub układów odpowiadających za bezpieczeństwo, prowadzenie czy napęd.
W obecnych realiach mechanicy powinni znać też narzędzia diagnostyczne i zaawansowane oprogramowania do analizy danych, a nawet potrafić programować. Inter Cars wspiera rozwój mechaników przez zapewnienie całej palety szkoleń w różnych formach na każdy temat związany z branżą motoryzacyjną, począwszy od diagnostyki komputerowej przez dwumasowe koła zamachowe pod obsługę pojazdów elektrycznych z uprawnieniami SEP. Zainteresowani szkoleniami mogą korzystać z formy stacjonarnej, online (w tym z dedykowanej platformy e-learnignowej) oraz wyjątkowych szkoleń Show Car, które odbywają się w kursującej po całej Polsce mobilnej sali szkoleniowej.
- Współczesny mechanik samochodowy posiada szereg kompetencji, aby skutecznie wykonywać swoje zadania w dynamicznie zmieniającym się środowisku technologicznym. Aktualizacja wiedzy w obliczu szybkiego rozwoju technologii to obecny "must have" dla mechaników samochodowych, dlatego oferujemy tak szeroki zakres tematów szkoleń w różnych przystępnych formach - mówi Sebastian Baber, Menedżer ds. Szkoleń w Inter Cars.
Doświadczenie i umiejętności diagnostyczne są dla mechanika kluczowe dla prawidłowego identyfikowania i rozwiązywania problemów mechanicznych i elektrycznych w samochodach osobowych. To z kolei jest powiązane z umiejętnościami interpersonalnymi. Mechanik powinien wiedzieć w jaki sposób rozmawiać z klientem, by dowiedzieć się więcej o zaistniałej usterce lub korzystając z elastycznego języka, wytłumaczyć zawiłość problemu w zrozumiały sposób.
Wraz z rozwojem zaawansowania samochodów zmieniają się również narzędzia potrzebne do ich obsługi. Rynek narzędzi warsztatowych został mocno zelektryfikowany i częściowo zdigitalizowany. Obecnie na topie są elektronarzędzia, które ułatwiają pracę mechanikom, jednak to nie one są podstawowymi narzędziami w warsztacie, ani podnośnik, kompresor czy spawarka. Przy tak skomplikowanych pojazdach trudno wyobrazić sobie nowoczesny warsztat, który nie posiada testera diagnostycznego. Co ciekawe, w aktualnych realiach dla niektórych grup pojazdów wymagane jest również wykupywanie dostępu u producentów samochodów, by dokonać np. aktualizacji sterownika.
- Z relacji naszych klientów wynika, że już nie sposób obyć się bez testera diagnostycznego w warsztacie, a niektóre z nich posiadają nawet dwa lub więcej urządzeń diagnostycznych różnych producentów. Po drugie stacja obsługi klimatyzacji - obsługa tego układu stała się praktycznie tak popularna jak wymiana oleju, dlatego urządzenia te można spotkać w wielu serwisach. Oferujemy ich pełny wachlarz klientom Inter Cars - mówi Adam Możdżonek, ekspert w obszarze wyposażenia warsztatu z Inter Cars.
Coraz bardziej popularną usługą staje się kalibracja kamer i radarów w systemach ADAS, która wymaga skomplikowanego sprzętu. Natomiast rozwój tego typu usług uzależniony jest również od świadomości kierowców, ponieważ pojazdy same nie informują o konieczności kalibracji kamery, a ta może być wymagana nawet po ustawieniu geometrii kół, wymianie szyby czy drobnej stłuczce.
- Kolejnym trendem w motoryzacji, który buduje konieczność dostosowania wiedzy i wyposażenia warsztatów są automatyczne skrzynie biegów. Wierzymy, że dynamiczna wymiana oleju w "automatach" będzie niedługo tak popularną usługą, jak obsługa klimatyzacji, ponieważ już teraz większość samochodów zjeżdżających z linii produkcyjnej jest w nie wyposażona - dodaje Możdżonek.
Otwartość na wiedzę, ciekawość i dostęp do szkoleń w Inter Cars pozwala specjalistom, chcącym rozwijać się w swojej branży, podnosić kompetencje. Trzeba jednak pamiętać także o młodych osobach, które dopiero szukają swojej ścieżki zawodowej. Dla nich Inter Cars również oferuje szereg możliwości rozwoju.
Dla szkół zawodowych i techników o profilach związanych z motoryzacją dedykowany jest program "Młode Kadry". W jego ramach do placówek edukacyjnych dostarczane jest najnowsze wyposażenie do naprawy i diagnostyki usterek. Inter Cars obecny jest na kilkunastu europejskich rynkach, jego współpraca ze szkołami także ma charakter międzynarodowy. Efektem tego jest konkurs Young Car Mechanic dla uczniów techników i szkół branżowych. Konkurs, organizowany łącznie w 11 państwach, daje uczestnikom szasnę na sprawdzenie swojej wiedzy i umiejętności, stając w szranki z rówieśnikami najpierw w finałach krajowych, a później w finale międzynarodowym.
Dla najlepszych i najbardziej zaangażowanych przeznaczony jest dodatkowo Program Akcelerator, uruchomiony dwa lata temu przez Fundację Inter Cars. Jest to program stypendialny dla ambitnych uczniów techników i szkół branżowych, których osiągnięcia i zainteresowania są związane z motoryzacją i logistyką, w tym naukami ścisłymi, mechaniką samochodową, mechatroniką, elektroniką, automatyką i informatyką.
Stypendyści, wybrani w kilkuetapowej rekrutacji, otrzymują wsparcie finansowe w postaci comiesięcznego stypendium na cały rok szkolny oraz pakiet edukacyjny, dopasowany do ich potrzeb i planów oraz wyzwań współczesnego rynku pracy.
Dzisiaj samochody są dużo bardziej skomplikowane niż kiedykolwiek wcześniej. Rozwój technologii potrzebnej do redukcji emisji CO2, wszechobecnie stosowane systemy zbierania i przetwarzania danych w postaci czujników, kamer i radarów czy wreszcie napędy zelektryfikowane. Mnogość wprowadzanych rozwiązań i dodawanych coraz to nowszych funkcji w samochodach sprawia, że lista rzeczy, którą mechanicy powinni potrafić naprawić, zdiagnozować, skalibrować czy po prostu obsłużyć, zwiększa się praktycznie z roku na rok.
Praca w warsztacie motoryzacyjnym zmienia się, a kompetencje, których wymaga, bez wahania można przypisać do związanych z gospodarką opartą na wiedzy. Mobilność to jeden z fundamentów rozwoju gospodarczego, pozwala ona na poznawanie świata i poszerzanie horyzontów. Naprawa i serwisowanie pojazdów odgrywają zaś ogromną rolę w upowszechnieniu możliwości podróżowania. Jakkolwiek zawód mechanika będzie się zmieniał, pozostanie ważną społecznie rolą. Warto więc doceniać wykonujące go osoby i zdawać sobie sprawę, jakich zaawansowanych kompetencji on wymaga.
Artykuł sponsorowany