Reklama

Wyniki cofnęły Polskę o 12 lat

Chociaż w listopadzie sprzedano w Polsce 17 tys. 134 nowych aut, o 8,9 proc. więcej niż miesiąc wcześniej, to było to o niemal 11 proc. mniej niż przed rokiem.

W ciągu jedenastu miesięcy tego roku kupiono w naszym kraju 217 tys. 9 nowych aut, o 26,3 proc. mniej w porównaniu z podobnym okresem ubiegłego roku.

Reklama

Wyniki październikowe cofnęły Polskę o 12 lat wstecz, bowiem mniejszą sprzedaż wykazał polski rynek po raz ostatni w sierpniu 1993 roku. Podobny wynik do listopadowego zanotowano 11 lat temu w sierpniu 1994 roku. Zarówno w roku 1993, jak i 1994 sumaryczna sprzedaż w okresie jedenastu miesięcy była wyższa niż w roku 2005 - podał monitorujący rynek instytut Samar.

Kryzys na rynku może się jeszcze pogłębiać. W przyszłym roku należy się spodziewać dalszego obniżenia poziomu sprzedaży. Powodem tego jest m.in. duża liczba używanych aut importowanych zza zachodniej granicy. Zniesienie zapory celnej między Polską a Unią Europejską w maju 2004 roku spowodowało wzrost podaży tych pojazdów, znacznie przewyższający faktyczny popyt na nie w Polsce; do tej pory sprzedano mniej więcej połowę z nich.

W listopadzie tego roku do naszego kraju sprowadzono ok. 67,5 tys. używanych aut, co oznacza, że od początku bieżącego roku na polskim rynku pojawiło się ich już niemal 800 tys.

Z danych Samaru wynika, że liderem polskiego rynku pozostaje Skoda, która od początku roku sprzedała 25 tys. 377 aut, o 31 proc. mniej niż przed rokiem. Udział czeskiej marki w rynku wynosi 11,7 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Toyota - 24 tys. 375 sprzedanych aut w ciągu 11 miesięcy tego roku (spadek sprzedaży o 23,9 proc., 11,2 proc. udziału w rynku), Fiat - 22 tys. 693 auta (odpowiednio -53,4 proc., 10,5 proc.), Opel - 19 tys. 210 (-31,2 proc., 8,9 proc.), Ford - 17 tys. 396 (-33,7 proc., 8,0 proc.), Renault - 15 tys. 270 (-45,6 proc., 7,0 proc.), Peugeot - 14 tys. 96 (-28,1 proc., 6,5 proc.), Citroen - 12 tys. 222 aut, (+16,2 proc ., 5,6 proc.), Volkswagen - 11 tys. 67 (-21,9 proc., 5,1 proc.) i Honda - 9 tys. 179 (-5,6 proc.).

W listopadzie sprzedano ponad 3 tys. samochodów dostawczych i jest to najwyższy rezultat miesięczny od początku roku. W stosunku do października wzrost wynosi 3,6 proc. W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano w Polsce 31 tys. 281 nowych aut dostawczych, o 4,4 proc. mniej niż przed rokiem.

Liderem jest tu Fiat ze sprzedażą 7 tys. 37 aut, o 16,3 proc. mniejszą niż przed rokiem. Drugą pozycję zajmuje Volkswagen - 4 tys. 684 sprzedane auta, o 37,2 proc. więcej, a trzecią Ford - 3 tys. 221 aut (-0,03 proc.). Dalsze miejsca w kolejności zajmują Renault - 3 tys. 141 sprzedanych samochodów, Peugeot - 2 tys. 366, Mercedes - 2 tys. 364, Opel - 2 tys. 153.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Polsko!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama