Zakład Volkswagena pod Wrześnią oficjalnie zaczął produkcję

Nową fabrykę koncernu Volkswagen otwarto oficjalnie w poniedziałek w Białężycach koło Wrześni (Wielkopolskie). Od 2018 roku zakład będzie produkował rocznie 100 tys. sztuk nowej wersji dostawczego Volkswagena Craftera.

Fabryka we Wrześni oficjalnie rozpoczęła działalność
Fabryka we Wrześni oficjalnie rozpoczęła działalnośćJakub KaczmarczykPAP

Nową fabrykę koncernu Volkswagen otwarto oficjalnie w poniedziałek w Białężycach koło Wrześni (Wielkopolskie). Od 2018 roku zakład będzie produkował rocznie 100 tys. sztuk nowej wersji dostawczego Volkswagena Craftera.

Zbudowana w ciągu 23 miesięcy fabryka będzie zatrudniała ok. 3 tys. osób. Teren zakładu obejmuje 220 ha. Jak podano, w poniedziałek na konferencji prasowej poprzedzającej uroczystość otwarcia zakładu, całkowita wartość inwestycji wyniosła 800 mln euro.

W trakcie uroczystości otwarcia odczytano list od prezydenta Andrzeja Dudy. Prezydent wyraził w nim nadzieję, że "zarówno ta inwestycja, jak i doświadczenia pracowników fabryki będą inspiracją i pomocą w dziele nakierowania naszej gospodarki na nowe tory dynamicznego wzrostu". "Polska potrzebuje reindustrializacji oraz harmonijnego, zrównoważonego rozwoju poszczególnych branż - przede wszystkim produkcyjnych, sprzyjających tworzeniu i wdrażaniu naukowo-technicznych innowacji" - podkreślił Andrzej Duda w liście.

Prezydent zaznaczył także, że z zadowoleniem przyjął wiadomość, iż nową fabrykę otwiera przedsiębiorstwo, którego przedstawicielom wręczał w tym roku certyfikat "Pracodawca Przyjazny Pracownikom".

Na konferencji w poniedziałek prezes marki Volkswagen Samochody Użytkowe Eckhard Scholz mówił, że "otwierana dziś, najnowocześniejsza fabryka samochodów w Europie jest też miejscem, w którym będzie produkowany najnowocześniejszy samochód dostawczy w Europie". "Jesteśmy dumni, że udało nam się tutaj zrealizować obie te rzeczy" - dodał.

"Nowym Cafterem wzbudzimy sensację w swoim segmencie i znacząco poprawimy pozycję na rynku. Udowodnimy nim, że naprawdę zmierzamy ku przyszłości" - podkreślił.

Scholz zaznaczył, że uruchomienie nowego obiektu odbyło się w rekordowym tempie. "Zazwyczaj od rozpoczęcia budowy do rozpoczęcia produkcji i zejścia z taśmy pierwszego pojazdu seryjnego mija ok. 30 miesięcy. Teraz od wmurowania kamienia węgielnego minęły 23 miesiące. Jesteśmy dumni z precyzyjnej i terminowej realizacji tego projektu" - powiedział.

Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński podziękował koncernowi Volkswagen za zaufanie, jakim obdarzył Polskę decydując się na lokalizację swojego zakładu w naszym kraju. Życzył niemieckiej firmie "kolejnych takich udanych inwestycji w Polsce".

Jak zaznaczył, inwestycja światowego lidera w branży świadczy o tym, że Polska jest wysoko oceniana jako miejsce do inwestowania.

"Kapitał zagraniczny odgrywa znaczącą rolę w polskiej gospodarce, a jego napływ jest jednym z głównych czynników decydujących o sukcesie planu gospodarczego naszego rządu. Podejmujemy starania, aby zapewnić równe i przyjazne warunki do inwestowania dla zagranicznych firm" - powiedział wiceminister.

Tadeusz Kościński podkreślił, że Polska upatruje dużą szansę w rozwoju sektora samochodów elektrycznych, który "stwarza dla naszego kraju szansę stania się jednym z pionierów".

Zakład VW we Wrześni

Zakład VW we WrześniRainer JensenPAP/EPA
Zakład VW we WrześniRainer JensenPAP/EPA
Zakład VW we WrześniRainer JensenPAP/EPA
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we WrześniJakub KaczmarczykPAP
Zakład VW we Wrześni 
Zakład VW we Wrześni 
Zakład VW we Wrześni 

"Motoryzacja należy do jednej z najbardziej innowacyjnych gałęzi gospodarki, a inwestycje w centra badawczo-rozwojowe pozwalają opracować i wdrażać nowe technologie i w dłuższej perspektywie utrzymać rentowność produkcji. W dotychczasowych rewolucjach przemysłowych nie mogliśmy wziąć aktywnego udziału. Na przebieg obecnej, czwartej rewolucji chcemy mieć bezpośredni wpływ. Zamiast starać się doganiać innych, chcemy samodzielnie wyznaczać trendy" - mówił.

Zakład z lotu ptakaInformacja prasowa (moto)

Seryjna produkcja w nowym zakładzie rozpoczęła się na początku września. Przyszły rok będzie w fabryce rokiem rozruchu, produkcja ma wynieść ponad 50 tys. pojazdów. W 2018 r. zakład powinien osiągnąć docelową roczną produkcję - 100 tys. aut.

Według planów ok. 60 proc. produkcji fabryki pojedzie do odbiorców koleją, a 40 proc. - ciężarówkami.

Zautomatyzowana linia produkcyjnaInformacja prasowa (moto)

Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w regionie, do koncernu należy fabryka w poznańskiej dzielnicy Antoninek, odlewnia w dzielnicy Wilda, oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. Po uruchomieniu nowego zakładu, koncern zatrudniał będzie w Wielkopolsce ponad 10 tys. osób.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas